AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.643

BMW Halmstad?

Sida 1 av 2
fr
9
fransmo
530i-89
Vad har hänt med RIGO bil i Halmstad? Var där för någon vecka sedan och fick hjälp med något. Idag är lokalen tömd utan hänvisningar, bara en lapp som säger "stängt tills vidare".
Är detta BMW standard att behandla kunder på? Botten!
BMW borde meddelat sina kunder. Kan man skicka ut reklam kan man skicka ut ett så viktigt meddelande. Är det detta BMW menar med trygghet? Jag är mycket besviken på BMW i detta och dessutom ledsen över om den bästa service jag nånsin haft som bilägare skulle försvinna. Men även såsom BMWägare ställd på bar backe.
Vad är detta?
Är det så att BMW beslutat att lägga ner RIGO bil i Halmstad så är det ett vansinnigt beslut i en av sverige bmw-tätaste kommuner. /Frans Mossberg
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad jag vet har förstått på tidigare inlägg har RIGO bil, som fristående privatägd återförsäljare, gått i konkurs. Det kan man väl inte skylla BMW Sverige AB för?
Asken
fr
9
fransmo
530i-89
Det kan Du ha rätt i, i och för sig. Men ett ansvar från såväl RIgo som BMW att informera kunderna kan man förvänta sig. Vad är det för trygghet för bilägare om service och återförsäljare går upp i rök på måndag?
Var skall alla BMW ägare i Halmstad nu vända sig?
/Frans
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ta det lungt fransmo.
Kent på Rigo (troligtvis en av Sveriges bästa o pålotligaste mekaniker, ni vet en sån där av gamla gardet som inte görs längre) finns kvar.
Att försäljningen gick åt hvete är enkelt: För stora/dyra bilar enbart!!! Nästan iaf, vilket fick till följd att de ej klarade av försäljningskvoten från München.
MEn verkstan finns som sagt kvar, och det är tur det för de andra inom räckhåll: Varberg o Ängelhåla är vad jag hört/förstått samt upplevt i klass med de verkstäder som Insider hade att göra med...
li
1.959
liste
535i -89
Om Rigo gått i konkurs har det precis som Asken säger inte särskilt mycket med BMW Sverige att göra. Att kräva att BMW Sverige ska skicka ut information till de kunder som anlitat Rigo är väl knappast rimligt. Även att ett konkursdrabbat företag ska ta x antal tusen till att skicka ut "Nu konkar vi snart"-brev till alla kunder de haft genom åren känns fel.

Jag förstår att du tycker att det är skit att Rigo är stängt, men det är tyvärr sånt som händer.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
fransmo: jag begriper inte ditt sätt att resonera. Företag går i konkurs och nya startas. När de nya startats kommer säkert info i brevlådan om vad som är på gång. BMW Sverige AB har DEFINITVT inget ansvar för en enskild återförsäljares konkurs men de jobbar säkert aktivt med att finna en ny ÅF i stan.
Mvh
Asken
fr
9
fransmo
530i-89
Är det så att verkstan finns kvar är jag nöjd för tillfället. Håller med om Kent o mr.Rigo själv. Mycket positiva erfarenheter av mina kontakter med dem.
Det där med för stora o dyra bilar verkar helt logiskt.
Är själv en som älskar min BMW 530, men aldrig skulle ha råd med en ny, och den som gapar över mycket...
Hur som helst; toppen med så snabb respons! /Frans
Jag är inte säkert på att Rigo bil gick i konken. Vad jag har förstått så har BMW bestämmt att deras bilhallar måste vara en viss storlek för att få vara aukt.BMW handlare... och RIGO var inte beräd/hade råd att bygga ut hallen...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
S 328 R> Läs mitt svar ovan. Den anledningen är svaret jag fick av Kent på verkstan. Tror han vet en hel del eller...
SventeE: Det jag skrev var svaret jag fick BMW Group Göteborg....
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja du S 328 R: Låt oss icke träta detta. Kanske har de rätt, kanske inte. Dock har jag varit och besökt en del andra återförsäljare ute i europa som varit mindre än vad Rigo var. Som ex kan ges BMW i Lohne i Tyskland samt BMW i Pecs i Ungern.

Och tänker man efter låter det ologiskt att "tvinga" en återförsäljare att lägga ner, då har man ju ingen kvar. Bättre en fågel i handen...
SvanteE: Jag kanske fattade fel... men det återstår väl att se... Som jag förstog så kan ju en ICA affär sälja bilar nu och BMW vill visa att man inte är en ICA affär... därför så har man satt ett visst minimi mått på lokalerna som man säljer BMW i... men jag kan ha fel...
PE
630
PESK
740iA e32
FÖretaget RIGO BIL AB, vars juridiska namn var
Vallås bilförsäljnings AB försattes i konkurs
vid Halmstad Tingsrätt i sommras. Det stod att
läsa under kunggörelser för den som var observant
i Halmstad. Företaget "rök" på ekonomin.
Punkt slut.
Okey... då vet vi det....
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Rätt intressant. Jag är på gång att köpa en BMW 528.
Har hittat en i Falkenberg som är importerad från Tyskland. Det märkliga är att när jag snackade med försäljaren i dag och begärde att han skulle skicka serviceboken så förklarade han att alla stämplar inte finns men att den är servad på Rigo Bil. Bilen har gått 12500 mil och sista (och första servicen i Sverige) är gjord hos Rigo 200-02-28, då hade den gått 72178 mil. Varför drar jag nu upp detta. Jo försäljaren sa till mig att det är vanligt att de servar bilar men inte för in det i Service boken och han så att Rigo Bil skulle föra in stämplarna i efterhand men det hade inte blivit gjort.
Känns som att jag ska glömma den bilen eftersom det inte finns någon servicedokumentation sedan feb 2000.
Eller vad säger ni?
fr
9
fransmo
530i-89
Förslagsvis skulle jag råda dig att ta kontakt med Rigo bilservice och diskutera saken, tel 035 218810

/ Frans M
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Stout>
Låter vädigt konstigt tycker jag. Jag har haft en del att göra med Rigo service och de är klanderfria. Som jag skrev ovan är Kent där en "jävel" på bilar och det känns helt tryggt att lämna in pärlan. Alla stämplar har även fyllts i utan problem, första gången hade de tom letat upp servicehäftet som inte alls låg där man brukar ha det:-)
Men lycka till, och gör som fransmo säger o ring dit.
Trevlig helg.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tror inte att det är något fel på Ringo, det var bara det att när jag fick så konstiga förklaringar i samband med bilköp så försökte jag ringa Ringo men numret har upphört. Då sökte jag här och fick besked om att de gått i konkurs. Det som är märkligt är att en Bilsäljare som säljer en BMW i Falkenberg inte vet om att Ringo i Halmstad inte längre finns.
Jag ska ringa numret som fransmo gav och kontrollera så att "min" bilförsäljares uppgifter stämmer och varför inte service boken blivit stämplad.
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Jag kan med säga att Rigo bilservice är MYCKET bra.. de kollar bilen som om det vore deras egen bil.. Kent är en klippa vad gäller BMW iaf..

Sedan är de billiga med, om man jämför med andra BMW verkstäder och det är ju inte negativt.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag var i kontakt med Rigo Bil i går och jag fick intrycket av pålitlighet. Personen jag pratade med var tillmötesgående och rak på sak, vilket uppskattas. Jag frågade honom om bilen och han kände igen den men att de skulle stämpla boken i efterhand var otänkbart. Bilfirman som säljer den 528 jag tittat på menade att stämplarna inte var införda men Rigo bil förklarade att de gjort "budgetservice" på bilen och som inte var tillräckliga för att serviceboken skulle stämplas.
Tjena!
Jag skulle bara säga att Rigo Bilförsäljning kommer att öppna igen. Där sitter en ny lapp på dörren nu, där det står att de kommer att öppna igen inom kort. Där börjar också fyllas på med lite bilar inne i hallen. Känns bra att ha en pålitlig BMW-handlare i Halmstad igen.

"If everything seems under control you're just not going fast enough!"
Mr ///M Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.