|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
sista bilden på min länk är det en typ skruv som man kan dra åt. drog åt den igår så mycket jag vågade.. för de va lite glapp där.. va less och trött så jag glömde skriva de förut. klonket kommer inte lika ofta och låter inte lika högt som förut. har kört totalt 8 mil i tätbebyggt område med mycket växling sen gårdagen. så det går inte att ta miste på att det blev bättre. men det är fortfarande kvar och stör.. BMW ownz |
|
|
Tjenare! är det de där lite dunkande "smällande" ljudet ni pratar om! jag hör ett mycket dovt dunk i bakaxeln när jag lägger i 1an från Neutral, samt om ja råka släppa lite för hastigt i kopplingen mellan växlarna så låter det mycket kraftigare. har börjat komma krypandes mer o mer! min bil har gått 24 000 -99 320i e46 |
|
| Sjukt intressant. Har aldrig hört någon som har exakt samma fel som jag, så jag hade nästan börjat acceptera att det låter ett dovt "dunk" ljud när man växlar mellan 1:an och 2:an. Men den där mancheten låter intressant! Ska minsan kolla upp det samtidigt som jag tar bort den j**la CDV-ventilen. :P Den gör bara livet surt. =) | |
|
CDV-ventil? Fan, borde ju inte vara så svårt att hitta felet tycker jag! borde också vara lätt åtgärdat, orkar inte riva alla avgasplåtar och avgasröret för att försöka hitta felet! känns så surt om man plockar ihop bilen igen och felet kvarstår :/ |
|
|
Japp, CDV-ventil. Clutch Delay Valve. Som en strypventil för kopplingen så du inte kan dumpa kopplingen. Den ser till att den slirar istället. En så kallad glädjedödare. Men jag tycker inte att det verkade så svårt att åtgärda? |
|
Drankvatten |
Tja! Så trevligt om någon med en E46 kunde kolla den "manschett" skruven på kardanen så vi kan lägga detta åt handlingarna:) om det nu finns en sån på våra e46:or. Själv så har jag inte tillgång till en lyft annars skulle jag ha kollat själv. |
| Det lite b*giga är att man måste riva ner avgasrör samtliga plastskydd och avgasplåtar som sitter ivägen, rätt mkt jobb om man är på en OK GDS mack men nån med lyft och verkstad borde väl kunna fixxa det här rätt smidigt! | |
Drankvatten |
Hej! Okej som sagt jag har inte kollat själv men förstår dig, jag funderar på att lämna i min kärra och be ena mekaniker titta på detta problem vart efter rapporterar då, om ingen annan hinner före vill säga. //Mattias |
| Hej har samma problem med min. Hörs oftast när man lägger 1-2 och möjligen 3. Hörs mest när man gubbkör. Kör man aggresivt märker man inte fenomenet. Ska nog också ta o försöka kolla upp det som ni skriver. Störigt om fan är det iaf. | |
|
jag hör inte mitt längre..... BMW ownz |
|
|
Är det ingen som kan lägga upp en länk på realoem och visa vilken skruv det gäller??? Less is More |
|
|
Nu är jag egentligen ute på djupvatten då jag inte alls minns hur det ser ut under bilen och själv inte har det problemet, men lite bidrag till tips som kan funka skadar väl inte? =) Tänkte på skruven som fredrikg syftade på... är det inte den som ser ut som en "slangklämma" runt kardanen precis vid mellankorset? Eller är det bara upphängning? Bild: Länk Frrla, kan du inte hissa upp bilen ordentligt och ta ett stadigt grepp om kardanen någonstans i mitten och "runka"/skjuta den hårt fram och tillbaka för att försöka simulera klonket underifrån? Alternativt använda någon fet spett och bända lite här och där (ta det försiktigt dock)? MVH / Martie |
|
|
Ok, jag ska alltså runka kardanen, bända lite, fast inte för hårt, lite försiktigt ;) Ok, skämt o sido, sitter där en skruv då alltså som man kan skruva åt??? Less is More |
|
|
Har jag fattat rätt sitter det ingen skruv.. I första inlägget låter det som att det är hela ringen man ska vrida, så den är gängad på insidan.. Eller?? |
|
|
Länk för mig låter de både fram i lådan och likadant bak i klumpen. sen ser de helsvetsat ut, förutom på mitten där jag drog åt som satt lite löst i somras. nu kommer jag inte åt bilden då min stationära inväntar ett uppgraderingspaket imorgon så de gamla är utplockat. men man ser på videon lite.. BMW ownz |
|
|
glömde. nu får detta vänta till sommaren. men jag ska be någon sitta i bilen med motor igång och dra i spaken ;) medans ja ska va under och kika lite. så de inte blir nå knas med spett å hitta "falska" glapp mm. BMW ownz |
|
| Jag kände på min nån vecka sedan! skulle gissa på att det är diffen som gett sig, min glappade många centimeter, alltså det gick att snurra kardan (kanske 90grader) när drivaxlarna stod stilla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.