AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.427

Kardanklonket fixat!

Sida 1 av 2
Fr
23
Fredrikg
520i -97
328i -98
Har haft ett klonkande i min 328i-98 (E46), speciellt vid växling mellan 1-2, men ibland också när man står still och växeln läggs i. Misstänkte allt i från silentblock & hardyskiva till kass bakaxel... MEN, hade i sär det mesta under bilen och hittade till slut en slags "mansjett-skruv" på/runt kardan som man kan dra åt. Voila! klonket borta! Den sitter alldeles bakom mellersta knutkorset, under avgassystem och värmeplåt. Man drar skruven med en stor rörtång medsols med kardan. Tydligen till för att spännas.
Drankvatten
Tja!
Jag har en 320 E46-02 som har ett klonkande ljud från bakdelen, undrar då om det kan vara samma fenomen med min som med din BMW, har låtit en mekaniker titta på alla bussningar i bakvagn men inte hittat något glapp, han misstänkte att det kan komma från själva transmissionen / bakaxeln men var långt ifrån säker, han tröstade mig med att Bmw har lustiga ljud för sig:) Men vad tror du..?
Mvh Mattias

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Fredrikg! BRA! ÄNTLIGEN någon som hittat felet! :D har exakt samma fel på min som du beskriver! :)

ska genast ut å fixa när bilen kommer hem igen!! ;)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
såg nu att de var en e46 du hade :/ men ska kika efter på min för att se om det är nått liknande iaf :)

BMW ownz
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Frrla: Kolla gärna upp det! Har samma fel på min med...

Hej, har exakt samma problem på min 328, dock e36. ska kika om det är lika lätt att fixa. Var inne på bmw här i stan och fick ganska precis samma svar som "drankvatten". Hoppas verkligen att det är det som är felet.
Drankvatten
Hej Igen !

Visst är det lustigt, mina skumma ljud kommer när man växlar, när man läger i en växel hör man ett mystigt "klonk", men om man kör lite mer aktivt så kan det helt plötsligt va tyst, så jag ska vid tillfälle
kolla manschett ringen på kardan jag också.Men kära BMW ägare är det inte lustigt att inte ens BMW verkstäderna har en aning ..? och vad man läser här på forumet så är ju detta mystiska klonk ganska vanligt men det finns massor med olika orsaker...suck:) Tack alla för ett varmt bemötande!
Mvh Mattias
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
spänningen är olidlig då jag är påväg upp på bryggan innom 5 min :D har annat och fixa under med i samma veva. men jag skriver så fort jag får tillfälle :)

BMW ownz
Du har möjligtvis inte nån bild på vart skruven satt? :P
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk

nr 7 eller 8 vad jag förstår ;) de visar sig.. nu ska jag ut! :)

BMW ownz
"Frrla" du kan möjligen inte ta lite bilder på proceduren och lägga upp? :D
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja de kan jag göra ;D blir dock med mobilkamera då digitalkameran är utlånad :(

BMW ownz
Det går alldeles utmärkt ;)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk

såhär långt har jag nu kommit.. ska ladda upp en video nu så fort jag kan också. hittar inte de jag ska dra åt. verkar vara helsvetsat. så om någon har nått tipps utifrån bilderna jag laddat upp så är jag tacksam :)

sista bilden är de en grej jag kan dra åt och släppa på.. men de är väll bara för att dela på kardanet? :O

realoem på mitt kardan igen.

Länk

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sjukt snabba de va på garaget å ta bilen offline iaf! :O

tipps om nån bildblogg eller liknande jag kan använda mig av?

BMW ownz
Lägg upp dem på photobucket och länka dit :)
Drankvatten
Hej!
Följer nyfiket vad som händer med din kardanstång, men det känns inte som modellerna har exakt samma kardan...?Fredrikg skulle också visa med en bild på sin E46, själv har jag inte tillgång till en lyft i skrivande stund, kanske finns nån mack istan som har ska kolla upp. //M
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har kollat nu och de ser typ svetsat ut :S finns inget att justera på min.. så drog av massa bultar å saker i onödan.. håller på och monterar ihop det nu :(

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu fungerar min länk till bilderna igen :) Länk

BMW ownz
Drankvatten
vilken otur du har ,och ang. kardan så kvarstår ju frågan vad det är för klonk då..?
Läste nån annastans i forumet att M3 orna också har ett klonk med där påstår en del att oljan i bakaxeln kan ha betydelse, fast man ska nog inte jämföra M3 med vanliga BMW men i alla fall så löjligt stor skillnad är det säkert inte...eller så är det just så det är:) Lycka till med mecket!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej.. jag kan tänka mig att just kardanet är annorlunda på m3 eftersom de har kraftigare motor.. så hela linan är nog annorlunda.

har iaf fått ihop allt igen. jävlades med massa bultar som gick av, så de blev extra skruvning pga de :/ men då vet ju resten av gänget här att det inte fungerar på -95 328i e36 iaf :)

jo lät som att klonket kommer från både lådan och "diffen" när jag lekte runt med glappet på kardanet :S

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.