|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
@Verdi2: iX3 har man precis prissänkt till 699900:-, då inkluderat "Charged" paketet. I och med det så försvinner alla ramavtal, även BMW CS sådan. Och det kan man ju förstå med en sådan sänkning. Dessutom innebär ju detta att man får bonus (70' eller 50') även om man lägger till mer eller andra val. För övriga modeller känner jag inte till borttagen BMW CS rabatt på andra BMW modeller Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Har man verkligen det? Ser inte så ut på bmw.se. I vilket fall så var det inte riktigt det jag frågade efter. :) |
|
|
Träder i kraft i början av juli, min säljare satte 7 juli som order datum Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Apropå Q4 så tänkte jag också är den är billigare men inte med intressant utrustning och awd. Den blir också dyr då. Och är fulare :) samt baserad på samma plattform som id.3 | |
| Spännande. Fast egentligen, vad har iX3 för mervärde över iX1? Större baksäte och lite lugnare gång pga längre axelavstånd? Men man får sämre prestanda och bara RWD. Bagaget är väl ungefär lika stort i båda? | |
|
Större baksäte har hög prio för mig, bättre räckvidd än iX1, gissar även bättre pris än iX1 med motsvarande utrustning. Sist men inte minst, den anländer snart och med bra bonus. En iX1 kommer kanske om 1 år. RWD perfekt för mig, behöver inte AWD. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Det kommer sannolikt att gå att få 1X1 med bonus också. Åtminstone 50.000 kr. Jag inbillar mig att den också är modernare än IX3 som känns antidaterad idag jämfört med många andra bilar. Den är säkert också dyrare än 1X1 och framförallt fulare. En snabb nödlösning från BMW skulle jag säga som ju i stort helt missat elbilsracet. BMW har satsat hårt på laddhybrider istället. Vad jag har förstått så kanske det kan levereras en del 1X1 redan 2022. Den blir sannolikt en succé. /Anders |
|
|
Jag tror också att iXi bir en succé och att bonus kommer att utgå, oklart hur mycket. Och den är av ett modernare snitt vad gäller skärmar mm. Men den har sämre räckvidd, är mindre och dyrare med motsvarande utrustning jämfört med det som nu (från början av juli) er bjuds för bägge modellerna. Fulare vet jag inte, det sitter väl i betraktarens ögon... Och skulle man ångra sig kan man hu alltid byta till den mindre iX1:an om nåt år. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Verdi>> X1 är en annan plattform än X3 och uppåt vilket märks tydligt på nuvarande generation, troligen även nästa generation eftersom även den X1an bygger på den framhjulsdrivna plattformen. Om det är värt steget upp eller inte får väl var och en avgöra, men det är inte bara mått som skiljer utan materialval, hur påkostade lösningar det är, osv. Sen lär iX1 förhoppningsvis vara mer byggd som en elbil än iX3 som dras med nackdelarna av en ombyggd ICE-bil. | |
|
Lyfter tråden då lansering väl närmar sig. Är det någon som beställt? /Anders |
|
| Jag har beställt en välutrustad msport men hörde rykten om att leveranstiden var april/maj redan när jag beställde i slutet av juli 😟 stor efterfrågan trots kommentarer ovan om överpris och "sämre" än (föråldrade och fula) iX3. Sägs att många byter från iX3-order till iX1 men det är kanske bara snack. Ingen här tycks överväga ett sådant byte ser det ut som men BMWs nya pris på iX3 skvallrar om att den överges. | |
|
Inte alltid nyare = bättre och snyggare En iX1 30e kostar 610.000kr och sedan ska det ju till utrustning, jag gissar att i slutändan det inte är så stor skillnad på charged iX3 och en motsvarande specad iX1? Priset på iX3 är sänkt just till gränsen för att kvala in på miljöstödet om 70.000kr och prisskiftet är lagt till när miljöstödet lades om, med ett par dagars skillnad. En säljare jag talat med sa att det fått en stor mängd nya order på iX3, då med lev Q1 Q2 2023. Det finns också en del bilar påväg hem som man kan speca själv och ändå få bilen i år om man gör det nån vecka eller två till. Samma säljare sa att det är stor skillnad i utrymmen i iX3 iom att det är en storlek större bil och en hel del mer mht till det. Dom konkurrerar inte med varandra och ingen risk för intern kannibalisering tyckte han. Lev på iX1 är snarare Q3 2023 idag. Summa summarum, det finns nog knappt någon elbil förutom ett fåtal iX3 samt kinesiska(?) som finns för lev i år. Levtid är oftast ett år eller mer för populära elbilar och många är nya på marknaden. iX i4 och många andra hos andra tillverkare som har stor press på sig att få ut nytt material. Därav skulle jag undvika första årgången av bilar men jag är rätt konservativ. i3 som jag är synnerligen nöjd med har ingen ersättare. iX1 är väl det första materialet från BMW att nå på något vis instegskunder på elfronten. Dock 50% dyrare än i3 med liknande utr. Vad finns det mer, Cupra Born och en massa tråkigt(Renault Zoe, Nissan Leaf osv.. Kinerser bortärknade för jag gillar de inte). Jag skulle tro att vill man byta sin nuvarande elbil och äger den själv så får man nog tillbaka pengarna man gett de närmaste åren. På så sätt kan man ju delfinansiera en iX1 men mycket pengar är det. För mycket för mig för att motivera ett byte. BMW CS-rabatten gäller på andra i-bilar än iX3 vad jag vet men den har blivit 6% istf 8% då marginaler på i-bilar hos ÅF har blivit sämre om jag fattat det rätt men kan ha fel. Mvh Asken |
|
|
@Asken du glömmer storsäljarna ID4/ID5 som jag skulle säga är stora konkurrenter och kostar mer än 100 tkr mindre, samt skulle även räkna in Polestar 2 där som även den är billigare än både IX1 och 3. Så även Tesla Model Y. Betänk med hänsyn till Kina punkten att även IX3 är en Kina bil. Men jag håller med angående priset på IX1, den är dyr, men har X-drive till skillnad från IX3. Där faller en hel del kunder bort på IX3. Sen är den en ”gammal” modell och IX1 ny. Men tveksam till IX1 och därför tog jag upp tråden då det känns konstigt att en så av säljkåren haussad Ny modell inte är omnämnd på forumet här på snart två månader. Det lär dock finnas bilar med leverans i år. Inte så många men några. Jag är dock som tidigare nämnts kritisk till BMWs prisbild på sina elbilar. IX3 med leverans i år och 70 tkr bonus är nog trots allt ett bra val om inte X-drive är viktigt. Märkligt även att man ÄNNU inte kan bygga en IX1 (vilket namn förresten) i konfiguratorn och ännu mindre se priset. På sistnämnda är det väldigt mkt enklare att beställa Tesla och Polestar 2. /Anders |
|
|
Nu är det här mina högst personliga preferens men ID4/ID5 är så könlösa. Polestar, bara en mor kan tycka att den är vacker. Jag har kört M3 LR efter den kom och nej, gillar inte designen. M S har riktigt trevlig men inte 3. Ska ta mig tid igen att prova och prova Y, kan inte säga att jag vänt mitt huvud efter den i trafiken de fåt jag sett eller bilder i eltidningar. Kinabilar, min främsta erfarenhet är MG ZS när den kom. Ja en billig elbil men ändock bland de första produkterna från "andra sidan" som om en eller två generationer är ikapp och förbi med stormsteg mot "vår" bilindustri. Mitt intryck är en billig produkt, bara att locket till laddkontakten och själva infästningen till laddkontakten håller på att lossna när man ska öppna och stoppa i kontakten gav ett, spännande intryck:) Efter att ha suttit i den konstaterade attt jag behövde inte köra den:=) iX3 har jag spenderat 150 mil med och verkligen klämt och känt och laddat och testat räckvidd. Den känns in i detalj som en "riktig" BMW. Min tanke före jag körde den var att det var väl något Kinaskräp. Så fel jag hade... Konsstruktionen är gjord i Tyskland på förra sidan årtiondet, på gott och ont men det känns i knappar, inredningens sömmar och stolar samt annat i detalj. Gummilisternas tjocklek och hur de sluter runt kanter mm. X-Drive behöver bara förare som tror att de inte bemästrar RWD bara för att det är halt, blir ingen bättre bromsning med X-Drive när det är halt men mer soppa drar det och fördelningslådorna går på F3X på 10-15k mil. För mig ser jag i3 som något de borde tillverkat ett par år till, just för att ha en bil under 500kkr på marknaden. Nu är, Sverige, iX1 med sin storlek, 610kkr naken. Sen iX3 för 700kkr, ok utr i charge samt iX för miljonen antagligen det som förväntas säljas mest? Vad har hänt hittils? iX1 för en halvtyst tillvaro även om den säkert fått en släng order av early adaptors. iX3 simmar på och har bra volymer. iX så, med 100 bilar i lager i Sverige gör BMW reklam för den och nu ingår vinterhjul om man köper en i sommar. Det finns 1 i3 och ett dussin iX3 p[v'g in och noll i4..i4 ja men det är inte en SUV och de är omåttligt populära så jag räknar inte in de här. Är dock själv ingen SUV-människa. När i3 är borta kanske iX1 ska vara ett försök att ha en inträdesmodell, samt, tjäna mer pengar är min teori. i3 var dyr att tillverka ja. Allt idag handlar om att tjäna pengar, prestige makt och pengar är det folk sliter om, alltid:) Nått sånt som elbilar är mycket subjektivt och beroende av vilket märke trådpostaren kör eller föredrar så blir budskapet lika olika som det finns färger på läppstift?:) Att bygga en bil onilne. Hur många byggen blir till en offert hos säljaren som blir till en order? Eller till en order, i den nya framtiden?:) Mvh Asken |
|
| Min största farhåga är att den är nästan lika trång i längsled som gamla X1 men jag vill å andra sidan ha en mindre bil än dom två F11 jag har. Behöver inte två så stora bilar och att ersätta en av dom med en elektrisk motsvarighet låter sig inte göras idag på annat sätt än möjligen e-tron. Vill inte ha en sån eller en Tesla. Mitt alternativ var faktiskt Nissan Ariya som jag provsuttit. Riktigt vettig bil men lågt till tak för mig som är 1,93. | |
| Angående trängsel så får jag helt enkelt acceptera att den är en bil för två på längre resor och fyra (möjligen fem) korta sträckor. Går ju inte att få en märkbart mindre bil utan att den är just mindre. Men våra behov är olika. Jag prioriterar t ex teknik så mycket att iX3 är alldeles för lik mina existerande bilar tekniskt. Och ingen av BMWs elbilar tycks ens ha t ex nattkamera. En teknik som borde vara väldigt billig idag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.