|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att köpa e30 men pendlar mellan 318, 320 och 325. Det jag undrar, dem som har kört eller äger någon av dessa vad tycker ni själva körglädjen tex 318i hur denna är? Är det värt att renovera eller ska man ta större motor och renovera? | |
|
Jag tror du kommer glädja dig mycket mer åt en 25i motor. Dyrare ja, men av en anledning. En bekant funderade länge på att köpa en Z3 och tittade på några fyrcylindriga alternativ. Det blev tillslut en 28i och han ångrar verkligen inte det, han har upprepade gånger berättat hur glad han är han inte tog en med en fyra. |
|
|
Det är inget fel på en 318 med en fyra men det men det går nog inte att komma ifrån att de bilar med en sexa är roligare. Det ligger liksom i sakens natur att det är kul att gasa lite extra då och då. Självklart, vet man att det inte är något man prioriterar öht utan det man vill åt är känslan av att åka öppet så funkar nog en 318 men jag misstänker att man rätt snart blir lite besviken trots allt. Om jag var du skulle jag satsa på en 325 om det inte var så att du hade en tokfin 318 precis framför näsan till ett tokbra pris. Niklas Fransosen |
|
|
Hej Fransosen! Tack för svaren, jag såg på blocket en 318i cab med m-tech 2 som rullat 20000mil. Vart intresserad av denna såg fin ut invändigt och utvändigt. Saken är jag vill inte hålla på mecka så mycket så vill ha så rätt så pass fräsch bil. Vad bör man tänka på när man ska köpa en sådant? |
|
|
Skick och pris, om skicket motsvarar priset. Är den välskött och ger ett allmänt bra intryck så ska det väl inte vara några stora bekymmer. Med en cab så kommer det oftast att den mest körts sparsamt på sommaren så rosten kanske inte är ett så stort problem som på en som brukats året om. Men det är trots allt en gammal bil så att den skulle vara felfri är nog inget man kan räkna med. Finns det kvitton eller annan dokumentation som styrker underhåll utöver vanlig service så är det ju bra. Om du gillar bilen, den lever upp till dina förväntningar och krav och den har ett pris som du tycker är vettigt (vad det innebär är väldigt personligt, jag har heller ingen koll på vad dylika bilar bör kosta) och den inte har en massa synliga eller andra uppenbara fel är det väl värt ett försök. Att åka cab är mycket trevligt :-) Är du osäker på om bilens skick motsvarar priset så kanske du har en vän som kan mer om bilar som kan komma med och kika. Men som sagt, en så pass gammal bil har säkert en del småskavanker. Du frågar i en annan tråd vad olika moment kostar och det är ju saker som kan komma att behövas men om bilen är fräsch så lägg inte så mycket tid på att fundera på vad det kan komma att kosta. Om allt det som du nämner i den andra tråden verkligen behöver fixas nu på en gång är det nog bättre att som det sägs där kolla på en annan bil direkt. Nu låter det ändå som den du har för ögonen är rätt ok så om inget behöver fixas akut låt det vara till dess du vet om du faktiskt måste byta cab eller helrenovera motorn. Det är ingen idé att göra det bara för sakens skull, om du inte badar i stålar ;-) Den dagen, den sorgen om du förstår. Och med äldre bilar är det ändå alltid vettigt att ha ett eget konto för oförutsedda utgifter. Som referens så har jag bara min egen e46 cab som jag bara kör med på sommaren och den har gått runt 13K mil och den är i nära nog nyskick men så är jag rätt noga och underhåller det mesta i förebyggande syfte. Men det kostar på. Om det är värt pengarna, det vete gudarna men jag vill ha det på detta viset. Jag tycker det är värt pengarna men vi har olika preferenser och tjocklek på plånbok. Dock funderar jag inte på att byta cabställning eller renovera motorn öht eftersom dessa fungerar felfritt i dagsläget. Niklas Fransosen |
|
|
Det gör ju sägas att en 6-cyl ALLTID är roligare att köra även när du kör lugnt och sakta, eftersom gångkulturen är så mycket mysigare. Det märks ju särskilt i en cab eftersom du upplever mer av motorljudet i den. |
|
|
Tack för svaren. Vad tycker ni om 318i automatväxellåda är dem Bra och undrar om det finns bra drag i dem? |
|
|
Hej 318 är ju inte särskilt motorstark och med en gammal automatlåda går det inte fortare... Men är inte en cab lite mer glidarbil? Annars blir det 325 som sagts tidigare |
|
| Undvik gamla automatlådor! Det är enorm skillnad mellan en ny och gammal automatlåda men liten skillnad mellan en ny och gammal manuell låda. | |
|
Vore bra att veta i vilken priskategori denna 318i cab ligger i(eller letar du bara nu lite på måfå utan någon speciell bil i åtanke)? Är den i samma härad som fina e30 325i cabbar, finns det i princip ingen anledning att köpa en 318.. Jo, den går ju lite billigare och har inte riktigt likadana kostnader totalt sett som en 325:a.. Men en cab ska ju vara trevlig, inte bara "billig" :) Ska väl också skriva att jag har ingen egen erfarenhet av just E30 cab. En 318i kan möjligen kännas lite trevligare/snabbare i styrningen iom mindre vikt där än en med sex cylindrar.. Men den absoluta fördelen med alla sexcylindriga varianterna är en trevligare/mysigare motorgång som det redan skrivits om.. 320i är dock inte speciellt snabb, den kan kännas lite seg, ingen jätteskillnad i prestanda mot 318i där.. 325:an däremot är betydligt piggare(även fast den också som 320i kräver lite varv för att vakna till på riktigt). Mvh Janne. |
|
|
tack för svaren, Jag håller på att kolla på coupe istället pga det blir dyr kostnad att renovera cab suffletten. Jag hittade en 318i coupe automatväxellåda för ca 60-70k sedan tänkte jag lägga till m-tech 2 så det ser snyggare ut. Det jag undrar om automatlådan är dålig och problematisk har någon erfarenhet eller äger en sådant? jag är ute efter utseende och glida njuta i den ingen rece. |
|
|
Har haft både 318 och 325 cab, saknade sexans gång och ljud direkt med 318! Min var manuell, skulle inte köpa en automat! Tänk att M-paket är svårt och få tag på och kostar rätt mycket, om det ens går att få tag på alla original delar. |
|
|
är det något strul med automatlådan? Varför skulle ni inte rekommendera? m-paketet finns hos schmiedmann men inte original tror jag. |
|
|
inget fel på automatlådan, men den är gammal och den tar en del effekt. det är stor skillnad på en fem-växlad från den tiden (kanske tom fyra?) och på en åtta-växlad från nutid. men vill man bara glida kan den visst funka |
|
|
Om det är en entusiastbil, som i detta fallet, skulle jag definitivt välja det som kanske är mest signifikant för BMW och genom tiderna BMW:s "paradgren": en rak sexa! Inte så mycket för prestandan, utan för känslan och gångkulturen. När du pratar om coupé med automatlåda i kombination med 1,8-liters bensinmotor - vilken generation/modellserie är du inne på då? E36? E46? eller annat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren Jag menar bmw e30 318i coupe automatväxellåda. Jag tänkte om denna är seg för att jag är ingen race man. gillar hllre att glida och njuta, just därför tänkte jag montera m-tech 2 och sedan lakera hela bilen till ett nytt färg med fina fälgar. |
|
|
Hej e30 coupé är ju enligt mig bara en tvådörrars sedan. inget fel på den iofs. Det är väl en sådan som Sreten renoverar i M539 restorations - tittar just nu på den filmen faktiskt. följ den renoveringen så får du lite inspiration kanske |
|
|
Just tittat klart på Sretens film om hans e30. e30 var min första BMW så jag känner mycket för den. Min var en 320i med sexan som var underbar - inget särskilt drag på låga varv men vid 4250 varv sjöng den som Birgit Nilsson. Men jag snurrade också några gånger, bland annat i en rondell och det kunde också slutat som för Sreten - stackars sate... Minns cock pit knapparna i taket - så high tech då... |
|
|
Jag har haft både 318, 320 o 325 e30 Ingen är väl direkt någon raket utan den är väl känslan som styr gällande en 4a eller 6a under huven. Ser ju lite trevligare ut också med en 6 cylindrig motor. Har en e46 cab jag bara kör på sommaren som för övrigt är en 325, automat o full m sport optik. Ingen raket. Men en fantastisk karaktär o gång och ser otroligt trevligt ut med sexan under huven! Rata 318 tycker jag. Köp inte utan m sport. |
|
|
tack för svar men jag hittade en e30 318i coupe med automatväxellåda som jag kommer montera m-tech 2 paket med fina fälgar. det är enbart för att glida och njuta under sommaren :). |
|
|
En coupe’ alltså och inte en cab som nämns i trådens rubrik? Oavsett är det en ovanlig kombo - 318i automat coupe’/cab - är det denna eller har du redan köpt bilen en? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.