|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Sen är det E10 på 95. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har kört ca 15000 mil sedan byte till senaste version av spridare. Bilen har alltid gått med 95 oktan. Ryckningarna har kanske minskat med E10? Bytte högtryckspump för ca 8000 mil sedan. Första tecknet är något längre start. Sedan gick den in i limpmode vid varmt väder, lågt varv och full gas. Mängder av NOX sensorer har gått åt. Inne på min andra Noxem. Brukar gå in i ISTA och ange byte NOX kat då den börjar avsvavla kanske var 300:e mil. Inte konstigt att BMW och de flesta andra tillverkare gav upp lean burning tekniken. |
|
|
Jag har inga problem att byta lite slitdelar. Och vissa motorer har ju svaga punkter. Det värsta är ju att varje grej som går sönder kostar minst 5000kr att åtgärda. Min gamla x5 med V8 är ju billigare i driftskostnad. |
|
|
Jag bytte Högtryckspumpen idag. Ett jävla jobb att ta bort och sätta tillbaka insuget. Bilen gick bra efter och jag vara ute på en provtur och kunde köra ur den ordentligt. Blev glad och tänkte att jag äntligen löst problemet. Men sen åkte jag på motorvägen en sväng och så kom den härliga motorlampan igen. Sugen på att elda upp biljäveln just nu. Felkoden var 29F2 High pressure fuel system, fuel pressure. Antingen är det något annat som är fel eller så är det fel på pumpen jag har fått. Säljer nog bilen nu istället känner att jag bara kommer fortsätta slänga pengar på skiten om jag ska få ordning på den. |
|
|
Har inte gett upp riktigt än…. Har kört lite med bilen i helgen. Får lite olika felkoder rörande bränsletryck. Och Fuel pump plausible. Så misstänker att lågtryckspumpen skulle kunna vara dålig. Har även loggat när jag kör och tycker att lågtrycket hoppar ganska mycket upp och ned. Trycket ligger runt 5000hpa men om man gasar fullt så kan det gå ner till ca 3000 korta stunder. Här är lite värden från ista Länk Länk Länk Det enda jag reagerar på där är Specified speed/ actual speed som inte stämmer överens. |
|
|
Skumt detta.Men det ligger lite i N53:s natur att man aldrig blir riktigt klar.. Kan kolla när jag kommer åt bilen vad jag får för värden på detta. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Nej de är kluriga att felsöka. Tack för all hjälp hittills. Hoppas jag får ordning på den snart.. får väl vara glad att den går bra att köra normal körning utan problem. |
|
|
Om man söker din felkod på Bimmerprofs kommer det fram en hel del, bl. just att spåren ofta leder till lågtryckspumpen och att högtryckaren ofta är oskyldig.. /Anders |
|
|
Ja det finns mycket info på nätet och många säger olika saker. Men jag får lite olika koder. Senast var det high pressure fuel system 29f2. Hittade Bosch pump i Tyskland. Länk Blir en beställning på den. |
|
|
jahapp. Då var lågtryckspumpen bytt. Original bosch pump. Gamla pumpen såg bra ut av vad man kan se. Såg inte ut som att någon bytt pump innan. ‘ Tog en hel dag och hela bilen luktar nu bensin.. inget är lätt med denna motor/modelll. Det var ett helvete att få in slangarna från ena sidan av tanken till den andra. Var ute och testkörde på motorvägen. Felkoden kom igen efter några fullgas-körningar. 29F2 Jag antar att det sista att byta är de härliga spridarna. Någon sa att de kostar 6000kr på bmw haha. Jag tror att jag kör vidare med bilen som den är. Trodde jag skulle byta upp mig från X5an när jag skaffade denna. Tänkte att det är en modernare bil med mindre saker som går sönder och att den skulle vara mer ekonomisk. Den stora tunga X5an med trimmad v8 automat och fyrhjulsdrift var ju en sparbössa. Jämfört med denna. |
|
|
Länk Har äntligen fått igång inpa. Var ute och testkörde på Motorvägen. Vet inte om videon syns. Man ser ju att brönsletrycket är ostabilt. Framför allt lågtrycket hoppar ganska mycket. Vet inte vad jag ska göra. Man kanske ska konsultera bimmerprofs.Comp |
|
|
Såg att du hade nämnt Daparto lite längre upp och blev det att du handlade från de? Funkade det bra och ngt du kan rekommendera? /Kent |
|
| Daparto har jag handlat från flera gånger och kan verkligen rekommendera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.