AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.870

Fördelning av lufttryck i däck

Sida 2 av 2
@lenwib. Det som beskrivs i din länk är ju bara den "passiva" varianten på att detektera ett alldeles för lågt tryck (pyspunka etc). Det vi nördar efterfrågar använder i och för sig samma givare men skulle vara inriktat på att visa små skillnader och varna (speciellt i xDrive-modeller) om skillnaden bedöms slita onödigt mycket på lamellerna i fördelningslådan eller vara utanför gränserna den klarar av.
Jag förmodar, att ABS-varianten, liksom den med trycksensorer i hjulen, av system-/biltillverkaren kan ställas in till valfri känslighet. Men i båda fallen finns det ju en praktisk avvägning när det gäller *hur* känslig mätningen skall vara.

Jag ville dock bara peka på det faktum, att systemet med en ABS-baserad övervakning redan finns. Och, som jag vill minnas, under en period även funnits på BMW.

/Lennart
Min 325 E91 från 2006 hade just "däcktrycksövervakning" via ABS-systemet där man fick upp en punkteringsvarning om något hjul snurrade ett oväntat antal varv i förhållande till de andra en tid.

Pe
6
Petson
530dX Touring -16
Jag undrar samma sak, vilka lufttryck ska jag köra på? När jag får tillbaka bilen från m-bilar, service, då har dom ändrat dem till 2,7 bar runtom, då blir jag mycket tveksam. Min dekal säger aldrig lika, men vilka ska jag köra på? Det är en f11 530d xdrive.

bl
2.294
blixten
325i -88
Om man mest kör själv eller två personer utan last, tycker jag att de rekommenderade däcktryck som står på förarsidans dörrstolpe fungerar bra avseende slitage och vägegenskaper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.