|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Utan att ha helt torrt på fötterna så tror jag så här: Försäkringsbolagets åtagande gentemot Dig framgår av regbeviset. Där står vilket fordon som omfattas av förs och vissa identitetsspecifikationer för fordonet som är försäkrat. Bl a effekt, däckdimension o s v. Om fordonet inte överensstämmer med vad som står i regbeviset då gäller således inte försäkringen. Hur tillämpas då detta: "jag missar att lämna företräde i en rondell och kör in i sidan på en bil som kör i rondellen. Jag säger: öppna huven - och där hittar man en turbo som inte står i regbeviset. Du kör alltså omkring i ett oförs fordon säger jag. Viker han sig inte och lackerar om min rostiga vä- framskärm .... ja då påstår jag att - undrar om Bilfabrikanten kan stå för att Ditt fordonet är trafiksäkert i det skick den nu befinner sig i. Vilken bilfabrikant typ Volvo, Saab, Toya eller BMW skriver på ett sådant intyg i dessa trafiksäkerhetens nollvisionstider?? Jag hävdar att olyckan skedde p g a att motpartens fordon var trafikfarligt o s v o s v - så länge advokaterna har lust att hålla på". Enligt min mening har trafikpolisen i Umeå redan börjat praktisera detta. Trafikkontroll utanför Umeå. En "svartturbo" hittades. Resultat: ställ bilen och ta taxi till Gällivare. Nästa fordonsslag på tur är EU- mopederna som kommer att statuera exempel nu när ungdomsolyckorna ökat dramatiskt. Finns säkert mycket att hugga på i ovanstående - men jag tror att vi närtid får uppleva detta scenario. MVH /// Paap Reeder |
Paap Reeder |
PS // själv har jag bara vågat trimma med Bosch 4- elektrodstift // DS MVH /// Paap Reeder |
|
Paap Reeder: Det är en del i ditt exempel som i och för sig är draget till sin spets men det är säkert fullt möjligt även här. Jag tror att risken blir större desto mer bilen skiljer sig och låter ifrån standard. Mvh Asken |
|
|
Nu när bilarna är helbilsgodkända så kan det mycket väl bli som Paap Reeder skriver. Frågan är då om ett avgassystem från annan tillverkare än original blir godkänt eller om tex ett "sporttändstift" kan ställa till det vid en olycka. Var ligger gränsen och vem bedömer ? |
|
|
Mycket tyckande och gissande här. ;-) Som Johnny säger som pratat med Länsförsäkringar och jag som läst deras försäkringsvillkor noga så är det BARA maskinförsäkringen som upphör att gälla vid trimning. De hade säkert satt ut det ibland sina andra undantag i sin trafikförsäkring annars. |
|
Paap Reeder |
Hej "MDcruiser" mfl! Vill ändå stå på mig och påstår att innan jag viker mig vill jag nog se en bolagsjurist utala sig officiellt. Är litet osäker men vill minnas att M´s jurist hade uppe detta spörsmål i Motor för 2-3 år sedan. Jmf med förh på "husfronten": har Du försäkrat Din fastighet enligt fastighetsbeteckningen typ "hästskon 8". Vad som ingår i hästskon 8 framgår av de byggtillstånd som är utfärdade för hästskon 8. Har Du byggt en friggebod på 12 m2 (vilket Du måste ha haft bygglov till) i stf de max tillåtna 10 m2 utan bygglov så är det bara köra askan till tippen efter en brand. Försbolaget lämnar knappt ett beklagande över olyckan = fastigheten är oförsäkrad. Har branden uppstått i Ditt svartbygge så vete fanken om Du får nåt´ ens för boningshuset. MVH /// Paap Reeder |
|
Kanske kommer vi att slippa denna typen av diskussion snart.....se Länk "Jesperado" hävdar att det snart blir tillåtet att registrera alla bilar som är godkända i något EESland...borde innebär att man kan sätta turbo på sin 528/540/316! i tyskland med TYVgodkännande och registerara den i Sverige. Underbart! Jag antar att det är bland de sista hindren som återstår för att importera precis vilken bil man vill! /Simon |
|
|
Nofx16, låt oss hoppas att vi inte får samma försäkringspremier som i övriga europa! Svenska försäkringspremier är oftast betydligt lägre än ex Tyska. Även om fordonen blir godkända i framtiden skall man nog räkna med att försäkringsbolagen kommer att höja premien på de modifierade/trimmade bilarna till samma nivå som "originalbilar" med motsvarande prestanda. Om man har modifierat sitt fordon så att det är starkare än standard kan faktiskt försäkringsbolagen hävda att fordonet har varit underförsäkrat. Ersättningen i sådana fall brukar bli procentuellt mot vilken premie man borde ha betalat. Ex. om bilen är "underförsäkrad" upp till 50% av den premie som man skulle betalat för motsvarande prestanda/värde, så blir ersättningen vid totalhaveri (ex kraftig krock) bara 50% av totalvärdet. Detta har hänt personer i verkligheten när de ex har bytt motor i fordonet och det sedan har blivit stulet eller totalhavererat. Mvh |
|
|
Johan B: Ja vi får hoppas att de inte höjer premierna överlag, bara för att trim tillåts. Däremot tycker jag att det vore rimligt med en höjning av premien om man ändrar effekten i bilen, för rättvisans skull. Om du altså har, låt oss säga en 520i, trimmad till samma effekt som en 528i, bör du betala samma premie som en 528i-ägare. Sen får man skylla sig själv om man inte raporterar effektändringen till försäkringsbolaget. Eller låter det helt tokigt? /Kalle |
|
|
klart att försäkringen gäller! och ang,nordic som ngn skrev om så frågade jag roffe uhr på nordic och även saab själva lämnar bilar dit för trimmning,skulle saab sälja olagliga bilar eller???? |
|
|
"Jesperado" hävdar att det snart blir tillåtet att registrera alla bilar som är godkända i något EESland...borde innebär att man kan sätta turbo på sin 528/540/316! i tyskland med TYVgodkännande och registerara den i Sverige. Underbart! Jag antar att det är bland de sista hindren som återstår för att importera precis vilken bil man vill! Det där med "snart" kom inte från min mun... Jeppe |
|
|
Ursäkta mig Jesperado att jag inte citerade dig korrekt. Fick uppfattningen om att det var på gång...uräskta mig. Hoppas att jag har rätt dock. /Simon |
|
|
Det hoppas jag med. Men vissa saker går fort, andra kan vara "på gång" i hur många år som helst. Jeppe |
|
|
Jag kollade med några kontakter på Vägverket idag, det enda dom kan säga om tidsaspekten är att det definitivt skall vara klart 2016. :( Jeppe |
|
|
Ok, det verkar som om dina kontakter kör med ordentlig marginal.... /Simon |
|
|
Ja, som vanligt. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.