AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.657

BMW 130i: Eibach B12-Pro

Sida 2 av 2
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Isåkare:
Pratade med Mekonomen om vad dom ville ha för att endast byta fjäderbenslager fram, dom ville ha +-6000kr men runt 5500kr för att byta stötdämpare/fjädrar runtom så jag blev inte jättesugen på att bara byta fjäderbenslager då. Ska absolut påpeka det med att komprimera fjädrarna. Tack!

Aerobat:
Jag sitter och kollar på realoem för fulla muggar, det är bara det att jag har så väldigt dålig koll på vad som är vad så det säger mig inte jättemycket tyvärr.

Haulmylan:
Stort tack för att du specade exakt vad jag ska ha! När jag kollade på dessa såg jag dock att det antingen är för bilar utan sportchassi eller så stod det inget om det. Om jag nu byter till Eibach b12-kitet, räknas det då som sportchassi eller ej? Eller vad händer om jag sätter dit fjäderbenslager som är för bilar utan sportchassi på en med sportchassi?

Mycket dumma frågor nu osv...
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Fjäderbenslagren är samma oavsett om du har sportpaket eller inte.
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Stort tack Haulmylan!

Vad jag nu har noterat är att det knappt verkar gå att få tag på Eibach b12-kitet. Är det någon som har någon erfarenhet av H&R? Tänker om detta kunde vara något? Blir ju heller inte ledsen av att det är ett gäng tusen billigare. Eller är det bättre att vänta tills man kan få tag på b12-kitet?

Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
H&R gör bra grejor. Jag har H&R Clubsport på en bil. KW kan också vara ett alternativ. Har precis monterat KW V3 på M Roadstern. Ett mycet bra kit. Vad är din budget?
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Bilstein B12-kitet är Bilstein B6 dämpare med Eibach fjädrar. Du alltså köpa Bilstein B6 dämpare separat och para med H&R- eller Eibachfjädrar.
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Ska du inte åka mkt bana tycker jag att coilovers är overkill. Kolla in den här sidan, här har de B12 pro-kit åt dig.
Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Du kommer att få mycket mer körglädje med t ex ett KW V2 eller V3.
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Absolut så är det. Själv åker jag KW V3 och det är stor skillnad ...även i pris.
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Har inte riktigt satt någon budget men KW är lite väl dyrt. Jag gissar på att ett set "bättre begagnade" originalstötdämpare hade varit ett jättesteg upp så om jag kan få tag på exempelvis b12-kitet så tror jag det är ett jättemegasteg upp. Verkar eventuellt som att H&R-kitet är lite stötigare, vilket inte nödvändigtvis är vad jag är på jakt efter. Eventuellt skulle tom Bilstein B4 räcka för mig, fattar det som att det ska motsvara original. Är det värt att betala dubbla för B6?

Tanken att köpa delarna separat har slagit mig också, det är bara att det är ett väldigt bök när man är okunnig. Spelar det här någon roll om man väljer med/utan m-chassi? Om man ändå ska byta fjädrar också? Verkar knappt som det går att hitta B6 bakdämpare.

Kommer inte köra någon bana, kör lite lagom fort på lämpliga landsvägar, annars används bilen nästan uteslutande till vardagsåkande. Kollade länken du skicka Haulmylan. Verkar som att dom tar 300EUR frakt vilket känns lite saftigt.
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Kolla in:
Länk
Här har du lite alternativ.

Kolla så att det stämmer mot din bil. Jag högg bara en 130 för att få någon träff.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Du kan även kolla här:
Länk
Eibach B12 är en kombo med Eibach fjädrar och Bilstein dämpare.
Jag rek ändå att köpa ett höj/sänkbart eftersom det kan vara problem att få en bra höjd på bilen annars.

Jag beställde för en månad sedan. Väldigt bra service. Ringde och de var lätta att få tag i. Kitet kom snabbare än aviserat. Bra priser.
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Jag har också sett den sidan, tyckte den lät lite suspekt, endast baserat på namnet dock. Ska dra iväg ett mail till dom och se om dom har B12 hemma.

Finns det något höj/sänkbart kit under 10tkr som kommer ge mig bättre allroundkörkänsla/komfort än B12?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Haha, de vet de själva och håller på att byta namn.
Jag ringde innan jag la beställning, de var mycket bra att prata med och levererade perfekt. Dessutom lägsta pris.
Jag hade provat dessa om jag ville komma under 10k:
Länk
Har ingen egen erfarenhet, men de ska vara bra till priset.
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Väldigt svårt val det här... Dom få reviews jag kan hitta verkar vara positiva till Vogtland men det gäller ju även B12-kitet. Jag tror inte jag har någon nytta av att kunna höja och sänka, men samtidigt blir jag ju inte ledsen av att ha möjligheten till det, förutsatt att dom inte är sämre än några andra som inte är höj/sänk-bara.

Tror jag ska ringa billiga-coilvers imorgon och se vad dom tycker.

Om någon annan har något vist att dela med sig av lyssnar jag gärna!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
OBS. det är nog ingen som höjer/sänker efter installation. Du gör det i början så att du får den höjden som du är nöjd med. Jag tycker de flesta bilar är för höga original och blir mycket snyggare och bättre att köra om de blir 30-40mm lägre.
Visa användare
33
Haulmylan
135i -11 N55 6MT
320i xdrive -19 f31
Vad bestämde du dig för?
Vilket kit blev det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.