AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.470

X5 med M54-motor svårstartad

Sida 1 av 2
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Försöker hjälpa en släkting med hans E53 som behöver 20-30 försök innan startmotorn gick igång.
Hade en testad startmotor "på lager" så trodde det var den och bytte, men bilen är ändå svårstartad. Tids nog kommer den, men man kan få hålla på och försöka ett tag.
Någon idé vad det kan vara? När den väl startar så går den normalt och drar normalt med bränsle. Motorlampan lyser inte. Det är M54B30-motorn, alltså en bensinare.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du menar att inte startmotorn går alls när ni vrider nyckeln?
Klickar det då så är det nog dålig strömtillförsel, sannolikt glapp någonstans.
Om det är helt tyst när ni försöker så tippar jag på att tändningslåset är slitet. Finns en del där, ignition switch, som är lättbytt Länk
Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja, det är i princip helt tyst. Inte sånt där "spool up"-ljud som det kan bli ibland från startmotorn och inget klickande. Sedan efter 10-20 gånger så går den och då startar bilen direkt.
Aha och den delen har inget med själva nyckeln att göra? Man behöver inte byta låsen samtidigt?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej! Nej lås och nycklar behöver inte röras!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Perfekt. Ska sno den brytaren från en skrotig E39 då det verkar vara samma del. Hoppas det är det felet, men verkar rimligt.
Tack för hjälpen olaO!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Perfekt! Återkoppla sen.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Demonterade switchen ur E39:an och åkte till X5:an och bytte. Tyvärr ingen skillnad på startbeteendet! Den gick igång på försök 5. Efter det behövde han 7 försök. Så fortfarande dåligt.

Så vad finns det i övrigt som kan göra så startmotorn inte snurrar? Själva startmotorn och tändningsswitschen är nu bytt.
Några felkoder på motorn finns ej. Inte som har med det att göra iaf (han varnade för fet gång på bank 1 och 2 men det tror jag har att göra med en slang som jag inte satte fast ordentligt så det är ett separat problem).

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kommer det fram spänning till solenoiden på startmotorn?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har inget att mäta med just nu, men ska fixa det.

Kan det möjligen vara någon jordkabel som oxiderat etc? För nu är både startmotor och tändningsswitchen bytt utan resultat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En multimeter är helt nödvändigt testinstrument i dylika felsökningar!
Utan en sådan famlar du i blindo...

VET du att startmotorn fungerar 100%?
Prova att knacka på den vid startförsök - hoppar den igång då är den troligen kass i solenoiden och/eller kolen.

Prova att göra en provisorisk "jordfläta" mellan motor och kaross med en startkabel och se om det gör skillnad.
Jordflätan under motorn kan vara dålig men ändå "hålla ihop" och då kan det vara svårt att se problemet rent visuellt.

Felkoder? (utlästa med en felkodsläsare anpassad specifikt för BMW)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ska fixa en sådan! Har massor av verktyg, men aldrig haft nån multimeter. Traditionell felsökning på motorelekroniken är något jag försökt undvika pga okunskap, men är väl dags nu.

Startmotorn funkade utmärkt i en annan bil någon månad innan, så antar att den är ok. Motorn startar ju då och då. Det är antingen knäpptyst från startmotorn eller så startar den normalt. Det rasslar eller viner aldrig från startmotorn.

Var man kan sätta startkabeln som provisorisk jordfläta? Det elektriska runt motorn är inte något jag är särskilt van vid som sagt.

Läste felkoder med INPA, men fanns inget som visar något fel som kan relateras till startproblemet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om startmotorn är på gång att ge upp, brukar den fungera intermittent.

Knackar man på den under startförsöket och den då hoppar igång är den dålig...

Jag skulle i nuläget inte utesluta att startmotorn är kass. Att "anta" att något är ok är en fälla som kan ge gråa hår i felsökning - "att mäta är att veta!" ;)

Hur långt hade bilen rullat som donerade den?

Första steget efter att göra en "jordfläta" med startkabel (det finns en "minuspol" under huven för att ansluta startkablar vid starthjälp och batteriladdning - använd den som jordpunkt i chassit, sedan kan du ta t ex. lyftöglan för motorn som jordpunkt i motorn) är att mäta så du får fram ström till startmotorn.

Vilka felkoder fanns det?
Även om de inte har direkt bäring mot problemet kan de ge ledtrådar om problem som i förlängningen kan ge dig detta problem.

Mvh
Johan B

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Den gamla hade gått 14900. Brukade själv bilen som den satt i och var aldrig några problem att starta.
Men det är förstås ingen garanti. Att gå runt och tro saker är inte bra. Får verifiera när multimetern är inköpt.

Felkoderna får jag skriva upp. Men den får för fet blandning stod det. Dock tror jag det har att göra med en luftslang som ser ut att ha avverkat sina bättre dagar.

Ska testa varianten med temporär jordkabel!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Gjorde den provisoriska jordflätan, men det hjälpte inte heller. Den startade efter 7 försök, dvs ungefär likadant som tidigare.

Var ska man mäta strömmen på startmotorn? Bara på den tjocka kabeln eller på alla 3 ställena? Man ska ha någon snubbe som drar på starten samtidigt eller räcker det med tändningsläge på?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Fixade en multimeter UNI-T UT131B från Clas Ohlson.
Behöver lite guidning var och hur det ska mätas, om någon har tid att ge lite handledning.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Man bör vara två.
Ska vara spänning mellan de här punkterna vid startförsök. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har bara ström fram till startmotorn när du vrider på tändningsnyckeln till "startläget", så det underlättar avsevärt om det är två personer som gör mätningen - en som är vid starmotorn och mäter och en som vrider på startnyckeln.

Men jag skulle börja med att försöka knacka på startmotorn under startförsök - hoppar den igång då så är startmotorn inte frisk...

Mvh
Johan B

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack ska ni ha! Ska leja en person med ett kvastskaft så vi kan slå på startmotorn.

Om man sedan mäter spänningen på startmotorn så kopplar man bara in sig på de två mindre polerna och ser vad det står på mätaren när han drar på starten? Vad borde den ligga på i normalfallet?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har knackat på startmotorn när medhjälparen drog på starten och den gick igång på andra försöket. Sedan gick den igång på 3:e och sedan på 1:a. Alltså en klar förbättring, även om den inte startar varje gång.
Tror ni den "nya" startmotorn är kass helt enkelt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter så...

Kontrollera dock att elkontakterna är åtdragna på startmotorn så det inte är glappkontakt där.

Är kontakterna ok skulle jag våga satsa en slant på dålig startmotor!

Mvh
Johan B

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Kontakerna var ok. Har beställt en helt ny startmotor från Tyskland.
Får uppdatera när den är monterad sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.