AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.377

Hjälp! Hur dålig är e61 och n53?

Sida 1 av 4
Jag har precis spontanköpt en 530xi touring 2007 LCI.
Har inte hämtat bilen än. Har nu i efterhand börjat läsa på lite mer och börjar bli lite orolig för om jag gjort ett dåligt köp.. jag tänkte att facelift borde vara bra då barnsjukdomar är fixade och så tänkte jag att bmws raka sexor brukar vara bra motorer.. men när man läser på lite börjar man undra.

n53 motorerna verkar ha mycket problem som är dyra att åtgärda.
Jag som är van vid e39or är inte van vid så mycket motorstrul förutom dåligt kylsystem.
Hur dåliga är n53? Går de att hålla liv i till hyfsat pris om man skruvar själv?
Sen har jag läst om e61 att den har mycket problem. Det läcker in vatten vilket leder till skadad elektronik, luftfjädring dålig, kablar till bakluckan går sönder m.m.

Vad säger ni, oroar jag mig i onödan?
Tittade på en 525 sedan pre lci innan, den kanske hade varit ett bättre val..
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Haha, ungefär i samma sits som jag bortsett från att jag för en gång skull frågar före köp istället för efter. Jag vidarebefodrar olaO ´s svar till mig

"Detta bör vara hyfsat nybytt:

-Nox sensor
-Högtryckspump
-Spridare, av senaste index
-Ventilkåpa (De spricker)
-Elektronisk vattenpump"

Det där med index verkar förövrigt vara viktigt att ha koll på, för man kan tydligen inte mixa index på samma bank.

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
De som stör mig mest är att spridarna är undermåligt konstruerade. Känns som medvetet feldesignade för att tjäna lätta pengar. De kostar dessutom väldigt mycket.

Kolla att spridare är bytta och ev ventilkåpan/vevhusventilation. Lägg undan pengar, skruva själv och hitta en ok meck.

Du slipper byta turbo iallafall =)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har tidigare sagt att jag aldrig skulle ha en e61 och verkligen inte en N53. Jag har ju pratat med en och annan med denna dödliga kombination i mina dar.
Men så tänkte jag att en rostrfi 2010 med bytta kablar i bakluckan och nya spridare borde vara safe. Några månader senare hade jag 30k i reparationer. Bara på motorn.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Haha fyfan vad har jag gjort...
Aja vi får väl se hur det går. Kommer säkert få ångra detta.

Det bästa med e60/61 måste väl ändå vara att de är så pass tåliga mot rost.
I övrigt verkar ju e39 bättre på allt rent kvalitetsmässigt.
Men olaO, jag antar att du kommer ha en relativt felfri bil framöver. Det verkar som motorerna får fint när man väl fixat dessa svaga punkter?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jo precis, det sämsta jag kan göra nu är ju att sälja.
Men jag kör den inte, min fru gör det. Jag kör 540:n som vinterbil och M5 som sommarbil.
Vi har haft problem med dålig värme också i e61, tydligen svag punkt med värmepaketet. Får ingen ordning på det. Men hela programmeringen på kliman är konstig så det slutar alltid att man rattar manuellt vilket är livsfarligt då man stirrar på skärmen mitt i bilen när man reglerar det hela. I 540.n kommer det värme efter 2-3 minuters körning och man behöver aldrig peta på inställningarna. 20 grader och auto.

Jag upplever inte heller den som speciellt bränslesnål, ca 1.05 l/mil. Iofs kör frun 25 minuter på morgonen och sen 25 minuter på kvällen så det kanske är en orättvis siffra då den inte hinner bli varm ordentligt.
Sen är gången på motorn trist tycker jag. Men den större motorn kanske är trevligare, min 218 hk känns trött. Trots att den går som den ska utan felkoder (numer).

Det som dock är bättre på e61 än e39 är strålkastarna, stor skillnad.
Fyrhjulsdriften är bra också förstås när det är sånt väder.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det verkar vara lite slumpvis det här men det går inte att förneka problemen. Jag har dock ägt 2st N53 och båda var felfria under den tid jag ägde dem (cirka 1år var). Vad tidigare ägare lidit av har jag förstås ingen aning om.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Vad var felet för dig när de gick på 30 000 ola?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ventilkåpa, högtryckspump, lågtryckspump, samtliga tändspolar, stift. Olja och filter.
Arbetskostnad. Möjligen att jag samtidigt bad dem byta stötarna fram som jag hade liggande. Så man kanske får dra av ett par tusen på arbetskostnaden.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Vilket miltal hade du när dessa fel började komma?
Gr
199
Grew
525 Touring -07
"Men hela programmeringen på kliman är konstig så det slutar alltid att man rattar manuellt vilket är livsfarligt då man stirrar på skärmen mitt i bilen när man reglerar det hela."

Ja vad är poängen med hela deras klimattänk? varför har man både att ställa grader på rattarna och att man måste gå in i klimat på skärmen? Vet inte om det var just det du syftade på, men har aldrig fattat. Går in och ställer på maxvärme i inställningarna på vintern, och maxkyla på sommaren.

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Trista reparationer. Jag personligen skulle inte dömma ut en motor pga dessa fel. Värre om man vet tex att kamkedjan är en tickande bomb. Eller att topplockspackning pajar alltid etc.

Mvh Henke
Nej motorn i sig är väl inte dålig kanske. Men det största problemet tycker jag att delarna är så dyra. Inte kul att behöva lägga ut 30k på grejer som inte borde gå sönder.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Det håller jag verkligen med om. Nu är jag inte sakkunnig i området men att spridare kostar så mycket till en gammal bilmodell är konstigt. När bilar blir äldre brukar delar bli billigare. =0
Ska hämta bilen på måndag.. Wish me luck :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"När bilar blir äldre brukar delar bli billigare. =0" - Skojar du här eller menar du att det kommer fler icke-OEM-leverantörer och att priset därför skulle gå ned?
Ja det brukar komma andra alternativ från andra tillverkare. Eller att man kan skicka grejer och få dem refurbished typ. Jag tror det kommer mer snart när bilarna blir äldre.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ett antagande bara. Glömde ett ? På slutet. Eftermarknadsdelar som håller oem nivå trodde jag gjorde delarna en del billigare.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
540Touring, vid ca 17000 mil började det.

Grew, ja precis, jag tycker att det ska räcka med att ställa in temp och sen ha på Auto-läget. Men i e61 så måste man man ratta för att det ska bli bra. Ett exempel är att den, om det är kallt, bara kör på rutan. Tar typ 30 minuter innan den kör på golvet i Auto-läget. Verkar som konstruktören är livrädd att få en stämning mot sig pga av någon krockat med immiga rutor eller nåt..
Givetvis väntar man inte i 30 minuter utan börjar trycka runt och ratta med manuella inställningar. Irriterande.

Henrik335, jag måste nog ändå säga att N53 är sämre än den genomsnittliga BMW motorn. Vi har ju t.o.m företag som tjänar sina pengar på att den är dålig. Såsom Bimmerprofs.

Men vi önskar all lycka till 540Touring med sitt köp! Är det rätt pris och att du har lite tur så är det ju i grunden trevliga bilar.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det låter som du har något problem med klimatanläggningen, På min -04 530i som jag hade i 10 år gick jag aldrig in i menyerna och värmen kom snabbt på vintern och kylan på sommaren. Eller försämrades något på senare årgångar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.