AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.747

Köpråd 5-serie F11

Sida 1 av 2
Jag är på jakt efter en ny familjeracer, och har snöat in mig rätt hårt på 5-serie F11, 530 med msport-paket. Den är lite i gränslandet för vad jag har lust att lägga på en bil (inkl drift) med tanke på hur lite vi kör samtidigt som den har varit en helt underbar maskin då jag provkört den.
Jag tänkte höra här lite kring vad man ska tänka på då man köper den här modellen. Ska säga också att mitt tak är ca 280tkr och jag har väl hoppats på en 2015/2016 eller värsta fall 2014 beroende på körsträcka osv.

Lite konkreta frågor:

Är det nåt speciellt man ska kolla extra? Typfel av nåt slag eller nåt som "ska" vara bytt? (Utöver det man alltid kollar vid tex lyssnar efter missljud, fönsterhissarna funkar osv)

* Hur ska man tänka kring tillval? Är det några som man ska ha? Nåt man bör ha?

* Har inte blivit riktigt klok på fjädringen. Det finns olika typer av fjädring verkar det som i nåt forum..? Men tycker inte jag hittar nåt om det i annonserna? Om man ändå har bestämt sig för msport-paket kanske man inte har så mycket val?

* Angående stolarna, det finns vad jag förstår 3 typer, standard, komfort och sport?
Är det viktigt vilken stol det är? Preferenser? Läste nånstans att komfort tar mer space, kanske nackdel om man ska möla in bilbarnstolar?

* Vad ska man kunna förvänta sig avseende kvitton och stämplar? Det mesta verkar ju vara digitalt numera men allt förs ju inte in i den digitala serviceboken. Ett konkret exempel:
Jag sålde min förra bil till en känd bilhandlare och då var de bara intresserade av att se att jag gjort de 3 senaste service'arna, papper på bromsbyten etc verkade de inte bry sig om. Några månader senare var jag själv ute och letade ny bil och hamnade då i en butik tillhörande samma kedja som de jag sålde till. Jag fick där syn på just en F11 som hade gått ca 13000 och var nyservad. Dock var den senaste bekräftade service innan dess utförd vid ca 7000?! Är det då bara att sakta backa och glömma det här exemplaret? Eller ska man lyssna på bilhandlaren som yrade om att "bilen kanske är servad på icke auktoriserad verkstad (inga stämplar) och vi har inte de papprena" osv? Eller helt enkelt inte bry sig, då den trots allt är nyservad just nu?

* Bonusfråga, finns inget rätt svar egentligen:
Vad säger ni ang ålder vs körsträcka? Vad är bästa affär, tex en 2014 på 10000 mil eller en 2016 på 14000 (samma pris)?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej.

Oljebyten ska vad jag vet alltid läggas in digitalt. I alla fall de ordinarie. Jag lämnar in på oljebyte en gång emellan och blev lite snopen sist då det inte syntes i menyn. Men BMW borde ha det i registret. Ska dock kolla detta nästa sväng.

Så jag skulle välja annan bil eller 20-30 tusen billigare än en välservad.

M-paket kan ha olika dämpare. Standard är hårdare men de finns nog en del med standard och sen de med justerbara dämpare. Min förra hade det och på comfort var den riktigt mjuk och behaglig. På sport var den klart hårdare. Den bilen kändes mer kurvvänlig en min nuvarande som saknar justerbara dämpare.

Vid 10000 mil och uppåt så skulle jag kolla om bälgarna bak är bytta. Är de inte det så minus 10000 jämfört med en som bytt nyss.

Head up är svårt att vänja sig av med och bilen blir nog lättare såld med den. Och finns det med i utrustningslistan så finns det ofta mycket annat.

Skinn är guld värt med barnkladd och frugans chokladätande.

Sen kan drivaxeldamasker fram gå. För mig gick en på förra vid 16000 mil men jag kör mest E4 och där svängs det inte så mycket.

Ja comfortstolar tar mer plats och det är inte så rymligt bak om du är 180 eller längre. Men bäst är att testa för vi är alla olika. Comfortstolarna blev klart sämre vid facelliften, då de fick för sig att göra sittdynan klart sämre. Undrar hur många som nu har en rumpa som är innanför stolen så pass att sidokuddarna funkar som de ska. Sen är det många som sätter sig i bilen så att vänster kudde är en sorglig syn.

Panoramatak är inget att ha för mig. Förra hade det och nuvarande. Använder det aldrig. Men det ingår ofta i paketen.

Så jag skulle kolla efter en välservad preface med de gamla komfortstolarna, med head up, och en bonus om det är justerbara dämpare. Testa så klart de innan köp för det ska som sagt kännas tydligt skillnader.

Sen kändes min f11 från 2011 mer lätt i steget än nuvarande med ppk trim. Nuvarande har dock mer utrustning och väger ca 2250 kg med mig 85 kg i, på bilprovningens våg.

Men en rolig bil är det och fyrhjulsdriften är mycket bra. Bara att komma ihåg att framhjulen behöver gas om du känner lite vandring på E:an. Då drar de dig rätt utan onödigt hjulspinn. Min gamla Audi lät lättaste hjulet spinna hejvilt innan övriga fick lite kraft. Lättare att köra fast då.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Välkommen till forumet!

Försöker svara på några av funderingarna, så får andra komplettera..

Tillval beror mycket på vad du själv vill ha, en basutrustad bil med M-sport har mycket bra grejer men 530d brukar oftast vara hyfsat välutrustade med lite bättre stereo och lite mer lull-lull. Basstereon är inte så kul så det brukar vara trevligt med något steg upp. Stolar som du är inne på är rätt viktigt för många, nu följer sportstolarna med M-paketet så då slipper du standardstolarna som jag inte tycker är så roliga. Sport vs komfortstol är egentligen ren smaksak, vissa gillar sportstolarna bättre. Jag tycker komfort är skönare och dom har mer inställningsmöjligheter, men dom tar mer plats för baksätet som du är inne på. Dock går det bra att få plats med barnstol bakom ändå. Men det kan vara en bra sak att testa om det är någon lång som ska åka/köra framför.

Finns en gedigen lista på möjliga tillval, HUD, fyrzonsklimat, adaptiv farthållare, panorama, olika skinnklädslar, etc. Själv värderar jag HUD högt och panorama på en touring, men det beror ju lite på vilka som ska åka i bilen. En bakåtvänd liten knodd kanske bryr sig måttligt om panoramat. :)

Fjädringen byts ut vid M-sportpaketet, men inte om du har xDrive har jag för mig. Bilen sänks också något med M-sportchassiet.

Jag hade nog förväntat mig antingen full digital servicebok eller kompletterande kvitton på det som inte är inne i serviceboken. Att lita på säljaren som gissar på vad som är gjort på bilen hade jag inte gjort.

Lång körsträcka per körning kan ju vara bra för bilen med bättre körcykel för motorn och färre i- och urstigningar som sliter på sidan av stolen, etc. Så nyare bil med fler mil kan vara bättre. Men svårt att generalisera tycker jag, beror mycket på det specifika exemplaret.

Edit: Tvåa på bollen, skriver för långsamt. :D
Tack för värdefull input!
Tyvärr kommer jag ju i viss utsträckning tvingas få rätta munnen efter matsäcken som vanligt när man letar begagnat men nu blev det lite klarare hur jag ska prioritera.
Några andra på forumet som har ytterligare tips, åsikter? Mottages tacksamt!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Grattis i förskott! Fin bilmodell!

Hade det varit jag som letat 530d hade jag försökt hitta en utan x drive. Skönt att slippa oroa sig för xdrive haveri. Jag tycker dessutom man klarar sig gott och väl med enbart bakhjulsdrift. Hade varit ett annat dilemma om bilen var framhjulsdriven, då hade jag funderat ett varv till. Men det är ju jag.

Eviga diskussionen om ålder kontra mil känns svår att komma fram till ett generellt svar. En bil som gått några tusen mil mer än en annan kan vara uppservad/lagad för belopp som gör den till det bättre köpet. Kolla upp bilen så bra det går.

Kort sammanfattat hade jag prioriterat:

1. Servicehistorik /skötsel mm
2. få ägare, gärna direkt från första ägare
3. ej x drive
4. en rolig färg alt annat estetiskt som gör att bilen känns lite egen
5. bra ljudanläggning

Alla små extra tekniktillval mm kommer man överleva utan. Och en tröst är att såna tillval kommer gå sönder nån gång så det gör inget att va utan. En bil är mer än soft close, radar och allt vad som finns idag men det har bilköparna och tillverkarna glömt bort.

Lycka till!!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Edit.

M sport kjolarna och komfortstolarna hade gärna fått va med på min bil också.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Edit igen.

Såg på blocket nu att nästan alla har x drive. Kanske inte går att hitta en vettig bil utan det.

Lycka till iallafall! =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Standardtipset för prefaceliftare :)

DDC,komfortstolar och att den såklart har komfortpaketet(men det har väl de flesta, med utökad klimatanläggning, Xenon etc?)..+ några snygga fälgar med kanske(beroende på tycke o smak givetvis) 18tums storlek eller därutöver.

Ok, M-sportpaket är ju trevligt också, men då får man slänga upp en liten summa till beroende på motorval etc..

XDrive?...Jo, det är väl bra om man känner ett behov att det, men inget direkt måste enligt mig(ökad driftkostnad blir det ju oftast med detta tillbehör av olika anledningar).

Mvh Janne.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Jag har en 530xdM -17 Innovation Edition.
En härlig bil. Komfortabel, stabil och bekväm. Lagom snabb. Helt klart en av de bättre bilar jag haft.

Min rekommendation är att köpa en så sen årsmodell som möjligt så du får en med Innovation Edition. Det mesta man vill ha finns med.
För mig är komfortstolarna suveräna. Kör mycket och har med komfortstolarna inte haft stel eller trött rygg trots ibland långa sträckor utan stopp. Med min fd 535i -14 med sportstolar behövde jag stanna oftare.
Sitter helt ok "bakom mig själv" i baksätet trots mina 191 cm så de bygger nog inte massor.
Har bilen komfortstolar så har den även skinn (tyg/alcantara gick inte att välja till komfortstolarna).

Annan trevlig utrustning (som ingår i IE) är HUD (som sagt innan svårt att vara utan när man väl vant sig), Panorama, Navigation, gardiner i bakre sidorutorna, 4-zonsklima, HK ljud, mm mm.

Ang service så kan BMW ta fram vad som är gjort på papper om man frågar (om servicen är gjord på BMW). Om någon service är gjord utanför BMW så skulle iaf jag uppskattat om det fanns papper på utförd service så man kan ringa och kontrollera att det stämmer.

/Rickard
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Nightvision kan vara roligt om du kör i mörker. Min varnar även för vårdslöshet vid övergångsställ. Sen är keramisk beläggning klart härligare att hålla i än standardmaterialet på knapparna i bilen. Ppk gör bilen roligare och motor med låda gör att jag kan ligga i 160 med endast 2000 varv på motorn.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Komfortstolarna är såklart trevlig utrustning, men tappar man inte ganska många exemplar med det som krav? Hur stor andel av F11 kan ha sålts med komfortstolar? Tror ni det är fler än 20% av totalen?

Hummer, PPK ändrar väl inte utväxlingen? En 30d måste ju vara stark nog redan i standard för att köra på högsta växeln i 160km/h.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Nu tänkte jag mer på varvet. Jo en 530d klarar ju lätt 160 och det finns bra med knuff kvar om du snabbt vill komma upp i 180 av någon anledning.

Jag minns inte vad min förra f11 530d från 2011 låg vid 160 men jag tycker att min nuvarande ligger lägre i 110 än den förra. Rick, om din inte har ppk, vad ligger den på varv i 160?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hummer, det jag avser. Växellådan har en viss utväxling, det är inte ett mjukvarufix och går bilen på högsta växeln så blir det en viss fart för ett givet varvtal. Om bilen inte vore stark nog att kunna köra på högsta växeln i standard och PPK gör den stark nog att kunna det så vore detta annorlunda.

Hade en F11 från -11 en 8-växlad låda? För jag utgår ifrån att din -17 har 8 växlar i automaten. Det var inte så att -11 hade sex växlar?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Det är nog sant att lådans utväxling inte ändras. Jo den gamla hade också 8 växlar. Hur som helst så gillar jag både motorn och växellådan, och fyrhjulsdriften är kul under vintern.

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Soft close kan också vara bra att ha om barn eller åldringar ska åka med. Inte så vanligt men jag fick med det på nuvarande bil som var drygt ett år gammal när jag köpte den.

Tack än en gång för alla svar!
Tror definitivt att det kommer att rymmas en facelifted i budgeten men kanske mer oklart kring innovation-paket. Ang X-drive så är det nog som Henrik335i skrev, att det kommer vara svårt att ens hitta nåt exemplar utan. Och kanske samma sak med komfortstolar, kanske inte är så vanliga och dessutom kanske ännu mer ovanliga på exemplar med m-sport(?) Däremot HUD och HK-ljud verkar inte vara så ovanligt så det hoppas jag kunna hitta nån med.
Inte så många kommentarer ang eventuella typfel och sånt man ska vara extra vaksam på vid provkörning..? Bra kvalité?
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Jag har en 535d M-sport 2017 X-drive med Innovation Edition som nu har rullat drygt 14.000 mil. Jag har inte haft ett enda fel och inte ens bytt en säkring/lampa eller någonting! Naturligtvis vanlig service men inget annat så kvalitén kan jag inte klaga på :-)
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
haft min 530xd sen ny, drygt 10.000mil nu, inte ett enda problem
har softclose, nightvision, hud, komfortstolar, panoramglas sätesventilation 4zon klimat och mer....
bästa bilen jag haft
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Som sagt, kolla bälgarna bak, framförallt om du inte vill byta de själv. Kolla drivaxeldamasker fram, elvärme i stolar om bilen har det (knän kan lätt paja det), kolla om egr-ventilen är bytt och är av senaste modellen (jag har fått byta den två gånger, första gången för läckage och andra gången för att det enligt bmw kom en bättre modell).

Provkör så klart och känn hur växellåda jobbar på segdragning. Testa ordentligt om den har fyrhjulsdrift så allt känns ok. Hmm, minns en kompis som köpte en äldre audi s6, vid svängar så krafsade hjulen på grund av problem i diffen.

Testa dragkroken och allt annat också. Annars så är det en bra bil.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Backljuset är mycket svagt. Därför är backkamera nästan ett måste ty den har lättare att se i mörker.

Jag har xDrive och det är fröjd att köra då det är halt. Mycket pga att dess funktion är integrerad med antisladdsystemet. Men som andra har påpekat: Man måste ha lite gas för att framhjulen ska driva. Vid uppsläppt gaspedal är framhjulen bortkopplade. Notera att framhjulen får olika mycket driv beroende på en massa parametrar. Det är inte bara då bakhjulen slirar som många tror.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har haft 2 stycken 530 XD, F10 och F11, gå för en Innovation Edition, där får du komfortstolar, HUD, soft close, HK stereo, panoramatak, 4 zons klimat, stolsvärme bak, adaptive led plus plus plus.

Grymt bra bil, går bra och billigt, sen va som kan uppstå av fel, mina gick nog inte mer än typ 4000 mil före dom såldes så hann inte få några problem.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.