AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
7.338

Ix1 läcker ut innan debut

Sida 2 av 4
Jo men förra veckan såldes en ny Skoda Enyaq för 750 tkr där man inte gav en spänn i rabatt och den gick samma dag den utannonserades.

När är det leverans på IX1? Finns det inga paket mer än M-sport? Det finns det ju på övriga elbilar. Sen är det väl grundpriset som avgör bonus eller ej? Trp styrelsen kan ju omöjligt granska varje affär. Ringde dit igår och de vet noll ”vi får väl veta tre dagar innan som vanligt”

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Grelle>> Dom ska byggas i Regensburg oavsett drivlina, det blir första fabrikslinan för BMW som kör ICE, hybrid och el på samma lina om jag förstått det rätt.

Med känsla>> Tror det är SOP 11/22, men sen vet jag inte mer.

Över 700' för en X1 oavsett drivlina känns mycket. Dom gör säkert förbättringar i denna generationen som vanligt, men jag tycker det märks rätt väl på nuvarande X1 att det är "lillebror" och redan steget till X3 är rätt stort i känsla, väguppförande, materialval.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tror de ska börja byggas i november. Till Sverige väntas de första bilarna i början av 2023. Men sen om det är förseriebilar som ska användas som demo eller kundbilar vet jag inte. Eller hur lång kö det blir. Jag räknar med nån gång under nästa vår. 8-12 månaders leveranstid ca.
Märklig prissättning. Då får man ju en IX3 för samma peng, dessutom med omgående leverans Länk

/Anders
Men iX3 i annonsen kostar ju 815' (förhoppningsvis inte per månad)...men rejält mycket dyrare en iX1...
Men du lär få 5-7% rabatt på den tror jag. Sällan nettopris i annonserna.

/Anders
Här finns lite mera tankar kring miljöbonusen. Beslut tros tas 9 juni och sedan gälla från 10 juli, men som sagt inget beslut.

Länk

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tror Anders kanske menar att om man tar en med omgående leverans så får man 70 tusen i bidrag. Tar man en iX1 för över 700' så får man antagligen 0:- i bidrag. Vilket jag egentligen tycker är helt rätt. Vi ska inte kasta en massa bidrag över biltillverkarna när det verkar finnas god efterfrågan och fina vinstmarginaler ändå.
Ja men Mårten du får säkert rabatt även på den annonserade IX3, det är sällan som de annonseras till slutpris. Så kontentan är att du får säkert kanske 30-40.000 kr rabatt och plus de sedan även 70.000 kr i bonus.

För 730 tkr för en IX1 skulle jag nog hellre gå ner på en ID4 där jag vet att det finns bilar för leverans.

Miljöbonusen blir ju väldigt avgörande tycker jag för en bil i den här prisklassen. Det är ju direkt 10% rabatt. Många av de här bilarna säljs sedan med vinst. Ex vis Teslor och Skoda Enyaq.

/Anders
Jo, det lär finnas prutmån på iX3...det är ju en pre-facelift.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Blir spännande att höra mer om Headmasters offert på 550´ med extrautrustning. Eller är den kanske på 650´?

MVH Christofer
Väntar också på den. Slå till!!!

/Anders
Jag väntar också på den, vet inte riktigt vad säljaren pysslar med, skulle komma på mail men har inte gjort det och fick över telefon ett pris på 640:- så när jag var där på plats och han sa 550 så vet jag inte vad det var för siffra helt ärligt.

Ska få en offert idag, uppdaterar då.
Ser framemot det. Beställ en åt mig också till det priset och ”fullsmetad”

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Anders, vet inte vilka paket som finns. Jag listade bara den utrustning jag vill ha.

Som du ser i listan så finns det en del paket

337 M Sportpaket 43 300
7EW Innovation Package 34 900
7LG Comfort 14 100
7LK Travel 16 900

Om det finns såna där charge-paket vet jag dock inte.

Anledningen att beställa ny bil är väl följande.

* Sälja i3:an medan den betingar ett hyfsat värde och i god tid innan batterigarantin går ut (juli 2024).
* Få en bil med dragkrok.
* Avlasta min Model S så att den håller några år till. Trevligt med gratis laddning på semestern. :)
* Få bättre strålkastare och en smidigare bil för arbetspendlingen.

Men jag försöker nog lösa ett problem som egentligen inte finns bara för att få köpa nåt. Frun är fullt nöjd med i3:an, som säkert rullar många år till trots utan garanti, och en iX1 ersätter ju inte min Model S heller. Och den åldras ju ändå fast den rullar något mindre...

Dragkrok är det ytterst sällan jag saknar. Och Teslan är ändå helt ok att pendla i. Så nä.

Tror en Polestar 2 är ett vettigare val faktiskt. Den har frunk för laddkablar o dyl, fler hästar, bättre väghållning, laddlucka på vänster bak som Teslorna (viktigt nu när Tesla öppnat upp laddnätverket) osv. Och som andrabil räcker det med att hunden får plats hjälpligt.

Polestar 2 ska man kunna få före årsskiftet och det är ju bra för bonusen.
Mårten, jag bokade faktiskt en Polestar 2 igår som dök upp. Det kom även upp en Performance, som var borta när jag hade klickat i min beställning. Den landade precis under 700 tkr och beräknad lev i september. Pilot och Plus paket. Med dragkrok. Det kommer upp någon "bil på väg" på deras hemsida någon gång per vecka. Mycket elbil för pengarna som jag bedömer!

/Anders
Nu har jag fått offerten och fick 4,7% rabatt.

Landade på 724k och 690 efter rabatten.

Den eventuella gränsen på 700k för miljöbilsbonusen räknas den på listpris eller faktiskt pris man betalar?

Denna offerten jag fick nu har denna utrustningen.
7EW Innovation Package
3AC Dragkrok infällbar
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
481 Sportstolar
4T3 Flexible Fast Charger (Mode 2)
4U6 3-fas snabbladdning 22kW
5AT Driving Assistant Plus
248 eluppvärmd ratt
459 elektriska säten med minne

Lite förvånad att man får betala 22tusen för 3-fast snabbladdning, trodde att det var standard på en ny elbil.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja jäklar. Hur många bilar ska du ha? ;)

Polestar har ju tydligen ett riktigt bra infotainmentsystem från Google också. Det som jag inte gillar är att tygstolarna ser lite trista ut och att de ska ha 50 papp för skinn. Har även hört att den inte är jättebra ljudisolerad. Men annars är det ett jättebra alternativ.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
PS. Det sjuka med Polestar 2 är att det säljs bilar från augusti 2020 som gått 3-4 tusen mil för högre pris än nypris minus bonus. Det som är lite surt med nya är att man inte får matrixstrålkastare pga komponentbrist.
@Headmaster, ja det var ju en väsentlig skillnad mot vad de uppgav tidigare. Väldigt mycket pengar för en IX1 tycker jag. Jag fick höra igår att inga ramavtalsrabatter gäller heller. BMW höjer priserna just nu och sänker rabatterna. Risken är att man delvis prisar sig ur marknaden? Så väldigt bra alternativ har man ju ändå inte på elbilssidan. En "vettig" IX50 (som behövs för räckvidden) kostar ju ex vis netto 1.250 tkr. Betydligt mycket mera än ex vis en E-tron 55. 1X1 är snygg och säkert vettig men ändå en rätt så liten bil med allt vad det innebär.

Mårten, vi får se :-) X5-an löper iaf ut i augusti och skall säljas då. Det är klart. E-tron betalar jag de resterande 16 månaderna väldigt lite för och garanterat restvärde och en väldigt bra elbil. Sen kan det vara "kul" att prova några "billigare" alternativ. Sen kommer begagnade elbilar vara otroligt efterfrågade även de närmaste åren. Dels för eldriften och dels för bilbristen. Bättre snart att ha pengar i bilar än på börsen.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.