AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.604

Omprogrammering av motorstyrdonenheten

Sida 1 av 2
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej

Fick precis veta att ett stift i min "motorstyrdonsenhet" har ärgat av och därför startar inte min bil.

Har fått fatt på en box men detta är tydligen inte en enkel grej att programmera om den.
Vad är chansen att det ens går? Vad behöver man för prylar för att lyckas med det?
Och hur går man tillväga?

bl
2.294
blixten
325i -88
Det finns ju företag som renoverar styrenheter, kan inte någon sådan fixa ett nytt stift.
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Det var mer än jag visste, jag frågade ju inte så noga vilket stift det var eller hur det sitter. Men detta verkar vara ett ganska så vanligt fel på dessa.

Vet du vart detta företag ligger? Eller heter?

Todde

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
www.biltronix.se Robert heter han som äger stället , kolla med han. Han kan säkert hjälpa dig.
Mvh
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej

Nu har jag fått min box klonad men bilen startar inte ändå och inga felkoder.
Det luktar bränsle när dom försöker starta den på verkstaden och startmotorn går runt som den ska vilket den inte gjorde före kloningen.

Vad kan ha hänt egentligen? Körde bilen utan problem till verkstaden och har inte haft några problem att starta innan.

Todde

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stiften kan ha surat ner sig!

Vanligt fel om man gör ett misslyckat startförsök med kall motor.

Håll nere gasen HELT och nöt lite med startmotorn (max 10 sekunder i taget för att inte överhetta den), då brukar en eller flera cylindrar hoppa igång och då får man gasa lite för att resten ska vakna till liv - kör därefter en rejäl runda så motorn blir varm och stiften rensas ordentligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tack Johan

Har inte tillgång till bilen och hoppas BMW förstår detta och kollat stiften när dom ska felsöka. Hur länge varar detta tillstånd om man misslyckas med att starta så den blir sur?

Todde

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag förstår inte.

Först skriver du, "därför startar inte min bil". Sedan skriver du, "Körde bilen utan problem till verkstaden och har inte haft några problem att starta innan".?

Vem är det som tittar på bilen, en BMW-verkstad?

MVH Christofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tills de torkat upp helt. ;)

Det beror nog på, det kan bli rätt mycket bensin i cylindrarna om de surar ner!
Så enklaste sättet är att blåsa rent dem enligt vad jag skrev.

Annars får de skruva ur alla stift och bränna dem med gasollåga tills de är torra och snurra motorn så bensinen åker ut ur tändstiftshålen...onödigt arbete (som du får betala för).

Om man bara låter motorn stå utan att göra något, tar det säkert lång tid innan den torkat upp då det är obefintlig luftväxling i en stillastående cylinder som även kan ha ventilerna stängda.

Mvh
Johan B

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Christofer

Jag citerar bara vad dom sagt till mig på verkstaden egentligen då jag inte vet själv. Och jo det är BMW verkstad som har hand om den.

Bilen skulle in på en försäkringsskada och lackas och byta en dörr. När bilen var klar så startade den inte när dom skulle köra ut den.

Då felsökte man och hittade ett stift som hade ärgat av i styrdonet. Detta är nu klonat och ditsatt utan några felkoder.

Todde

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Johan, tack då vet jag lite mer. Då kan det ju bara ha varit så att dom gjorde bilen sur och jag ska stå för reparationen av detta misstag... jag tror nämkligen jag har kört runt med en felaktig styrdon ett tag för veckan innan jag lämnade bilen så var jag hos en annan verkstad som försökte felsöka varför mitt fjärrlås slutat funka. Då fick han massor av felkoder och kom inte riktigt in i datorn sa han. Så frågan är om den bara gjordes sur och sen lämnats till sitt öde. Dom är ju vana vid nya bilar som startar helst bara du tittar på dom. Min bil har inte haft några som helst startproblem innan.

Todde

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, tyvärr är många mekaniker på märkesverkstäderna helt handikappade om de inte får upp en felkod på sin dator - då förstår de inte varför det inte funkar... :(

Lite erfarenhet och tekniskt kunnande kring vissa motorkonstruktioner är nödvändiga ibland.
Oftast finns erfarenheten hos de flesta märkesverkstäderna men de flesta mekaniker har inte den kollen på lite äldre bilar...

Mvh
Johan B

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Johan:

Hade denna diskussionen med brorsan tidigare idag. Att när man inte ser något fel på datorn så får man problem att hitta felen.

Ska framföra detta till min kontakt där så får vi se vad han kan göra åt saken. Jag vill inte betala för något som jag inte har orsakat.

Todde

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Johan:

Idag startade bilen när dom gjorde som du sa. Tyvärr började motorlampan lysa på vägen hem. Kan nötningen av startmotorn ruckat på något så den varnar för något eller? Ska till en som kanske kan kolla upp vad det är för felkod.

Todde

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Nu har jag fått reda på att det är outlet vanos 002A87 felkod på den.
Hittade en video på youtube som pekar ut varför man kan få den. Jag har nog bytt magnetventiler nu 4 gånger de senaste 3 åren på bilen och sista gången byttes även en annan sak som skulle förhindra att dom går åt helvete igen. Men det hjälpte ju inte...

Videon:

Kan Engelska mycket bra men inte facktermer. Någon som kan tala om vilka delar man ska kolla upp som han nämner?!

Todde

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Är det någon som har en bild eller sida på var magnetventilerna sitter och vilken som är vilken så man vet vilken som ska bytas. :)

Todde

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har du även rengjort filtren?

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Nej vilket filter? Har bara sett en magnetventil en gång så.

Todde

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla här tex.

Är en e90 i just den filmen men motorn är samma.

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tack då kollar vi det samtidigt.

Todde

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Vad var det han rengjorde med?

Todde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.