AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.220

Vad tycker ni om bmw e30 318i cab?

Sida 2 av 3
Hej Muc!

jag funderade köpa först cabriolet men sedan märkte att det kommer va dyrt kostnad att åtgärda om det ska strula till med caben. Så jag vill hellre köpa coupe och hittade denna du skickade till mig som vart intressant. Men vill veta om 318 duger så länge man vill bara glida. och hur det är med automat lådorna.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Om det bara är en E30 som gäller för din del så finns det inte mycket att välja på oavsett om det är en sedan, coupe’ eller cab.
E30 är en veteranbil och finns inte många kvar i bra skick - om det dessutom är ett krav med automatlåda så begränsas urvalet än mer.
Om inte E30 är ett krav hade jag letat efter en E46 coupe’ eller cab.

Vad har du för budget?
Hej Muc!

Jag har ägd flera e46 cab och coupe men nu vill jag ha e30 coupe egentligen spelar ingen roll om det är automat eller manuell växellåda. Denna 318i automat var rätt så bra skick och plus automat som kan vara skönt att köra. Budget ligger olika beroende på skicket såklart om man köper billigt så får man renovera lackera lägga till saker tex. 50-150 k
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ser fin ut. Köp den.
Tack AnderZ007!

behöver jag tänka på något speciellt när det gäller 318i automat?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns några E30 på blocket.
Bland annat en 320i cab i Stockholm med skinnklädsel.

Kolla blocket innan du köper första bästa - risken är att du köper en bil som du egentligen inte vill ha. Extra surt när det gäller "entusiastbilar" som ska vara en bil man längtat efter...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej!
tack för svaren undrar när man har tex lackat om hela bilen sedan monterat m-tech 2 paket sedan lagt på fälgar vad skulle en 318i coupe åsmodell 1990 ungefär vara värd med ca 22000mil? Någon som kan ha bra koll på dessa bilar?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket mer är du själv beredd att betala för en 318 som har fräscha fälgar och lack? Du är ju själv spekulant så hur mycket mer får en sån kosta allt annat lika?
Tack för svaren,
Är dessa 318 lättsålda eller kan de va svårt att hitta köpare till dessa e30?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga, men jag tror personligen du sänker värdet på den genom att montera på extrautrustning i efterhand...denna typ av bilar börjar ju bli klassiker och då är merparten av spekulanterna intresserade av originalskick.

Sedan är som sagt en E30 318i med automatlåda en udda fågel i Sverige - tror inte ens att 318i såldes med automatlåda alls i Sverige när det begav sig.

De flesta som vill lägga lite pengar på en E30 vill troligen ha en sexa med manuell låda.

Men det är bara mina tankar...

Mvh
Johan B

Så om jag bygger en 318 automatlåda lägger till m-tech 2 paket runt om lackerar hela bilen sedan bbs fälgar då borde väl värdet öka på bilen pga bilen är fräsch eller har jag fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men du skulle förmodligen få ut mer pengar i slutändan (eller förlora mindre) om du återställde den till fint originalskick...men risken är stor att du bara förlorar massa pengar på en sådan bil då dina "investeringar" kan bli svåra att räkna hem i slutändan.

Missförstå mig rätt nu men hur mycket du borstar en gris så är det ändå en gris... ;)
Ska du lägga ner så mycket pengar på att fixa till en så gammal bil, utgå från en 325i i stället med manuell låda - då har du en bil som är mycket mer eftertraktad.

Vad har du tänkt dig i budget?

Hur mycket av jobbet tänker du göra själv?

Som nästan alltid är det mycket billigare att köpa en färdigrenoverad bil än att köpa en i sämre skick och fixa till själv (särskilt om du måste leja ut merparten av jobben i renoveringen).

Bara lackeringen lär väl inte stanna på södra sidan om 50 KKr om det ska göras riktigt seriöst - ska det var "show room finish" kryper det snabbt upp i pris...
Då dyker nästa problem upp - en nylackad bil ser lätt "obalanserad ut" om man inte helrenoverar inredning och allt annat...nu är pengakarusellen i snurrning! ;)

Mvh
Johan B

Tack Johan B,

Tack för svaren, jag tänkte först köpa cabriolet men det var dyrt pga suffletten ska bytas justeras och inredningen ska åtgärdas sedan m-tech 2 monteras lackeras och till sist fälgarna då vart det dyrt. Då tänkte jag hellre köper en 318 coupe slipper suffletten och bara lackerar köper fälgar sedan m-tech paket pga lackering får jag
Billigt via vänn. Så allt skulle landa på ungefär 40-50k för att fixa dessa plus bilen såklart. Ungefär en 320 cabriolet kostar ca 90-200 beroende skick och 318 coupe ca 50k uppåt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du vill att bilen ska öka i värde så behöver den tilltala entusiaster. Den kommer tilltala många fler entusiaster om den har sexa (25i) och manuell låda. Ett M-paket och omlackning kostar lika mycket oavsett vilket fordon du utgår ifrån.

Gör du detta för att du själv gillar bilen och ska äga den långsiktigt eller för att kunna sälja den med vinst, eller iaf så liten förlust som möjligt inom 1-3 år?
Hej Grelle!

Tack för svaren, jag kommer göra det för att jag själv gillar och kommer njuta. Men om jag skulle sälja denna bil om 1-3 år senare skulle jag inte vilja göra någon förlust.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, om du inte vill göra förlust då skulle jag avråda från att köpa en gammal bil och betala för att fräscha till den. Det är affärer som vanligtvis är förlustaffärer. Köp då en redan färdig så ökar sannolikheten för att den behåller värdet.

Det är stort skillnad om du mekar själv och endast betalar för material och räknar din egen tid som gratis, det i kombination med en attraktiv modell är helt annat än att betala någon annan för att fräscha upp en 318i och sedan inte gå med förlust.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Många kloka råd redan. En e30 med automat skulle jag säga är relativt svårsåld. Många e30 automatare säljs billigt och konverteras till manuell eller byggs om totalt till projektbil. Kanske inte så mycket längre, men var så tidigare. En original e30 i bra skick som helst inte är renoverad bör bara stiga i värde. Men jag rekommenderar manuell låda och helst 325. Men även en fin 316 lär stiga i värde. (Även om den är automat) Rostiga e30 är har också ett visst värde men mycket lägre såklart.
Hej!

Tack för svaren Grelle & Richo.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Många kloka ord som redan sagt här. Jag kan tillägga att jag har en "nördlista" som listar nästan alla E30 Cab (åtminstone de på Blocket) som varit till salu de senaste 15 åren, så jag har en hyfsad koll på prisbilden på E30 Cab + att jag har en själv som jag nog ägt i 17 år snart. Som redan sagts här så börjar E30 bli gammelbilar nu och priset på fina originalexemplar har gåt upp radikalt de senaste åren. Men det finns fortfarande rätt många vrak därute också som kanske inte har så lätt att finna nya ägare.
Inget fel att ha en Cab med automat, det är ju en glidare. BMW:s äldre automater funkar utmärkt, men går naturligtvis inte att jämföra med en modern. Men det är ju en entusiastbil, skall heller inte jämföras med en modern.

Mats
BMW CS #5847
Hej t80196!

Tack för svaren jag kommer nog köpa en 318i automat för att glida runt med. Ingen race tänkte jag men kommer även renovera så den blir fräschare så man njuter. Är det bra köp på dessa bil modeller eller ska man hoppa över automaten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.