AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.475

Ojämn värme i kupén i 530i, E61 - 2008

Sida 2 av 4
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om jag minns rätt så är det minst 2 st termostater som behöver bytas på E61.

När jag hade min E61 så bytte jag huvudtermostaten men det gjorde ingen märkbar skillnad. Jag kontrollerade den utbytta termostaten och den var dålig, men ändå hjälpte det alltså inte märkbart att byta den.
Mot direkt inrådan på BMW-verkstad beslutade jag ändå byta den andra och då blev det direkt en mycket tydlig förbättring. Den andra kan möjligen ha varit EGR-termostat (?).

Det blev bra men inte perfekt.

Eftersom min bil var utrustad med automatlåda finns det en tredje termostat som också behöver bytas för att det ska bli perfekt.
I stället valde jag att avskärma kylluften vid kall väderlek och då fick jag alltid helt perfekt värme i kupén, även när jag någon gång körde i -35°.

Nu minns jag inte alla temperaturer, alla fakta och alla detaljer. Men jag tror att min beskrivning är ok. Jag och många har skrivit om dessa problem i flera trådar.

Hittade t ex denna länk: Länk

Den som är intresserad och orkar kan t ex söka på "Ulf530 termostat"
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Nu minns jag en annan mycket avgörande sak som jag upptäckte på min E61 var att värmen i kupén inte fungerade något vidare, och rutorna ville imma igen, när jag körde i Auto-läget.
Om jag gick till manuellt läge och gick in i iDrive för att manuellt göra rätt inställningar så blev det en mycket stor förbättring.
För mig var det nödvändigt att göra manuella inställningar så snart det var kallare än -5 eller -10° och i manuellt läge så fungerade det utmärkt även under -30°.

Samma fast omvänt märkte jag på sommaren. I Auto-läge kylde klimatanläggningen bara halvbra. Men i manuellt läge och med manuella justeringar i iDrive så kylde det klart mycket bättre.

Men så snart någon annan kört bilen och aktiverat Auto så blev jag tvungen att ställa om, och då även gå in i iDrive för att justera.
Men att endast slå om till manuellt läge var inte tillräckligt.
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Ok, bra tips och termostaten för automatlådan hittade jag här på nr 13:
Länk

Jag hittade dock ingen EGR-termostat men jag har bensin och du hade diesel, det kanske skiljer sig där?
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Den andra termostaten känns rimlig att byta. Undrar dock vart den sitter. Någon som vet? Och behöver man även tätningsplatten. Nr 14 i föregående länk?
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
God fortsättning!
Jag får inte ordning på min e61. Kallt på fötterna på förarsidan.
Ibland kommer värme. Idag bara kalluft. Allt ser bra ut när jag tittar med diverse diagnosprogram.
Har en panel liggande. Hoppas detta löser saken.
Bygganytt, var det bökigt att byta? Tidsåtgång?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Detsamma!
Byta IKHA-panel var inte svårt men den "nya" måste ju kodas in men det vet du ju redan hur man gör. Tar cirka 30-60 min inklusive kodning.
Hittade en enkel mekvideo här:

Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar, ja det där var ju snabbt gjort. Dock får jag ingen som helst skillnad.
Hela förarsidan blåser ljummet, nästan kallt.
Värmeventilerna bytte jag för några år sen.
Vet inte hur jag ska fortsätta.
Det skumma är att ibland är det "nästan" bra. Inte mysvarmt men ok.
Kan det vara luft i systemet?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Låter ju som samma problem som jag har....
Prova dock att lufta några gånger (koppla in batteriladdare!):

Prova också att rycka ut kontakten till värmeventilerna vilket ska ge full värme hela tiden.

Själv väntar jag på nya delar även om jag har fått lite bättre värme så är det fortfarande inte helt ok, speciellt inte nu med -10 C:
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tråkigt höra att ni inte får till värmen.
Men tvivla ej, för när det fungerar så har den utmärkt värme, vilket jag alltså själv konstaterade flera gånger, även vid kallare än -30°!

Jag har beskrivit mina problem och även de relativt enkla lösningar som fungerade för mig, men tyvärr har jag inte fler konkreta tips om lösningar.

Se till att göra de åtgärder som krävs för att få rätt temp på motorn, omkring 90° på vattnet. Det är en väsentlig skillnad om man har 80° eller 90°, mycket större skillnad än man kan tro.
Motoroljan ska väl normalt vara 90-100°? På min nuvarande F11 är oljetempen väldigt stabil på 100°, nästan oavsett utetemp eller driftsförhållanden.
Transmission vet jag inte vilken temp som rekommenderas, men den borde väl rimligen ligga ungefär som vattentemp.
(Generellt för transmissioner brukar omkring 60° vara absolut lägsta acceptabla temp, så den bör sannolikt ligga klart över detta.)

Glöm inte att prova med manuellt läge på klimatanläggningen och att gå in i iDrive och gör manuella inställningar.
På min fungerade det inte alls bra med Auto-läget aktiverat på kliman.

Testa att skärma av kylluften/kylaren. Även om det inte är en permanent lösning så kan det vara värdefullt att göra ett test.
På vintern täckte jag njurarna helt och det nedre intaget (M-front) till minst 80%. Vid extrem kyla hade endast ett litet hål på ca 5x5 cm precis vid ute-temp givaren.
Om du gör ett test så börja med att skärma av rejält, mer än du tror...
Självfallet måste man hålla extra koll så man inte får för hög temp vid varmare väderlek (men jag förutsätter att där finns en varningssignal innan den blir alltför varm?).
Om man vill göra ett test så är det mycket enkelt att använda svart vävtejp (typ silvertejp men svart). Enkelt justera öppningens storlek genom att ta bort eller sätta dit en bit tejp.
För mig fungerade det så bra att jag använde den lösningen permanent sedan jag hade hittat en svart tejp med matt yta. Det syntes knappt på 10 m håll.

För mig var det inte elektroniken som krånglade, ja förutom att det inte fungerade bra i Auto-läget, så där har jag tyvärr ingen erfarenhet.

Men om jag minns rätt så fanns det en funktion att ställa "svalare" luft mot föraren?
Dels fanns det manuella reglage som gick ändra mellan rött/blått?
Och i iDrive gick det att i manuellt läge ställa någonting stegvis?
På min var jag tvungen ställa in rätt för att få god värme i kupén och på förarens fötter.
Om det skiljer mellan vä och hö sida så skulle jag börja med att undersöka just dessa inställningar och de funktioner/komponenter som hör till dessa.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Länk till exempel på en tråd där vi tjatar lite om inställningar och annat:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar för tipsen Ulf!
Precis som du säger, vilket är mycket irriterande, får man ratta med de manuella inställningarna mycket på e61. Där har jag koll.
Det hjälper dock föga när det ändå blåser ljummet, på gränsen till kallt på förarsidan, vad man än gör.
Har kört luftningscykeln nu två gånger utan förbättring.
Pratade med en erfaren mek som jobbat 16 år på BMW under e60 eran och han frågade vad jag hade bytt.
"Värmeventiler och klima-panel" sa jag.
"Då är det värmepaketet som är kasst, det var ett vanligt fel på e60." svarade han snabbt.
Rörigt att byta hela det känns det som..

Därmed är det för min del punkt, frun får frysa lite på vintern.
Själv sitter jag i en gravrostig e39 540 på vintrarna men fryser gör jag inte. Så fort motorn når 45 grader kommer mysvärme. Inte många minuters körning och sen är det varmt och skönt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Så där spontant tycker jag det skulle vara märkligt om fel på värmepaketet skulle göra så stor skillnad mellan höger och vänster?
Om värmepaketet är dåligt borde det ge samma dåliga värme generellt men inte skillnad förare/passagerare (?)

Luftning/luftfickor var aldrig något problem på min utan löste sig mer eller mindre automatiskt båda gångerna.

Om du har utetemp 0° eller minusgrader kan du testa att skärma av ca 80% av kylluften, bara som ett test för att se om frun fryser mindre då.

Vid 0° till -5° skulle jag själv testa med ett "hål" för kylluft på omkring 10x15 cm vilket förmodligen räcker gott och väl vid lågt belastad drift.
Insläppet för kylluft placerade jag vid utetemp-givaren, för att kunna läsa av rätt utetemp i instrumenten och ifall att denna givaren även ger signal till bilens styrsystem (?).
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Som jag förstått det så har e60/61 två helt separata "heater cores" så att den ena kan bli dålig är nog inte helt osannolikt.
Jag har täckt njurarna med svart vävtape, tack för tipset för övrigt, ser helt ok ut.
Dock gör det ingen vidare skillnad.

Funderar på om det skulle gå att försöka spola rent värmepaketet på något sätt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack för info, jag visste inte att E61 hade separata värmepaket hö/vä.
Ja, ditt problem är sannolikt ett annat än det som jag har beskrivit.

Att endast täcka njurarna gör knappast till eller från, enligt mina erfarenheter.
På min som hade M-front så gissar jag att 75% av kylluften togs in nedtill. (Det borde rimligen vara ungefär lika även på en med vanliga fronten?)
För att verkligen kunna se någon skillnad behöver man nog vid minusgrader täcka bort minst 80% av alla kylluft. Täcka hela njurarna + täcka allt nedtill förutom ett insläpp på ca 10x15 cm.
(Så kör jag nu på min F11 och jag kan intyga det är en tydlig förbättring mot när jag inte har skärmat av någonting.)

Jag tror fortfarande att det kan finnas en chans att frun fryser lite mindre om du skärmar av på riktigt, vilket kan vara en väl så viktig förbättring.
Men även om det är ett bra test att göra så det är väl tyvärr inte troligt att det är lösningen på ditt egentliga problem.
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Medlem "blixten" tipsade ju tidigare om att byta håll på anslutningarna:
""
Värmeventilerna har har väl en ingång och två utgångar, en till vardera vänster respektive höger sida. Kan du kanske göra en abrovinch så att du växlar slang höger och vänster, för att utesluta att någon av ventilerna kärvar?
"
Det borde ju gå att genomföra för att se om problemet helt enkelt byter sida?

Jag väntar fortfarande på beställda delar (endast fått termostat)...
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har idag försökt ringa in problemet.
Mätte temperaturer med IR termometer.

Motorn varm, ca 95 grader på både olja och kylvätska.

Ingående slangar vid torpedväggen 70 grader på båda kretsarna.
Dvs, värmepaketet blir matat med varm kylarvätska. Magnetventilerna fungerar.

Vreden manuellt inställda på max värme, fläkt 50% och bara luft nere.

Temperatur passagerarsida vid utblås 64 grader.
Temperatur förarsidan vid utblås 39 grader.

Slutsats, vekningsgraden på förarkretsen i värmeelementet (eller vad det nu heter) är kraftigt försämrad. Detta gör ju naturligtvis att om motorn inte är riktigt varm så kommer i princip bara kalluft.

Jag ska försöka skölja ur värmepaketet, verkar som det är en relativt vanlig åtgärd på bilar med klen värme om man googlar runt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Fick hem vattenpumpen idag så började demontera pump o termostat, eller jag hantlangade verktyg till sonen (19 år) som behöver lära sig att meka bil. Eter 2,5 h så var prylarna ute ur bilen och enda missödet var att han också råkade demontera en bult till AC-kompressorn så vi får beställa en ny aluminiumbult imorgon. Pump och termostathus på arbetsbänken:
Länk

Passade på att testa den gamla termostaten genom att koka upp vatten och hälla omväxlande kokhett/kallt vatten men den verkade (tyvärr) fungera så ovanstående byte kommer nog inte att hjälpa... Termostattest:
Länk

Den kan ju ev. öppna/stänga vid fel temperatur men återkommer när bytet är genomfört.
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Just det, frun har tröttnat på att frysa så hon tog helt enkelt nycklarna till min 535D F11. Det fick då bli en sväng till bilhandlaren där det bokades en begagnad M550D G31 av 2018 års modell med Ultimate Edition så den kan förhoppningsvis hämtas på fredag! Hoppas värmen fungerar.... :-)
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Underbart;-)
Jag önskar att jag kunde lösa mina problem på samma sätt.
Grattis då till nya bilen!
550D, man tackar, trevlig bil.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Tackar, jo kul med lite mer utrustning:

X17 Färg: saknas
LZFK Klädsel: EXKLUSIVLÄDER NAPPA SVART KONTRASTRÖM
1 CA EMISSIONSKOD
1CB AG KOD
230 AG KOD
248 RATTUPPVÄRMNING
258 RUNFLAT DÄCK
2NH M SPORTBROMSAR
2PA LÅSBULTAR
2TB AUT SPORTVÄXELLÅDA M STEPTR
2VB DÄCKTRYCKSMONITOR
2VH INTEGRAL-AKTIV STYRNING
302 STÖLDLARM M FJÄRRK.
320 UTAN MODELLBETECKN.
322 KOMFORT ACESS
323 SOFT CLOSE/DÖRRAR
3AA TAKRELING SLIMLINE MATT
3AC DRAGKROK INFÄLLBAR
3DZ LINES EMBLEM BORTVAL
402 PANORAMA GLASTAKLUCKA
417 SOLSKYDD FÖR BAKDÖRR
420 SOLSKYDDSGLAS
423 VELOURMATTOR
428 VARNINGSTR.+ 1 A HJ.
453 SÄTESVENTILATION
456 KOMFORTSTOL M MINNE
4M5 BMW IND LÄDERKLÄDD INSTR.TAVLA
4ML INTERIÖRLISTER I SVART PIANOLA
4NB KLIMAAUTOMATIK M 4-ZONREGL
4U1 KERAMIKAPPLIKATIONER F REGLAGE
4UR AMBIENT LIGHT
502 STRÅLKASTARTORKARE
536 KUPEVÄRMARE
548 HASTIGHETSMÄTARE
552 ADAPTIVA LED STRÅLKASTARE
575 EXTRA 12-VOLTS UTTAG
5AC HELLJUSASSISTENT
5AL ACTIVE PROTECTION
5AT DRIVING ASSISTANT PLUS
609 NAVIGATIONSSYSTEM
610 HEAD-UP DISPLAY
650 CD TILLÄGG TILL BUSINESS
6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL
6AE TELESERVICE
6AK CONNECTED DRIVE SERVICES
6AM REAL TIME TRAFFIC INFO
6AN CONCIERGE SERVICES
6AP REMOTE SERVICES
6S4 SVENSK SPRÅKVERSION
6UH TRAFFIC INFORMATION
6UK BMW NIGHT VISION UTÖKAD FUNKT
6WB MULTIFUNKIONELL INS.DISPLAY
704 M SPORTFJÄDRING
710 M LÄDERRATT
715 M AERODYNAMIK PAKET
760 HÖGGLANSPOLERAD SHADOWLINE
775 ANTHRAZIT INNERTAK
842 KAL TLAND SPEC
850 AG KOD
885 SVENSK LITTERATUR
SKA AG KOD
8SM AG KOD
8TF AG KOD
8TG AG KOD
993 EJ TWO-SPARK
9AA TRANSPORTSKYDD
ZGC CONNECTED PKT
ZGI INNOVATION PKT
ZGL TRAVEL PKT
ZGN COMFORT PKT
ZGW WINTER PKT
zxu ULTIMATE EDITION

Spanat ett tag men det finns inte så många att välja på och en del har lite udda färgkombinationer.

Fick ett till märkligt fel igår med E61 och diselvärmaren. När jag låste upp bilen med den vanliga fjärrnyckeln till bilen så startade bensinvärmaren samtidigt! Frugan har sagt att det har hänt henne också vid några tillfällen.
När hunden bet sönder fjärrkontrollen till bensinvärmaren så kodades den nya fjärren in av BMW men sen har jag ju bytt IKHA-panel så jag undrar om inte det kanske måste göras igen om nu IKHA-panelen är inblandad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.