|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW F11 530d 2016 LCI Xdrive Efter en ”hårdare” körning märkte jag av bränd hårdplast-lukt. Verkar komma runt/från kylvätskebehållaren (där man fyller på). Förra gången (ca 1 år sedan) så fick jag information i panelen att jag behöver fylla på. Tempen gick upp i kanske 110 grader då. Fyllde då på ca 5dl (till Max). Nu märkte jag att samma sak hände häromdagen, att tempen låg runt 110 grader, men ingen information om påfyllning i panelen. Lyfte av locket på behållaren och det kom lite rykande ånga (ånga? Luktade ej bränt plast). Fyllde på ca 5dl nu igen. Fråga 1: Är detta farligt? Är det något som skadats? Fråga 2: Är det normalt att behöva fylla på ca 5dl kylarvätska per år? Kör ganska hårt kan tilläggas. | |
|
Kan också tillägga att ingen vätska har synts till undertill under, samt att det är en N57. Det pös när jag öppnade locket, kanske tecken på att det är slutet? Fråga 3: Fyllde på till Max när den var varm nu. Är det korrekt, eller behöver jag fylla på mer när den blir kall? |
|
|
Bränd plast....kan det vara EGR-ventilen och insuget som kan börja brinna? Det kan tydligen hända om motorn läcker in kylarvätska som kan bilda en ogynnsam "gucka" i insuget i kombination med värme, som då börjar glöda och sedan får luftdraget fart på brasan! :( Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag blev direkt också orolig för just det, började titta på huven konstant. Frågan är om det är just det… |
|
|
...tja - säger som de sa i "Macken": "Hur vet man det?" - "Det vet man inte!"... ;) Jag skulle nog börja med att kolla om din bil omfattas av återkallelsen och om den i så fall är gjord och även prata med BMW-verkstaden om detta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det gör den, men kan lukten ha kommit från något annat? Det enda jag gjort är att tvätta den som jag brukar göra. Kört 1,5mil, därefter stannat 1h, kört tillbaka a 1,5mil. |
|
|
Macken: Mindes lite fel - var tydligen "Hur ser man det då?" - "Det ser man inte, vettu..!"... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Prata med BMW-verkstaden om problemet! Är den åtgärdad? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får göra det, men vart annars kan den typen av lukt komma ifrån? Vad blir varmt? Har fyllt på lite mer kylarvätska nu efter att den motorn svalnat. |
|
| Någon med svar på mina frågor, 1-3? | |
|
Du får lukta runt lite och försöka lokalisera källan. Men att den drar kylarvätska är en varningssignal tycker jag! Det är ju enligt BMW, det som orsakar guckan som kan börja brinna i insuget... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu när jag startade fick jag en orange motorlampa….. | |
| Som Johan är inne på, skulle det vara ett internt läckage i motorns och då i egr-kylaren så ska du ta detta på allvar. Det kan absolut vara ett läckage som inte är internt men då typfelet med egr-kylare som börjar läcka internt förekommer så bör du åka in till BMW och låta dem kika i kylaren. | |
|
Absolut, ska göra det. Menar du att kylvätskan läcker in i motorn? Försöker förstå scenariot. |
|
| Ja. Egr-kylarens tuber spricker av ngn anledning och börjar sippra lite kylvätska som hamnar nedströms, dvs i insuget. Det bildas en gugga som är elak och i vissa fall har bränt hål i insuget som jag tror är av plast. När det väl blir hål, så blir det fest, fast en fest du inte vill vara med om.. | |
| Tack för svar, har du någon bild på dessa tuber etc? | |
|
Är det normalt att behöva fylla på ca 5dl kylarvätska per år? Kör ganska hårt kan tilläggas. |
|
|
Nej, det är ett slutet system och ska inte förbruka några större mängder - kanske någon dl på flera år kan vara acceptabelt, men mer än så tyder på någon form av läckage någonstans i systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Felsökning visade inte på fel på EGR. Det luktar diesel och "pyser" (inkommande luft, låter som när man suger in snabbt via ett större sugrör), så det har med luftintag att göra. Detta sker mest tydligt när man gasar och kommer från ett område som ligger närmast mot kabin. Vad kan det vara? |
|
|
Länk Detta verkar vara felet. Rycker till på ett ovanligt/osmidigt sätt när jag stänger av motorn. Vad heter dessa delar på svenska? Vill kunna förklara för mekaniker. |
|
|
Strypventil? Är det därför det låter som att den suger in luft på ett konstigt sätt när man gasar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.