AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.834

BMW F11 520d 2016, antennförstärkare

Sida 1 av 2
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Hej Forum,
Relativt nybliven (maj 2021) BMW-ägare, och lagom till vintern så dyker problem upp..... Nycklarna funkar inte. Går inte att låsa/låsa upp, och måste starta med nyckeln mot rattstången/kåpan. Funkar bra ! Konstaterat fel i antennförstärkaren (felkod B7F813), plockade bort den och helt klart fuktskadad.
Frågor:
Är det bara att köpa ny och byta ?
Programering nödvändig ?
Andra tips ?

God Jul !
mvh
Micke K

Hej,

Välkommen med ditt första inlägg! :)

Jag tror inte att programmering behövs. Men läs på lite om ämnet genom att använda sökfunktionen [Sök inlägg] högst upp här. Jag provade Antennförstärkare och fick många träffar.

/Lennart
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
God Fortsättning !
Nope... köpte en beg. antennförstärkare och bytte idag... samma fel.
Har i alla fall 12V in på högra kontakten...
Någon som har koll på om felkoder måste nollas ?
I så fall hur ?
Programmering ?

Ha de

//MK Ekerö

Hej igen,

Ingen kodning behövs, vad jag läst mig till.

Har du provat sökfunktionen ännu? Annars får du ett litet tips här:

Länk

Det behövs alltså inte bara +12V, utan jord också.... Kollat den?

Sen är begagnat ju också begagnat. Har du tillgång till diagnos utrustning? (Om nu en sådan fångar upp fel på antennen.)

/Lennart
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Trevlig Allahelgon Forum,
Har nu köpt på lite OBD prylar och har fått ut mängder med fel-koder... tack Ola !
Att bilen överhuvudtaget funkar att köra, med ett 30-tal "errors"... !

Anetnnförstärekaren är som sagt var bytt, utan att något hände, och "ja" lenwib, 12V finns på kabelmatning till modulen och jorden är kollad på luckan.
De fel-koder som jag fick ut och tyckte verkade intressanta:
B7F85A
B7F85B
B7F8CD
Dessa verkar sitta ihop med den nyss bytta antennförstärkaren... eller ?
Någon som vet om byte av externa antennen/hajfenan är vanligt ?
Radio och navi funkar ua.
Dock tyckte jag att denna felkod:
D90D1E
var intressantast Car Access System (LIN Bus Error FBD reciever 1)
Just FBD har jag förstått har med Keyless öppna/stänga bilen... ?
Frågan är vart sitter FBD boxen ?

Fortsättning följer...

//MK Ekerö

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Morsning alla,
Vi lyfter tråden igen...
Nollat alla koder och kört 2-3 mil...
D90D1E kommer tabax (Car Access System, LIN Bus error FBD reciver 1)

Ingen som har koll på vart FBD sitter ?
För det är väll en "box".. ?

Trevlig lördag !
//MK Ekerö

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
FBD = Fuse Box Distributor .. ?

Der FBD-Empfänger (FBD steht für “Fernbedienungsdienste”) hat ein Sendemodul und Empfangsmodul und ist im Antennen-Diversity integriert.

[FBD-mottagaren (FBD står för "Fjärrkontrolltjänster") har en sändarmodul och en mottagarmodul och är integrerad i Diversity-antennen (tror jag den brukar kallas på "svenska". Min anm.)]

/Lennart
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Tack Lennart !
Då är jag tebax till Antennförstärkaren :-}
Öppnar man plastboxen och kollar på PCB:t/kretskortet så är det mycket riktigt märkt F07/F11_P-Div_FBD2.... kan det månne vara FBD reciver 2 ?
Min fel-kod anger "Line Bus error FBD1, sitter det möjligen en FBD reciever 1 någon annanstans ?

//Micke K
Ekerö

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Någon som har koll vart denna sitter:

Länk

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej, den sitter under bakluckan, långt upp vid gångjärnen

Länk

"LIN Bus Error FBD receiver 1" handlar väl mer om kommunikation mellan enheter, t ex antenn - antennförstärkare, än bara om den senare?

Jag vet ö h t inget om bilens "geografi", dvs var allting sitter. Men placeringen i, eller i närheten av, bakluckan pekar ju starkt mot något kabelfel eller ärg någonstans.

/Lennart
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Tack Matthias !
Den länken spar jag !

På´n igen !

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Slå in dina sju sista tecken i bilens VIN-nummer (bilens ID) här så hittar du själv massa nyttig info

Länk

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Lyfter denna tråd igen, då det dykt upp en till fundering, som möjligen kan ha att göra med utgångsfrågan...
Har upptäckt att de bakre högtalarna, som sitter i taket bak, inte "låter lika högt" som de främre högtalarna. Om det varit så från början har jag ingen aning om... ?
Men man får ratta ganska mycket på "Fader F/R" för att få lite liv i dem och en bra "stereo-känsla".. Balans funkar.
Ska det vara så tro ?
Sitter ju en del elektronik-boxar under innertaket bak... samma som sköter mitt "nyckel-fel" ocj ljud ..?
Vad jag vet har jag inget speciellt stereo-paket utan det är nog standard-standard.

Har inget garage, och vill inte meka ute i -5 och snöyra. Så jag försöker samla på mig lite ideér tills "mekar-väder" infinner sig..

//MK Ekerö

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Kom på en annan sak....
Finns det elschema/blockschema till dessa bilar. ?

//MKN

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Kom på ytterligare en sak.... :-0
Sändaren i nyckeln, som låser/låser upp bilen, vart sitter mottagar-antennen .. ?
Är det i haj-fenan ?

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Problemet löst !

Det gynsamma vädret gjorde att man kunde vara ute och fel-söka, det visade sig att det var standard-fel i mitt fall. Kabelbrott på en tunn coax i gångjärnet. Gick inte att byta ut då den fortsätter nedåt/framåt. Så det blev en lödd skarv med krympslang osv. Hade också begynnande avbrott på en brun jordkabel.

Måste säga att det var med en speciell känsla man kunde öppna bilen med nyckeln igen, sätta sig i och bara starta (utan att behöva lägga nyckeln mot rattkåpan) :-)

Case closed..

//MKN Ekerö

Gôtt! :) Tack för din återkoppling!

/Lennart
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej Irokee.

Vart sitter kablarna? Vänster el höger gångjärn?
Är det svårt att öppna och titta efter skicket?

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
@sebbe74
det var inte svårt alls..
Kabelstammen sitter i vänstra gångjärnet (om du står bakom bilen.....)
Förse dig med en TX20 mejsel, bra at ha. Öppna lilla luckan ta bort kåpan över bromsljus (snäppfäste). Sedan får man ta bort fästena för lastskyddet på innertaket. Sedan med en lång vanlig mejsel kan man snäppa loss själva innertaket, då kan man bända ner det och inspektera kabelstammen....
Lycka till..

//MKN Ekerö

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.