AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
7.337

Ix1 läcker ut innan debut

Sida 3 av 4
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
550' blev 690' 😉

Q4 är ju något större och billigare.

MVH Christofer
Crille ja det var lite skillnad :) Men för att göra lite glädjekalkyl, kan man räkna med statens 70tusen om man beställer en iX1 nu som kommer nästa vår? Tänker att det är val till hösten och om man kan lita på att det kommer vara bonus/malus 2023 också?

Då är man nere på 620 och enligt måtten så är den nästan identisk i storlek som våran X3 F25 vi har idag så det borde fungera fint.

Hur jag än räknar så blir den inte speciellt mycket dyrare än vår X3a idag, flyttar bara kostnaderna från diesel/skatt/försäkring till ränta/amortering på lån istället.
Du kan nog räkna med att bonusen blir max 50000 kr från årsskiftet. Jag tror inte man hinner ändra övriga regler 1/7. Nu är det förutom krig, KU, Nato-ansökan, även regeringskris. Då tror jag inte man kan prioritera den här bonusfrågan, men min högst personliga uppfattning.

/Anders
Men som sagt jag tror nog att BMW försöker ta lite väl mycket betalt för sina elbilar just nu. Det skulle inte förvåna mig om det kommer kampanjer när leveranserna börjar ticka igen. Daimler chefen såg förbättringar igår i leveranskedjorna ex vis.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
BMW har nog begränsad tillverkningskapacitet och väljer därför att ta så mycket de kan utan att efterfrågan sjunker under kapaciteten. Är väl sunt på sätt och vis.

Tyvärr känner jag mer och mer att jag inte vill ha en konverterad fossilkärra utan frunk osv. Polestar 2 känns helt plötsligt som ett givet val. Det är även mycket enklare än att behöva "brottas" med en säljare och greja med offerter och rabatter...

Har inte ens orkat svara stackars Jonas på hans offertförslag på iX1:an. Det känns bara jobbigt och trögt. På Polestar klickar man bara i vad man vill ha och sen på beställ. De två utrustningspaketen känns självklara, liksom dual motor. Men Performance-paketet och skinn är helt uppåt väggarna prissatta tycker jag.
Headmaster, ja den blir säkert billigare än en nästan tio år gammal X3 där du även har service/rep. Sen amortering är ju i sig en form av amortering, så ett sparande i och med att en ny elbil sannolikt får bra andrahandsvärde.

/Anders
På ix1an så fanns det ett tillval 4U6 3-fas snabbladdning 22kW för 22500:- som säljaren absolut tyckte jag skulle ha.

Men kollade lite mer på det och det är ju för hemma laddning och det krävs då 32ampere 3 fas.

Känns som de flesta elbilarna har 11kw 16a hemmaladdning och det räcker väll?

Om man inte väljer det så är det 11kw ladddning som vanligt

Skulle ni välja till det?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
22kw är onödigt och ogenomtänkt mot hur ser ser ut med svenska och europeiska villasäkringar. Antingen går det bra med 11kw som fungerar på en 16A säkring (22 kW kräver 35A som är dyrt och ovanligt) eller så har man bråttom så snabbladdas det och då är det likström som gäller.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Precis. Behovet av att ladda snabbt hemma är överdrivet. Behovet finns helt enkelt inte.
som jag misstänkte då, då blev det helt plötsligt 670 :)
Dubbel post
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Verkar bara som att det är några få modeller som man får klubbrabatten på 8% på?

Eller är det bara hos Bavaria det är så?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nu är det intr samma typ av bil, m3n man får en i4 för samma pengar.
MU
940
MUC
M340i - 2025
@Verdi, det ska inte vara några förbehåll beroende på modell, står såhär på BMW-club:

Rabatter hos BMW-återförsäljare / Rabatt vid nybilsköp hos BMW
BMW Sverige AB lämnar för närvarande 8% rabatt vid köp av BMW (gäller även på kampanjer).
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Och klubbrabatten ska ju vara styrd av BMW Sverige och inte återförsäljare så borde inte spela någon roll hos vilken återförsäljare i teorin? På offerten står den som ramavtal så jag antar att det fungerar som vilket sådant som helst?
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"BMW Sverige AB lämnar för närvarande 8% rabatt vid köp av BMW (gäller även på kampanjer)."

Det där faller på sin egen ormilighet, för på vissa kampanjer finns det inte ens 8% marginal. Finns garanterat förbehåll där man friskriver sig från än det ena och än de andra.

MVH Christofer
MU
940
MUC
M340i - 2025
BMW Sverige AB lär ha mer än 8% marginal oavsett kampanj eller ej.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
På.sidan för medlemsförmåner länkas till denna Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag tolkar det som att det just nu bara är iX3 som är valbar med klubbrabatt.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ingen som vet vad gäller rabatten?

Orkar verkligen inte hålla på och harva med säljaren om rabatter och sånt. Känns verkligen bara jobbigt. Skriv ett pris som gäller, och som gäller för alla, så tar jag det. Det här känns bara gammalmodigt. En rest från en annan tid. Ungefär som att stå på en basar i Marocko och pruta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.