|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| @lenwib. Det som beskrivs i din länk är ju bara den "passiva" varianten på att detektera ett alldeles för lågt tryck (pyspunka etc). Det vi nördar efterfrågar använder i och för sig samma givare men skulle vara inriktat på att visa små skillnader och varna (speciellt i xDrive-modeller) om skillnaden bedöms slita onödigt mycket på lamellerna i fördelningslådan eller vara utanför gränserna den klarar av. | |
|
Jag förmodar, att ABS-varianten, liksom den med trycksensorer i hjulen, av system-/biltillverkaren kan ställas in till valfri känslighet. Men i båda fallen finns det ju en praktisk avvägning när det gäller *hur* känslig mätningen skall vara. Jag ville dock bara peka på det faktum, att systemet med en ABS-baserad övervakning redan finns. Och, som jag vill minnas, under en period även funnits på BMW. /Lennart |
|
|
Min 325 E91 från 2006 hade just "däcktrycksövervakning" via ABS-systemet där man fick upp en punkteringsvarning om något hjul snurrade ett oväntat antal varv i förhållande till de andra en tid. |
|
|
Jag undrar samma sak, vilka lufttryck ska jag köra på? När jag får tillbaka bilen från m-bilar, service, då har dom ändrat dem till 2,7 bar runtom, då blir jag mycket tveksam. Min dekal säger aldrig lika, men vilka ska jag köra på? Det är en f11 530d xdrive. |
|
| Om man mest kör själv eller två personer utan last, tycker jag att de rekommenderade däcktryck som står på förarsidans dörrstolpe fungerar bra avseende slitage och vägegenskaper. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.