|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW 130i med ca 19400mil som vad jag vet har originalstötdämpare/fjädrar, förutom att jag har eftermarknads fjäderbenslager för mer camber (tror jag det är). Jag vill gå tillbaka till original hjulvinklar så jag har köpt original fjäderbenslager. Jag tycker dock fjädringen känns lite trött/stötig, så jag har vissa funderingar på att investera i nya stötdämpare/fjädrar. Efter att ha kollat runt lite på internet hittade jag Eibach B12-Pro kit för runt 7000kr (Länk folk överlag verkar väldigt nöjda med detta kittet. Jag är tyvärr helt okunnig vad gäller mekande och min fråga är: Om jag beställer hem det kittet, kan en mekaniker skruva dit dessa pryttlar och så funkar allt perfekt? Eller är det massa andra saker som måste köpas för att man ska få dit det? Om ni har andra tips på stötdämpare/fjädrar i samma prisklass som av någon anledning är bättre så får ni gärna skriva det. Eller om det kanske är så att det är en jättedum idé att byta till ett sådant kit på en bil som används till vardags? Flummig fråga kanske men stort tack på förhand! Edit: Ser att min länk inte funkar men tror detta är samma Länk | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är det för fjädring som sitter där idag? Standard, Sport eller M-Sport? Om det tex sitter Standard eller Sport där idag och du tycker det är stötigt, så vet jag inte om du kommer att tycka om B12 Pro sådär mycket. Jodå, länken fungerar (men du måste lämna ett mellanslag mellan länken och parentensen då scriptet inte vet om parentesen är en del av url'e eller inte) Länk |
|
Bilen har idag M-Sport (S704). Jag vet inte om stötig egentligen är rätt ord, i brist på bättre ord skulle jag säga "crashy" som dom säger på engelska. Jag tycker fjädringen känns ganska sliten, jag har svårt och tro att det var såhär den kändes när den hade 2000mil på mätaren. Nu känns det som jag måste köra extremt sakta över fartgupp för att det inte ska smälla och leva. När jag läst runt på forum och kollat Youtube om B12-Pro verkar många i princip gilla det mer än original, både komfortmässigt och väghållningsmässigt. Men det kanske är en överdrift? Jag är fortfarande mycket intresserad av att veta om det räcker att köpa hem det kittet eller om det tillkommer en massa ytterligare kostnader (förutom arbetet) för att installera det om någon har koll! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, vid 20 000 mil är det inte alltför ovanligt att främst då stötdämparna fungerar sämre eller rent av börjat läcka (de är nog säkerligen inte den karakstäristiken som de hade som nya). Isåfall så tror jag också att B12 Pro är ett mycket bra ersättningsalternativt (har inte personligen kört med dessa men har tittat runt lite och funderat på vad själv ska göra när mitt M-Sport chassi på min E87 inte längre fungerar som det ska - fortsätta med original eller exempelvis alternativ som B12 Pro). Har inte bytt på just en E87 (och ej heller köpt detta kit och vet exakt vad det innehåller), men jag kan inte komma på massa extra kostnader förutom en framvagnsinställning. Fjäderbenslager har du redan i shoppingvagnen, annars är ju det något man ibland fungerar på att byta samtidigt. Men annars brukar man passa på att byta några av de vanliga slitagedelarna kring stötdämparna och fjädrarna, hur mycket beror på skicket på nuvarande delar. Genomslagsskydd (såvida det inte ingår) och skyddsdamask brukar man alltid köpa nytt, packning till fjäderbenslagret (såvida det inte ingår), kanske även fjäderunderlägg (om skick på nuvarande är mindre än bra), de där "stödlagren" för bakstötdämparna (det där gummit är inte alltid fräscht) och kanske tätningsdamasken där till bakstötdämparna... Ja de vanliga sakerna helt enkelt... Vad som ingår och inte ingår, är nog enklast att först beställa hem B12 Pro paketet och flukta vad som finns där och vad som måste kompletteras... Du kan ju lämna detta till verkstaden i förväg så kan de beställa hem alla andra delar och när allt finns hemma så bokar du tid och får allt utbytt. |
|
Det bästa är att byta allt. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag skulle köpa originalprylar, dvs original stötdämpare och fjädrar, fj.benslager, buffertdämpare, kolvstångsskydd(kan ingå i stötdämparna dock), fjäderunderlägg.. Spekulerar nu lite ansvarslöst ;): Sabotera INTE en BMW 130i ;) Den ska ha allt original, helst när du inte ska använda den till mycket annat än "vanlig körning". Visst, lätt att sitta här och säga(kan bli lite dyrt om du beställer allt via BMW återförsäljaren), men jag tror då inte själv att ett dylikt kit du funderar på att beställa gör t.ex. komforten bättre än det som satt i vagnen när den var ny. Men ok...vill du ha optimal väghållning etc. och mer eller mindre struntar i komforten så kanske det är värt ett Eibach B12-Pro kit. OBS! Det jag nu skrev om satsen är bara vad jag TROR, har inte egna erfarenheter av detta tyvärr. Så ta denna skrivelse för vad det är...dvs en gissning! :) Ja...hur som. Lycka till i valet hur du än väljer att göra! Mvh Janne. |
|
|
Bilstein B12 kitet är inte alls speciellt stötigt. Det funkar utmärkt att lämna till mek för det passar kanon. Köpa nya original tycker jag inte att du skall göra eftersom kvaliteten på bilsteindämparna är betydligt bättre än original M-pkt till 1 -serien. Har du camberplates får du köpa nya fjäderbenslagringar. Kan vara en ide hur som då de kan vara slitna/glapp. Jag har själv kört med B12 innan jag bytte till KW V3. Skillnaden från orig M-sport till B12 var lika stort som B12 till KW V3. Ingen av uppsättningarna tyckte jag var speciellt stötig men trots att både B12 och sen V3 har hårdare dämpare blev gången bekvämare. Dämparna till M-sportpaketet är kass..... |
|
|
Hur långt hade orginaldämparna rullat innan bytet? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ca 6000 mil då jag bytte till B12. | |
|
Extremt slött svar från mig men stort tack till er som svarat! Jag har ju som sagt köpt fjäderbenslager fram, men det sitter sådana bak också eller? Att köpa original är ju såklart ett alternativ, men dom flesta på internet verkar vara ganska överens om att M-Sport fjädringen till 1-serien inte är speciellt bra och att det därför är bättre att köpa exempelvis B12-Pro. Jag skulle verkligen passat på att handla när jag gjorde den här tråden, nu har inflationen även slagit mot stötdämparkit, ca 2000kr dyrare än när jag gjorde tråden. Verkar som det får bli att köpa B12 på Schmiedmann nu. Hur stort arbete är det att byta stötdämpare runtom? Mekanikern ville ha mellan 3000-4000, är det rimligt? |
|
|
3000-4000:- låter väldigt billigt. Det får du 1-2 timmars jobb och en hjulinställning för. Hade kostat det dubbla på en större verkstad. MVH Christofer |
|
|
Sitter nu och ska beställa hem alla pryttlar. En fråga gällande fjäderbenslager, till framdämparna köpte jag Meyle så tänkte köpa samma bak. När jag kollar på autodoc står det "nedre", finns det övre också? Det står även "utan kullager", är det något man köper till? Dumma frågor men mycket tacksam för svar! Länk |
|
|
Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Tack, tolkar det som att det finns både undre och övre. Blir fortfarande inte klok på "utan kullager"-delen... Funkar detta Länk ? | |
|
Kan inte svara på dina frågor än, men håller på och byter i garaget på min 130. Bak finns inga kulor, stötdämparna där svänger ju inte som fram, men det finns övre och undre lagring, även om jag på svenska skulle kalla det bussning. Mina fram var tokslut, saknade helt dämning och oljan hade läkt ut, märkligt nog har bilen haft bra väghållning ändå, men det har skrammlat i gupp mm. Min bil har just passerat 16" mil. Monterar motsvarande original från Sachs (M-sport) 3-4000:- är ett bra pris för byte, bak är det busenkelt men man måste riva ur inredningen i skuffen. Fram är det betydligt bökigare. Berätta för meken om han inte vet, att man ska komprimera fjädringen innan man drar åt bärarmarna, nått som många missar och förstör bussningarna. Återkommer om några dagar när bilen är ute på vägen igen. |
|
|
Vad jag kan se verkar det finnas en övre (rund) och en undre (oval). Det bästa är att kolla på Realoem, där kan du se allt: Länk |
|
|
Och det med "utan kullager" tror jag mest är en upplysning. Om än vilseledande. Det var likadant på den jag bytte på min Z3. Det fanns inga kullager helt enkelt. |
|
|
Det är den delen med kullager som du skall ha. De övriga delarna brukar gå att återanvända. art nr 31336760943 |
|
|
Fram alltså. Bak ska du ha Uppe stötdämpare; 2 st 33506767010 2 st 33506771737 2 st 33506771738 Nere stötdämpare; 2 st 33526768544 |
|
| Sök på dessa orig.nr på tex Trodo.se eller skruvat.se så får du hitta originalkvalitet till bättre pris. | |
| Om stötdämparna fram läkt olja behöver man nya genomslagsgummin. De blir upplösta av oljan, mina ramlade i bitar. Dammaskerna var hela o fina. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.