|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej där! Jag är i hugget att beställa fälgar till min 428i Coupé -13. Bilen har M-sport från fabrik. Ingen annan sänkning. Jag har tänkt mig JR28 Silver men är lite osäker på vilket ET på bakfälgarna som breddar så mycket det går utan att ta i skärmarna med passagerare bak. Däcken ska inte gå utanför skärmkanterna utan något innanför för att vara safe. Dimensionerna jag tittat på: Fram: 8,5" 20 ET35 med Kuhmo 245/30 20 Bak: 10" 20 ET? med Kuhmo 275/30 20 JR28 bakfälgarna är ET35 i standardutförande men svarvas efter önskemål. ET35 kommer ju väääldigt långt ut så det är inte ett alternativ. Ni som har 10" 20 eller 10" 19 bakfälgar, vad rekommenderar ni för ET? Kom gärna med andra erfarenheter om dimensioner. | |
|
Kolla här och jämför: Länk MVH Christofer |
|
|
Tack! Fanns ju lite att kika på. |
|
|
Du kan ju utgå från vad BMW har för mått på sina fälgar - gå in på realoem.com och kika. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
8,5" 20 ET47 är specat där. Jag har nu 8,5" 19 ET47 255/35 19. Med 10" 20 ET47 så breddar det ca 19mm om jag räknat rätt. ET45 21mm ET42 24mm ET40 26mm Mäter jag vid hjulet så är 2cm utåt rätt mycket men hur det blir med 275 däck är ju klurigt att veta. ET45 kanske är lagom bak??! |
|
|
Om du kör med ET47, 10" fälgar och 275-däck kommer däcken växa 10 mm inåt och 10 mm utåt. Hur mycket fälgens ytterkant ändras spelar ingen roll då det är däcket som riskerar att ta i skärmen. Är det lugnt inåt med 19 mm ändring av fälg och 10 mm på däcket? |
|
|
Okej, jag fattar. Det gör det möjligt lite lättare att räkna. Men däcket flyttas ju lika mycket som fälgen. Vet inte hur det funkar inåt...men jag läste om nån som hade samma fälg/däck dimension som jag pratar om med ET45 utan bekymmer. |
|
|
ET45 och ET47 är ju marginell skillnad. Kör du med så tight marginal som 2 mm? Nej, däck- och fälgkanter flyttas olika jämfört med original eftersom du bara ökar däckbredden med 20 mm medan fälgbredden ändras 38 mm. |
|
|
Nä jag kör med stor marginal nu med 8,5" ET47. Luft överallt. Just nu är bilen inne på oljepump/kamkedjebyte mm så får kika mer när den är hemma igen. |
|
|
Vill du räkna på det: willtheyfit.com Men tänk på att om du ligger "på marginalen" för att det ska få plats, måste du beakta att olika däcktillverkare/modeller kan skilja sig lite grand i faktisk bredd även om de har samma dimensioner på däcksidan...en del däck har smalare sektionsbredd än andra med samma dimension/profil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kan inte ligga på marginalen. Det funkar inte för mig då jag har infällbart drag och kör lite släp ibland och kids där bak då och då. Så nåt mellanting här är smart. Brett men god marginal...ET 45 kanske? |
|
|
Blir skillnaden ut mot skärmkanten stor baktill om man jämför 10x20" ET40 och 9,5"x19" ET40? Däckdimension bak 275/30 20 och 275/30 19. Det går ju inte få högre ET som det verkar på dessa fälgar. |
|
|
willtheyfit.com ger dig svaret... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En halv tum bredare fälg med samma inpressningsdjup är är alltså 12,7 mm bredare och breddar 6,35 mm inåt och 6,35 mm utåt. 275/30-19 i förhållande till 275/30-20 blir helt fel. Då är 285/25-20 bättre i förhållande. Nu vet jag inte vad bilen har för originaldimension, men utgå från det och jämför på Johans länk ovan. MVH Christofer |
|
| Då är den nog smartare att köra 9,5" så minskar det 6mm iaf. | |
|
Där jag tänkt beställa från rekommenderar 275/30 19 eller 275/30 20 beroende på om det är 9,5x19" eller 10x20" enligt deras hemsida. Dessa JR36 (som nu är aktuella)går att få från ET35-40. Originaldimension är 8,5x18 ET47 med 255/40 18 |
|
|
Varför inte köra 8.5x20 ET35 med 235/35-20 och 10x20 ET40 med 265/30-20? Det kommer sannolikt passa bra på bilen och har ju rullomkrets som stämmer ganska bra med originaldimension. MVH Christofer |
|
|
...en liten passus! Är bilen en x-drive? Om så är fallet, blir däckvalet mer kinkigt mht. skillnad i rullomkrets fram och bak! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Absolut. Bara det funkar utan att skrapa i bak vid svackor mm. Då blir det väl 5mm inåt och 5mm utåt bredden minskar. Räcker det? |
|
| Ingen X-drive...finns vanlig coupé med x-drive? | |
| Kikade lite bilder på 265/30 på 10x20"...blir ju lite stretch. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.