|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har forskat runt lite men hittar inget definitivt svar på om dessa däck skulle passa på min E90.. Har original M-sport fälgar "Style 193" som ska få Vinterdäck på sig. Hade från början tänkt mig 235/40/18 på dom runt om.. Men nu har jag fått en bra deal på 4st 235/45/18. Tror ni det skulle bli några problem med denna dimension? Är det någon som provat denna dimension? | |
| Hur mycket billigare är det för att du ska orka frångå originaldimensionen? Hjulen blir 2,35 cm högre. | |
|
Originaldimension är 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. Men jag vill köra "square" runt om. Sparar mer än 50% på att köpa den andra dimensionen och det är välbehövliga pengar då den ska in på lackering här till veckan.. |
|
| Rullomkretsen skiljer 3% vilket är ok. Hjulen blir möjligen 2,3cm högre totalt men det är liksom 50% åt vardera hållet så hjulet blir i princip 1cm högre uppåt och 1cm lägre nedåt så att säga. Jag tror inte det blir några problem. | |
|
Undrar om ni räknat på rätt siffror? Exakt rullomkrets beror förstås på den specifika däckmodellen men bara räknat på däckdimensioner blir skillnaden mellan 235/45-18 och 225/40-18, +4.9% i omkrets (drygt 3cm i diameter). Om det blir problem vet jag inte men hastighetsmätaren kommer antagligen visa för lågt (vilket inte är godkänt). Men är det olika bredd på fälgarna du tänker använda, så blir det ändå inte så "square" som tänkt. Fälgbredden bak, med 235:or påverkar kanske utseendet på däcket mera än rullomkretsen men xDrive skall man vara försiktig med olikheter fram/bak, har jag hört. |
|
| 235/40, inte 225/40, står det i första inlägget ;) | |
| Jag känner inte till E90, men enligt TS senaste inlägg är referensen (original) 225/40-18). | |
|
Det blir 4,8% större diameter (60mm) mellan 225/40-18 och 135/45-18 och det är mycket! Det kommer troligen inte att funka bra! Men om du har staggered setup, så lär du ha betydligt bredare bakfälgar än fram - då är det inte heller lämpligt att köra för smala däck på bakfälgarna. Eller tänker du byta även fälgarna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...skrev fel: 30 mm ska det vara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fälgarna som däcken ska sitta på är 8" fram och 8.5" bak. Som jag förstått det så ska 235 passa bra på båda dom fälgbredderna? |
|
| Vad är det för vinterdäck du ska sätta på? Är prisskillnaden bara beroende av storleken eller finns det billigare märken i 235-storleken? | |
|
Tänkte köpa nya Kumho WI31 WinterCraft Ice 235/40/18. Men har fått tag i Hakka 9 235/45/18 som gått en säsong för halva priset mot Kumho däcken. Jag vill bara veta om dom kommer få plats i hjulhusen utan bekymmer. 235/40/18 är det ju många som kör på E90... Frågan är ju bara om det kommer skrapa i med lite större profil.. Style 193 ska däcken monteras på och det är dom fälgarna som satt på bilen när den var ny. Inget staggered eller liknande.. |
|
| Fast Style 193 är ju fälgar som är tänkta till bredare däck bak, dvs "staggered". Så jag förstår inte vad du menar med "inget staggered eller liknande". | |
| Då är frågan om stagered är att bakfälgen är bredare eller att däcket är bredare? Själv skulle jag nog säga att det är däcket. | |
|
Staggered är väl när fälgen sticker ut mer än originalet? Hade style 132 från en x5a på min förra E46 och det var väl vad jag förstod en "staggered set up" Men nog om detta, 235 breda däck passar på 8" och även 8,5" fälgar. Optimal bredd på 8" är 225/235 och på 8,5" är det 235/245... Det enda jag undrar över är om profilen kommer få plats utan skrap o.sv. Trodde inte det skulle vara så här svårt att få ett svar på min fundering 😅 |
|
|
Är det ofta inte så att om man vill ha bredare hjul bak så löses det med hjälp av bredare däck och fälg? Därför säljer BMW sina bilar som ska ha bredare bakhjul, E90 med M-paket som exempel med däckbredderna 225 fram och 255 bak genom att ha 8" fälgar fram och 8,5" fälgar bak. De bilar BMW säljer som ska ha samma däckbredd runt om har även samma fälgstorlek runt om. Dvs 225 fram och bak har 8" fälgar fram och bak. När bilägarna själva sedan börjar mixtra med koncepten så handlar det ju oftast om att spara pengar. Dvs, man har redan däck, eller fälgarna och vill skapa "square" eller "staggered" med så små kostnader som möjligt. Då mixas de mer generöst för man gör vad man kan för att återvinna det man har, eller det man fått bra pris på. |
|
|
Du har missförstått staggered. "Staggered fitment (sometimes called a staggered application) means the tires – and in many cases also the wheels – are different sizes in the front of the car versus the rear. For many, thinking about different sized tires on the same car will conjure up a classic image of a hot rod, a Formula 1 car, or a drag racer." |
|
| Alexcarlsson93, det är väl inte mer komplicerat än att du går ut och tittar på bil och hjulhus och kollar runt hjulen om det finns plats för högre hjul. | |
|
Ingen som nämnt fälgarnas ET-mått än, eller inpressning som det även heter? Normalt sett är det olika ET-mått fram och bak vilket kan medföra att skifte inte är möjligt. |
|
|
Staggered setup är som sagt benämningen när bakhjulen är bredare än framdäcken - i BMW:s fall är även bakfälgarna bredare OCH har annat inpressningsmått för att få rätt yttre bredd på hjulaxeln. I detta fall om det är enligt "standard", så är fälgarna bredare bak och då blir däcken för smala för de fälgarna... I övrigt är jag övertygad om att det kommer att bli för stora däck då du går upp nästan 5% i både rullomkrets och i diameter. Med andra ord: köp däck i rätt dimension! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Däcken är på intet sätt för smala för fälgarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.