|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att chippa min 750il 88:a. Typ 26 hästar skulle man få.. Men sen tittar man på Alpina B12 5,0, där har man pressar ur 50 hästar. Så jag skulle alltså göra halva Alpinas jobb för 5500:-,, ne det verkar inte stämma.. Nån som har nån åsikt ? A.T | |
|
Bara en fråga. Har inte B12:an turbo. Är inte så insatt i Alpina bilarna men har Alpinan turbo så är det ju mycket enklare att pressa ur mera effekt. MVH /Andy 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Alpina B12 har ej turbo. Endast B7 och B10 har turbo (B7 Turbo, B7S Turbo och B10 BiTurbo). Alpina har fler förändringar förutom att omprogrammera styrboxen, bland annat bytt kolvar, ventiler, katalysator, avgassystem samt modifierat ventiltider och förbränning. -<( ALPINA POWER )>- MVH Alecci |
|
|
Jo det skulle smaka med stressfläkt i 12:an :) Nä ingen turbo där inte. Men svar på min fråga fick jag ju inte. A.T |
|
|
Anders T: Du är nog inne på rätt spår själv. Det talar sitt tydliga språk... fantasi siffror som inte är helt ovanligt när det gäller "chipp" trimmning. Näe... det vore en "skymf" mot Alpina som motorkonstruktör. Lite bättre än så kan dom (jmf med ett "chippföretag"). Mvh Jocke W |
|
|
Ja, kollar man på t.ex Nowack N500 så har dom ju gjort en h-vetes massa förändringar på M5:an för att höja effekten med "futtiga" 20% (förutom väghållning & sånt som kan tyckas nödvändigt när man höjer effekten i maskin), då är motorstyrningen kanske 10% av dessa... mvh /B |
|
|
Har inte Alpinan 6 liters motor? Jag har lyckats få ut över 400 Hk på bakhjulen i min 750 utan större ekonomi... Jeppe |
|
|
Jo i senaste modellen (E38)har man tagit upp 5,4 liters motorn till 6,0 l men fram till 94 var det 5,0 liter. 400 pållar jo det låter det,får man fråga hur ? A.T |
|
|
Alpina B12 5,0 Coupé: 350 hk, 470 Nm, 0-100 km/h 6,8 sek, Max 283 km/h Alpina B12 5,7 Coupé: 416 hk, 570 Nm, 0-100 km/h 5,8 sek, Max 328 km/h Alpina B12 5,0 Limousine: 350 hk, 470 Nm, 0-100 km/h 6,9 sek, Max 275 km/h Alpina B12 5,7 Limousine: 387 hk, 560 Nm, 0-100 km/h 6,4 sek, Max 286 km/h Alpina B12 6,0 Limousine: 430 hk, 600 Nm, 0-100 km/h 5,9 sek, Max 291 km/h -<( ALPINA POWER )>- MVH Alecci |
|
Kid |
Jesperado: hur fick du 400hk på bakhjulen på din 750? Jag är ute efter konventionell trim med hjälp av kunniga snubbar till min 540. |
|
En till som undrar... mvh /B |
|
|
En sak som jag tror att ni alla känner till, är att det bästa sättet att öka effekten i en motor är ju genom att öka dess volym. Detta kan man åstadkomma på två sätt: 1: Att borra upp motorn. 2: Byta vevstakar, kolvar osv. Sedan så finns det ju en hel del man kan göra... Frågan är ju hur mycket ekonomien räcker till: Extraktorgrenrör Grövre avgassystem Racekatalysator (eller ingen katalysator) Smidda högkompressionskolvar Sportluftfilter Byta ventiler & justera ventiltider Trimkammar Plana toppen Spridare Bränsletrycksregulator & bränslepump Spolar Bränslepump Större luftmängdmätare Omprogrammera styrenheten Byta packningar (för att kunna höja varvstoppet) Sedan kan man ju byta utväxling, beroende på vad man eftersträvar (acceleration eller topphastighet). Om sedan inte allt det där räcker, så kan man ju ta till kompressor, turbo eller dubbelturbo. -<( ALPINA POWER )>- MVH Alecci |
|
|
Jag skulle okså vilja vet hur man kan få ut över 400 hk på bakhjulen i en 750i E32, utan större kostnader? //Schnitzer |
|
|
Känns som om den här Anders T skulle behöva bättra på både sin attityd och sina kunskaper i det svenska språket. Om någon verkligen är intresserad, så maila mig gärna på adressen som finns "bakom" mitt namn så tar vi det på den vägen. Jeppe |
|
|
Varför skulle det inte gå o ta det denna vägen ? Det är ju inte svårare o skriva här än i outlook. Det roliga var ju att du skrev att du lätt fick ut 400 pållar ,när sen folk undrar då svarar du inte. Måste ju vara lättare att skriva ett inlägg här ,än o svara på 10 mail ex. Rätta mig om jag har fel. MvH Anders T |
|
|
Anders igen... Till att börja med så använder jag ju då inte Outlook, men det kan vi ju se som en parentes. Jag berättar gärna vad jag gjort md min bil, och ger tips om vad andra kan göra med sina bilar. Grejen är den att mycket av det jag gör och har gjort ligger på "experimentstadium" och således inte är helt säkra grejer. Många som läser i vårt forum är inte så bevandrade i motorteknologi och elektronik och att bara svamla loss här kan ställa till problem för folk. Men som sagt, mailar du mig och är seriös med dina undringar så berättar jag gärna! Jeppe |
|
|
Varför detta hemlighetsmakeri? Om någon vill testa att göra dina modifieringar utan de nödvändiga förkunskaperna, så må det väl vara upp till honom? Tror du att du ska bli stämd för någon klåpares motorras eller? Jag har inte någon v12:a, men är intresserad då kanske något av det du har gjort kanske går att applicera på min M30... mvh /B |
|
| undrar bara om någon mer har mailat Jesperado ang trimmtrix till 750, har själv väntat på svar i 4 dagar | |
D@nne |
Jesperado..jojo han togs sig nog vatten över huvudet där. Han borda kunna nämna om det är topp jobb,eller högkomp kolvar eller vilken kombination som han använt för att få "400hk på bakhjulen" blir kul att läsa. MMMMM-POWER |
|
Jesperado- Mycke snack i liten verkstad? Stor motor, ingen propeller? mvh /B |
|
|
mikael, hur gick det? Fick du något mail? mvh /B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.