AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.482

530e, är eldriften tillräckligt kraftig för god totalkostnad?

Sida 2 av 2
Instämmer Grelle, större batteri och snabbare laddning!

Står kanske inför samma dilemma senare i år med att skaffa privat bil och i prisklassen 500k har jag svårt att hitta en elbil jag kan tänka mig. Det finns inget på marknaden motsvarande en "vanlig" kombi (förutom MG) vad jag vet. I princip allt är suvaktiga högbyggen, trist. Skulle nog antagligen bli en hybrid igen för min del.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Instämmer med att Minis/BMWs trepip är törstig. Hade den i 225xen och efter 25km och batteriet var slut så sörplade den gärna i sig runt 0,65.

Komfortmässigt måste det väl vara mycket vunnet i 530en jmfrt Model 3, med tanke på tjänsteresor etc. Kompisens Model 3 påminner om tidiga M-chassin som förmedlade gruskornen på vägbanan åt en. Och att slippa dieselknattret jmfrt 20d sen..
Men när batteriet är tomt på 530e, kör ni då blandat mer mot 0,5? Det är ju otroligt bra i så fall med tanke på storlek och vikt.

En parantes på ren elbil och kombitänk (men iofs suv-design) är ju nya Mercedes EQB, den borde väl ligga på iaf 500 netto.

Mvh Thomas
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Thomas M, är batteriet tomt och man har en destination inmatad i navigatorn så används så den "riktiga" förbrukningen kan ju sticka iväg. Har kollat på enbart bensinmil en månad så blev det runt 0,8 l/mil, men bensinmotorn används ju som generator för att ta "en längre".

Vet jag om att jag ska köra längre än batteriräckvidden så kör jag på el till huvudvägen/motorvägen och använder sen el för att "plana ut" alla backar, hitentills så slår min 530e min förra F11 520d i förbrukning alla dagar. Laddar hemma på natten så elkostnaden är nästan försumbar (räknar med 10 kr för en full laddning).

Men hade jag inte haft möjlighet att ladda hemma så hade det varit svårt att räkna hem en 530e mot t.ex. en 520d.

/P-O
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Svar till Tomas M - att köra 530e med tomt batteri på 0,5 liter/mil är lite glädjekalkyl. Jag skulle snarare säga runt 0,6 beroende på klimatet, vilket jag också tycker är en riktigt bra siffra med tanke på bilens storlek och komfort. Hade n 330e tidigare med lilla batteriet (årsmodell 2018) och den drog typ lika mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.