AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.476

530e, är eldriften tillräckligt kraftig för god totalkostnad?

Sida 1 av 2
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Har kört 520d under lång tid och varit nöjd. Nu har jag senaste året blivit "tvingad" att köra Tesla model 3 som tjänstebil. Var skeptiskt till en början men har nu svårt att bortse från fördelarna med eldrift. I och med nya förutsättningar behöver jag dock finansiera egen bil framöver och efter lite kalkylerande ser det ut som att en 530e blir mest ekonomiskt fördelaktigt. Står idag mellan 520d, Tesla model Y eller 530e. En del i det är att man förutsätter att man kan köra 3 mil på el till jobbet. Tänker mig en 2019 eller 2020 för någonstans runt 400'. Är denna första version av 530e för dålig för att köra enbart på el eller funkar det? Alternativet är att gå på LCI med kraftigare batteripaket som jag förstår det. Någon med erfarenhet från de olika 530e och som kan ge råd om det är rätt väg i dagsläget?
Har också förstått att det skiljer mellan årsmodell kring avsaknad av touring samt drag på de första versionerna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej du kan tyvärr inte räkna med 30km på el framförallt inte vintertid. Hade en X5 40e ett par veckor nyligen för att utvärdera själv - den kom 12km på el…
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

530e fick större batteripack redan innan LCI, alla med tillverkningsår 2020 och som är tillverkade juli 2019 och framåt har det. Så om du köper en sådan så bör du klara 3 mil och en del till utan problem, min med gamla batteriet klarar ungefär 3 mil nu vintertid.

Löwet: hur kan du dra den slutsatsen för 530e när du har utvärderat en annan modell? Helt felaktigt påstående.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Tack! Lite som jag befarade. Är det då from årsmodell 2021 som de fick bättre batterikapacitet, 292 hk? De som säljer begagnade såna här bilar verkar ju inte ha 100-koll på detta. Hur är man säker på vilket batteri bilen har? Kom dragkroksmöjligheten tillsammans med ökat batteri?
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Oj, såg nu ditt inlägg Alpinabiturbo. Ja en X5 går väl lite "tyngre" kan man tänka...
Men då är det i princip årsmodell 2020 som har större batterikapacitet?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har kanske lite längre räckvidd, i alla fall på vårkanten.
Länk
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Tack, har läst den artikeln också vilket gjorde mig ännu mer osäker. De nämner en ny generation men samtidigt fortfarande 252 hk. De senaste har ju angiven effekt på 292 hk? svårnavigerat här... :-S
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Nya batteriet kom juli 2019 som jag nämnde i tidigare post. Så köp med fördel ett exemplar som har det tillverkningsdatumet eller nyare. 292 hk varianten har ökad effekt på bensinmotorn och har inget med batteripacket eller elmotorn att göra.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ska du köpa privat? Då tror jag det kan bli svårt att räkna hem en 530e jämfört med en 520d. Dock är en 530e antagligen mycket trevligare att köra och det är ju också värt något. :)

Har du kollat på en ID.4 GTX? Eller motsvarande Skoda/Audi? Tror det kan vara helt ok alternativ om man bortser från att det är VAG-bilar. (som jag personligen har svårt för)

Kör du inte så mycket så skulle jag rekommendera privatleasing också.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
VW är inte aktuellt. Elbilsalternativet är Tesla. Otroligt smidigt med laddnätverket vid långresor.
Kanske räknar snett men tänker att man får billig vardagsdrift med en hybrid om man kan köra på el till och från jobbet men det kanske inte funkar och man bara lurar en själv...?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det fungerar utmärkt och ger billig vardagsdrift, kört så sedan 2019. Dock kanske det kommer upplevas lite bakvänt att gå från helel till laddhybrid?

i4 M50 är beställd och det blir ett naturligt kliv för mig att gå till helel efter att man nyttjat fördelarna med laddhybrid under några år.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om en X5 går 12km vid "riktig" körning kommer inte 530 gå nästan tre gånger så långt. Det är helt orimligt, så mycket skiljer det inte i vikt och luftmotstånd. Drivlinan var inget annat än en gigantisk besvikelse.
Jag kommer runt 40-45 km på en resa i min 330e vid typ -2-3 och inget garage. En 530e med 12 kWh batteriet borde rimligtvis inte vara så långt efter.

Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Min 530e från 2018 (det lite mindre batteriet) har aldrig gått under 25 km på el, inte ens på vintern.
Och om man som i mitt fall har väldigt mkt kort körning så fyller jag på bensin ytterst sällan.
Och vid långkörning på ren bensin är förbrukningen 0,55.

Lycka till med valet!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Tack för alla svar! Känns ändå som att 530e skulle kunna vara ett alternativ. Svårt läge tycker jag nu med att äga bil med den omställning som sker. Allt annat än hel eldrift känns fel när man vant sig vid det men för egen del blir det lite för dyrt med en större Tesla och model Y är lite för mycket buss för min smak. Model 3 är lite för liten som familjebil även om det funkar. 530e känns som ett tillfälligt bra val. Hoppas jag... :-)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har du funderat på en begagnad Model S? Otroligt rymlig. Lastar mycket mer än en G31 till och med.

En med gratis supercharge kanske inte är så dum? Schysst skydd mot höga laddtariffer. Klart dock att det är en stor och dyr bil ändå som kostar en hel del att försäkra osv.

Här är en entusiast-ägd lågmilad P85D med all utrustning och rätt uppgraderingar samt låg effekt i registret vilket kan göra den billigare att försäkra hos vissa bolag. Nackdelen är att den börjar bli till åren.
Länk
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Model S är möjligen ett alternativ men de blir ju som sagt hyfsat gamla om man ska komma ner något i pris. Tar lite emot av den anledningen.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Löwet jo det gör dem, du är helt fel ute. Din erfarenhet av just den X5 40e du körde har absolut precis ingenting med hur långt en 530e går på el att göra. Ca 3 mil är standard på vintern och 4 mil övrig årstid med AC. Nya batteriet efter juli 2019 ca 30% bättre.

X5 40e är allmänt känd för att inte vara någon vidare modell. 45e däremot är mycket bättre med sitt 24 kWh batteri som är 2,5 gånger större än det i 40e. Dock hör diskussion kring den modellen bättre till i X-forumet än i en tråd om 530e.
Kompisen har en 530eT -21, han har 35 km till jobbet (30km motorväg). Laddar hemma och på jobbet, medelförbrukningen visar 0,2 liter per mil :)

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är synd att BMW inte uppgraderat sina laddhybrider märkvärt. Ökningen från 9-12 kWh var ju okej, men titta på Mercedes och nu även Volvo.

BMW har ju ett större batteri som de kör i X5 45e, men det har de inte lyckats få ner i övriga modeller.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Har en Pre LCI med stora batteriet (ingen eDrive på C-stolpen, tillverkad september 2019). Frugan har ca 60 km till och från jobbet (90% motorväg). Brukar räkna med att på sommaren så får bensinmotorn gå ca 10 km och på vintern 20 km av dom 60 km.
Ger en riktigt bra bränsleekonomi och vi kör ca 300-400 mil på en tank. Som längst har jag lyckats klämma ut 58 km ren el på batteriet, men satsade på komfortabla 17" vid köpet.
Vår andra bil, en Mini Cooper med tre pip, gråter man nästan varje gång man står vi pumpen...

/P-O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.