|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har mer eller mindre letat överallt efter spridare till min bmw 325i men utan något vidare resultat. Det är en bmw 325i, årsmodell 2008, 3.0L bensin motor. Helt nya original från BMW kostar 6000kr styck... Har ni tips på vart man kan hitta dessa till ett lite billigare pris? | |
|
Har du kollat på Länk ?? Finns kanske billigare att få tag på. |
|
|
Yes, dom hade inga inne vad jag kan se. Jag har även slängt iväg ett mail till dom. Det känns som att dom mer eller mindre är slut på alla sidor, varför vet jag inte. |
|
|
Grattis du har också skräpmotorn N53. Tyvärr är det inte så mycket att göra. Man kan testa att köpa begagnade spridare på ebay.. Att lägga 36000 kr för att byta spridare på en motor är ju inte rimligt. Och då får man göra jobbet själv.. BMW är inte samma som förr tyvärr. |
|
| Jag är inte sugen på att lägga ner 36 000 på bara spridare. Har kikat på ebay men utan resultat... tips på någon bra skrot eller annat där jag kan kika? | |
|
Länk Ingen aning om de är bra. Säljaren har ju 100% positiv feedback iaf. Värt att prova kanske. Kostar ju nästan som en ny spridare från BMW :) |
|
| Såg nu att han inte skickar till Sverige.. typiskt | |
| Hur gick det, fick du tag på spridare? | |
|
Länk 4500 kr Den dagen en spridare ger upp är det bara att skrota bilen...... Tur att man inte har en nyare/värdefull bil med N53. |
|
|
Länk 6x Renoverade spridare för 927€ + 12€ frakt från Tyskland. Ebay.de har oftast alltid bra alternativ :) |
|
| Vad är det, mer specifikt, för fel på spridarna? | |
|
Läste på ett annat forum om en som letat spridare till sin m3 med v8 och gjort följande erfarenhet. "Bytte ut spridarna. BMW vill ha 22.000kr för alla åtta. Leebmann24.de tar 15.000kr. Hittade dem till slut på daparto.de för 3600kr. Bosch reservdelsnummer: 0 280 158 164" |
|
| Men det där är ju en annan sorts spridare. Passar inte n53 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bosch 0 280 158 164 är ju port injector (lågtryck á la 3 bar). Dessa sitter i S65-motorerna (och motsvarar BMW 13 64 7 838 440), och som vi vet så är denna port injected ("efterföljaren" N63/S63 är ju som vi alla vet en GDI - gasoline direct injection). N53 (och alla nyare motorer) är ju direct injection (högtryck á la 200 bar). N53 var nog en av de första med direct injection (N52 är ju port injection). Självklart kostar de där techno högtryckspryttlarna 5 gånger mer än de gamla vanliga lågtryckspryttlarna. :-) Men... Detta är ju vad nybilskonsumenterna vill ha! Och biltillverkarna levererar! När spridare, högtryckspumpsystem, NOx, strålkastare eller andra delar värda mer än vad en motsvarande fungerade bil kostar går sönder brukar det bara finnas fyra alternativ: (1) köpa renoverat begagnat (fungerar ofta bra men ENDAST OM man vet att företaget man köper ifrån är seriöst och gjort ett bra jobb - LÅNGT ifrån alla gör det) (2) försäkring (det vanligaste alternativet - men fungerar ju bara i de situationer där den täcker för detta) (3) sälja bilen (det näst vanligaste alternativet) (4) skrota bilen (inte så vanligt ännu men blir vanligare och vanligare) |
| M540 Touring, det förstår väl jag också! Grejen är ju att bmw32593 får söka vidare själv på nämnda websida och se till att ta reda på ett artikelnummer till sina egna spridare. | |
|
Usch jag fick besked i veckan av verkstaden att det är felkoder på spridare 1 och 4. Dom ger fel spridarebild helt enkelt. Så runt 30 000 kr ca fick jag pris på spridare och arbete och då är spridarna renoverade och då kunde ingen garanti ges. Inget kul och jag vet inte vad man ska göra..... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har sett renoverade spridare från Kina till hyfsat pris på Ebay, bra eller dåligt är ju frågan ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag vet inte vad man ska tro om sådana spridare hasso. Man vill ju ha något som ska hålla och jag vet inte alls vad man ska göra. |
|
| Spridare kan ju renoveras med hjälp av ultraljud, en relativt enkel procedur. Eller vet du att det är något elektroniskt fel på dem? | |
| Dessa spridare är ju som sagt inte som traditionella spridare. Jag har läst att de restaurerade/rengjorda inte håller länge. Samma sak med kina-varianterna. Men jag vet ju inte om detta stämmer. Väntar på att någon hör ska testa :) | |
|
blixten: Jo men det har jag med sett, nej inte vad jag vet men ska höra närmare med verkstaden när jag ska hämta bilen. 540Touring: Det är åndå inga småpengar oavsett vilket allternativ man väljer. Behöver du också byta ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.