AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.663

Carly, Bimmercode eller Bimmelibk

Sida 1 av 2
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Funderar på att skaffa men vet inte vilken av dem skulle ni rekommendera? Vilken har bäst och mest funktioner?
Har inte provat Carly. Satsade istället BimmerCode + BimmerLink. Behöver båda!
Begränsningen jag har stött på hittils (G22) är att BimmerLink inte kan läsa ut orsaken till stöldlarm.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
De flesta verkar lämna Carly och gå över till de andra två - så även jag.

Matthias

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
bmw21: Får du larm när du kör kupevärmare? eller på något annat.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Kan man ta bort felkoder med bimmerlink så som i tex autocom? Är den bra för att ta bort felkoder i övrigt och läsa av bilens system?
@50+medbmw. Falsklarmen fick jag i somras. 3 gånger på olika dagar. Alla triggade några minuter efter avstängd ock låst bil vid varmt väder och stekande sol. Min misstanke lutar åt kupé-övervakningen. Efter detta bytte jag till display-nyckeln, som kan visa larmorsak om man låser upp med den, men det hände inte någon mer gång.
Jag har inga larm från bilens parkeringsvärmare (eller friskluftsfläkt), så jag avvaktar nästa värmebölja ...
Har inte (behövt) göra någon mera seriös felsökning med BimmerLink. Med trådlös WiFi (ENET) adapter är den snabb och smidig för att t.ex. hålla koll på laddningstatus i 12V-batteriet. Den kan sammanställa listor av fel-koderna i PDF-format och skicka med epost. Sammanställningarna saknar tyvärr tidstämpeln, som finns att se på vissa felkoder om man klickar på dem.

Om du inte gjort det så kan du få en uppfattning om funktionalitet på BimmerCodes websida (välj först din bilmodell).
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
alla de tre du nämner kan vissa saker, snabbt och enkelt. Många lämnar Carly för att villkoren ändras lite hur som. Så funktionaliteten måste vägas mot priset och villkoren. Jag var hyfsat nöjd med Carly ett tag, den funkade också på andra bilmärken mot lite extra betalning.

Men vill man göra ngt mer avancerat är det andra saker som gäller. Kolla med OlaO här på forumet.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kan verkligen rekommendera Bimmercode/Bimmerlink. Jag har levererat ett antal Unicarscan UCSI 2000 som är en grymt stabil blåtandsadapter för dessa appar.
Jag har bara fått glada tillrop och Bimmercodes/Bimmerlinks support svarar snabbt och bra. Unicarscan tar alla e f g i serie bilar från e90/e60 generationen och framåt.
Fungerar både på iOS och Android.

På gång in är efterföljaren Unicarscan UCSI 2100 som även ska klara äldre bilar såsom e46 och e39. De som tillverkar Unicarscan och de som utvecklar Bimmercode/Bimmerlink samarbetar intensivt. Tyskar. Ordnung. ;-)

Jag hoppas på att vara först i världen att ha den i lager.

Det ska bli mycket spännande för mig som har gamla bilar att se vad apparna går för på en e39.

Jag får in hårdvaran inom två veckor och hoppas en uppdatering av apparna kommer samtidigt.

Rätt grymt med en app och en dongel som kan ta BMW bilar från 1996 och framåt!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur många motorparametrar kan man visa samtidigt med Bimmercode/Bimmerlink?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man ser sex på skärmen men man kan lägga upp väldigt många men då får
man scrolla ner. Jag har väl haft typ tolv samtidigt.
Detta i Bimmerlink. I Bimmercode är det ju kodning så där är det ju mer en sak i taget.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu finns UniCarScan UCSI-2100 Bluetooth i lager!
Länk

Ska prova den på min e39 540 och se om det fungerar.
Tror inte Bimmercode/Bimmerlink har utvecklat klart än för dessa äldre bilar.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
ge
61
geextah
Bmw 540i
@olaO

Funkade den bra till din 540? Och vet du om det går att släcka SRS lampan om man varit klantig och bytt ratt och slått tändningen när allt är urkopplat. ^^

Har en 540i från 96/6 ifall det hjälper något till att se om den passar min bil också. Tack!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Unicarscan 2100 har enligt uppgift rätt protokoll men det finns ännu inga appar som klarar detta. Inväntar detta med spänning.
Så i ditt fall är det BMW scanner eller Inpa och en laptop som gäller. Tillsammans då med 20-pins adaptern.
Enklast att sköta är BMW scanner men Inpa är lite mer kraftfullt.
Länk
Länk

eller Ola special:
Länk
Det tar några minuter att släcka den airbaglampan då du inte har något "riktigt" fel egentligen.

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
@Ola

Jag kapar tråden och frågar dig som är proffs...

-Vad exakt behöver jag för att kunna koda så att speglarna viker in sig vid låsning av bilen, att inte handbromsen automatiskt aktiveras varje gång P-läget läggs i, och för att få bort auto-start-stop av motorn, etc?

Jag antar att det är Bimmercode som gäller, men vilken hårdvara behöver jag?
Är jag beroende av internet under tiden jag kodar? Jag antar att jag kommer att köra via telefon eller surfplatta. (iPhone och iPad).

Ska jag välja bluetooth eller wifi-kontakt?
Visst fasen, bilen är en F07 2010.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej!
Hårdvarumässigt behöver du en Unicarscan Länk för att köra Bimmercode. Appen köps på Appstore i vanlig ordning.

Detta går att göra enkelt.
Kolla här Länk vad som finns på din modell att göra.

Du behöver inte ha internet när du kodar, tvärtom rekommenderas flightmode för att inte störa processen med inkommande samtal etc.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Kanon!
Tack. :)
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
För att använda bimmerlink kan jag använda samma OBD läsare som till bimmercode eller måste det vara en annan?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Svar ja!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kan man ha en klösbräda/telefon konstant ihopkopplad med bilen med Bimmerlink?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.