AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.727

Spridare till bmw 325i n53

Sida 2 av 3
Ja jag misstänker att ett byte behövs snart. Har haft problem med motorlampan för högtryckssystemet ända sen jag köpte bilen. Har typ bytt allt utom spridare.
Motorn kan kännas lite skakig ibland när man startar den också.
Ursäkta sent svar! Jag bytte spridare för 22300 kr, då ingick även arbete för ca 2000kr. Bilen fungerar tyvärr fortfarande inte bra än, den skakar i typ 1min när man startar den. Bilverkstaden jag åkte till beställde och fixa dom så jag vet ej vart dom fick tag på dessa men dom var begagnade ( rullat 6000 mil ).

Det är dessa spridare jag fick gdi-piezo vdo 13537589048, bilen går tyvärr fortfarande inte bra och det känns som att den har tappat lite kraft, dom ska ha "kodat spridarna". Får felkoderna 2aa1 ( givaren är bytt till original sen tidigare ) och 2c24....

Men till er som undrar så är spridare till denna bil ingen billig historia. Helt nya original på bmw kostar 5900kr st!

Givarna är bytta, högtryckspump, kedja, spridare och lite annat... allt detta inom 1 år.

Jag gav 80 000 för den för nästan exakt 1 år sedan, ingen som är sugen på att ge hälften? ??

Huvudvärk deluxe är vad detta är

Bmw 325i 3.0L 2008
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Så jäkla tråkigt.

Jag funderade på om man kunde ta sina egna spridare och skicka iväg på renovering ultraljudstvätt och hoppas att allt blir bra igen....

kanske är ett billigt alternativ till att köpa nya på bmw tex.
Det kan vara ett bra alternativ, skulle du göra det så håller jag tummarna för att alla spridare kommer tillbaka hela och fräscha.

Får du inte upp några felkoder? Jag fick upp felkoderna "misfire cyl 4" och missfire cyl 6".
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Jag vet inte om det finns någon firma som har gott rykte om att vara duktiga
Här i Sverige? Att skicka dom utomlands skulle jag nog inte våga.

Jag var och hämtade bilen idag från verkstan och dom hade fått felkoder på spridare 1 och 4 det var det dom sa. Dom rekommenderade att byta alla 6 spridare och ev
Högtryckspump.

Körde en runda efter jag hämtat den och den gick fint. I ga konstigheter.

Men efter ca 1,5 mil så märkte jag skillnad på motorgången att den blev lite hoppande i tomgången.
Körde då direkt hem.

bl
2.294
blixten
325i -88
Ola Gustafsson, jag tycker absolut att du skall skicka iväg spridarna på ultraljudsbehandling. Men skicka då endast de som fått felkod. Många gånger finns det en benägenhet hos folk och bmw verkstäder, att ha en övertro på det dyraste alternativet. De flesta gånger jag haft problem med konstig motorgång, har det kunnat lösas med enkla medel som rengöring av kontaktstycken etc. Verkstaden har då alltid föreslagit dyra åtgärder som utbyte av alla tändspolar och liknande.
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Blixten!
Jag håller med dig och jag känner likadant, att varför inte åtminstone
Börja med uppmaningen att börja byta två spridare och se hur det blir...

Borde inte det vara det smarta alternativet än att dränera kundernas
Plånböcker totalt....Men dom vill ju tjäna pengar på sina kunder.

Jag hittade denna sida som fixar spridare. Vad tror ni???
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Länk
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
En fråga till någon som vet: Om felkoder visar att två
Spridare inte fungerar korrekt så då behöver man väl inte köpa alla 6 nya,
Då räcker det väl med att börja testa byta ut dessa två som visar fel stämmer det??
bl
2.294
blixten
325i -88
Man kanske skall byta plats på spridare och se om felet flyttar på sig.
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Jag besiktade bilen idag med godkänt resultat.

Avgastesterna var det inga problem med heller allt godkänt.

Borde väl visat sig där om jag kör med taskiga spridare..??
Gör de ens avgastest på våra bilar? Kollar de inte bara felkoder i obdn?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Elektronisk avgaskontroll ersätter bara momentet att mäta avgasnivåer vid tomgång.

Mätning av avgasnivåer vid förhöjd tomgång (med den vanliga proben i röret) görs däremot alltid.
Fyfan lider med dig, det där blev en dyr historia.
Försöker att undvika märkesverkstäder om möjligt, då dom tar sjuka priser på originaldelar och arbetskostnad
Jag hade samma problem med misständningar, åkte till Mekonomen och beställde hem helt nya spridare(orginal) för 2300 styck tror jag det var. Köpte nya tändstift och spolar till att börja med men det hjälpte inte så jag slog till på spridarna. Bytte allting själv hemma på en halv dag.

Det där att problemen inte löste sig kan bero på att dom kodade fel.
Jag hade strul med NOx sensorn också som kan ge liknande symtom(dock får du inte felkod på misständningar då utan bara på noxen).

Var köpte du spridare mindlesspuff? Inga problem sen dess?
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Jag undrar också var man får tag i spridare. Allt verkar vara restat när man mailar och frågar runt.
För min BMW så fick jag beställa begagnade, med jobb och spridare så gick det på 23000kr.

Alternativet är att köpa original från bmw för 6000kr st då dom i övrigt är restande världen över var svaret jag fick.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Vet inte om de verkligen kan leverera originalspridarna mht. att många säger att de är restnoterade överallt....men om man måste ha spridare kan det vara ett försök att kolla med Trodo.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kan väl inte vara någon som lägger över 30 000kr för nya spridare till dessa bilar? Bilarna börjar bli gamla och är ju knappt värda det priset.

Hade varit bra att hitta ett billigare alternativ som funkar.
När man kopplar bort dessa spridare, kopplar man även ur någon kontakt?

Jag får felkoden 2c24 och den enda gissningen jag har är att man har satt tillbaka kontakterna/pluggarna fel. Felkoden kom i samband med bytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.