AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.500

olagligt med kompressor

Sida 1 av 2
Vad händer om man råkar ut för en olycka med bilen och polis/försäkringsbolag anser att kompressor är olagligt?

Ingen ersättning? ansvarig för olyckan?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det bör du nog fråga ditt försäkringsbolag eller se efter i dina regler ang din försäkring. Jag har gjort tolkningen att all trimning sker på egen risk. Dvs alla skador som berör kompressorn och maskin får jag ersätta själv. Om du smäller under tävlingsförhållanden eller liknande lärinte heller täckas av försäkringen. Då det är ca 7 år sedan jag sälv krockat sist så bedömde jag risken värd att ta men det är ju personligt.
Mvh
Asken
Ok, så vanlig vagnskada borde gälla även med kompressor. Bäst att kolla med försäkringsbolaget iallafall.
Asken, jag bad Rebecca kolla det ( jobbar på If om du minns)
Vid personlig skada så kommer alldrig någon ersättning utgå. Tvärtom om du kör på någon och det blir personskada så har du personlig ansvar och inte din eller andra partens försäkringsbolag. Oberoende av vem som var vållande. Dessutom har deras jurist sagt att man kan vid personskador råka ut för rättsliga åtgärder som kommer ha brottsrubriceras. Det är därför jag har lagt alla planer på kompressor på hyllan...
Men det gäller ju att det konstateras att det finns kompressor på bilen. Dessutom...varför inte typ besiktiga bilen och slippa trubbel?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Därför att bmw inte godkänner att man monterar kompressor eller turbo i deras bilar. Så antingen är man en outlaw eller så skiter man i kompressor. Ska bli intressant och se hur asken besiktigar :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
z3c: Jepp minns, vad bra att det är täckt av fakta jag har inte forskat vidare i det hela. Som sagt trimmar man får man själv ta risken. Det är inberäknat.
acey: Hade tänkt att göra som sist, då utan kompressor men med tonade rutor runt om, bes ua. Vi får se om det inte blir godkänt får man hänga av remmen. Det löser sig:)
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Jo, annars har jag kanske ett extra spårvagnskort att låna ut om du blir stående utanför bilprovningen med körförbud ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
acey: nog för att jag har en vagn som kan frakta mycket folk men spårvagn så illa är det inte än:) Det blir inte körförbud, det blir ombesiktning.
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Har för mej att man får trimma en bil upp till 20% effektökning utan att SBP kan säga nåt. Med en kompressor kan man ju såklart få högre effektökning, men då är det ju bara att klippa remmen om olyckan skulle vara framme, eller?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är olyckan framme får man ta konsekvenserna av att man har trimmat. Sen kan man hoppas på att de inte upptäcker det men som sagt. ALL trimning sker på egen risk.
Asken
magmo
Så då hade man Saaben försäkrad helt i onödan?

170hk till 250hk Nordic!

Dock skönt att ratta BMW igen. Saaben var som en orm på vägen!

Magmo maniac
magmo: nja att du försäkrade i onödan kan ja nog inte hålla me om. En bil som har turbo original är det mycket lättare att fiffla me. Hur ska de bevisa att den hade mer häst än 170?.
Du kan ju alltid säga att du ställer ladtrycket då kan du ju säga att du kör på originalhästar men kan köra mer om du kör på avspärrad väg / bana eller annat. (Me det trim du hade behöver du iof inte säga nånting).

En bil som däremot monterar turbo i efterhand får det ju värre. De enda man kan säga där e väl att man har den som en ljuddämpande funktion.

mvh larsson
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dlarsson: Dom kollar väl om elektronikboxen är förändrad/bruten om man har chipat bilen. Men inte alltid. Men det är svårt att bevisa exakt hur många hästar man har. Kanske var det ett bränslesparande chip man satte i?
acey: Jo de kan de säkert göra. Men om man har trimmat mycke så är de väl en ordentlig mappning å att kontrollera de kan ju vara svårt. Å laddtrycken e ju fortfarande ställbart så man kan ju helt enkelt säga att man bara ladda så att man får "rätt" effekt på gatan.
Å om de är mindre trim så kan man ju fortfarande köra med att man kör på lägre ladtryck å vanliga chip brukar de väl iof klaga på?

mvh larsson
Menade att de inte brukar klaga på vanliga chip =)

mvh larsson
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dlarsson: Om du smäller så kan dom göra det. Särskilt eftersom ett chip på en turbo bil ger mycket (50hk är ju inte direkt ovanligt). Jag tror att det beror på. Vissa kan säkert klara sig även om dom har en kompressor under huven medans andra åker dit för chip.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Måste säga att en påse OLW gör sig illa under huven, tänk vad mycket smulor det blir av dom när dom hamnar i kylfläkten:)
Mvh
Asken
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Många här inne har liksom jag Länsförsäkringar vad jag förstått.

Lusläste deras försäkringsvillkor för ett tag sedan. Vad jag förstått är det bara maskinskadeförsäkringen som upphör att gälla vid trimning. I trafik- och kaskodelarna står inget undantag om trimning, modifierade komponenter etc.
Jo iof.. 50 häst blir väl för mycket för bolaget. Om man nu inte påstår att man fått de för jämnare gång och så (vilket kanske inte heller fungerar).
Men hursomhelst så kan man alltid skruva ner laddtrycket.
Då spelar det ju egentligen ingen roll vad det är för chip.
Då säger man vackert ja bilen är trimmad en hel del, MEN jag kör endast på bla bla bar och har alltså endast X antal häst. De andra hästarna används bara på tävlingar eller va man nu säger.

Angående länsförsäkringar så får man nog inte trimma hursomhelst där heller. Man får väl egentligen inte ha mer hästkrafter i bilen än vad det står i regbeviset.
Men ja tror inte de är ofta ett försäkringsbolag nekar någon för att bilen är chippad.

mvh larsson
Däremot om man har entusiastförsäkring så borde de gå. Där får man ju fylla i om man har trimmat och vad för något man har gjort. Så om man får godkännelse att försäkra bilen då så borde de knappast vara några problem!

mvh larsson
Jo
744
Jonhny
745 -85
Den kontakten jag har haft med länsförsäkringar var ganska positiv. Det är en gråzon som de inte kan göra så mycket åt. Kan de bevisa att bilen kördes grovt vårdslöst så kan de återkalla utbetalningen vid olycka. Men det gäller oavsett om bilen är trimmad eller inte. Grov vårdslöshet i trafik är verkligen grov så det är inga större problem.
Däremot gäller maskinskadeförsäkringen inte alls om bilen varit/är trimmad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.