|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver råd, går smått i tankarna att byta bil då jag har börjat yngla av mig. Går från en f30 och är sugen på större bil med mer komfort och kombi. Gillar f11 skarpt utseendemässigt, inte så sugen på e61. Kan tänka mig att punga upp för en g31 även om snåljåpen i mig ser en f11 som bästa kapet. Nu till mina funderingar Vill inte ha x-drive vilket många f11 har, min uppfattning är att xdrive är en allt för undermålig konstruktion. Har x drive blivit bättre på g31 eller lika illa som tidigare? Vill ha bensin och gärna mer än 4 cylindrar. N53 motorn som jag hade kunnat tänka mig verkar vara en del som kan strula. Typ spridare, bör man avstå? N55 verkar ok, har den idag och den stånkar på, utan större klagan. Vilken motor är stabilast, även bland dieslarna? Tror inte det var nått mer för stunden. Tacksam för råd | |
|
En G31 är givetvis lite dyrare. Men skulle ändå efter två F11:or och nu en G31 säga den sistnämna. Det är en betydligt trevligare produkt, mer "sportig", alertare och mer moderna. F11 känns faktiskt ganska trög att manövrera runt. Gällande motor och fyrcylindrigt så går den nog 100 dieslar på en bensin. en 520d med XDrive skulle vara mitt val, går billigt, snabb, pigg och räcker mer än väl till i vardagen. Givetvis går det inte att jämföra med sexorna, men då är det andra pengar. Vad gäller XDrive så har jag aldrig här läst om problem på en G31 med detta, kanske är för ny. Ha koll på däcken och köp en som inte gått så långt så du har lite maskinförsäkring att falla tillbaka på. |
|
|
f10/f11 är nog en tillräckligt bra produkt.. Upplevs av somliga som lite för stor/klumpig om man kör mest runt i staden.. Men som landsvägsbil är den mycket skön och bra på de flesta vis. Jag skulle däremot aldrig fundera på en 520D.. Men det är väl antagligen mest för att jag vill ha en större motor bara för att...tja...det blir lite roligare att äga/köra bilen(kanske) eller mitt något stenåldersliknande tänk överlag ;) Xdrive skulle jag undvika när vi pratar "äldre" bilar.. Jo...visst kan man köpa xdrive, men då får man ju ta i beaktande att det är "fler prylar som kan gå sönder" och ta lite höjd för det s.a.s. Mvh Janne. |
|
| Om det är bensin och mer än 4-cylindrar är det minst 540i som gäller. Vad ligger din budget på? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan varmt rekommendera F11 520D som bruksbil, den är faktiskt pigg med automatlådan och en optimering på det så räcker det utmärkt. Har aldrig saknat X-drive. Vill man ha en rolig bil ska man inte köpa en familjebil, även om den har 400 hk. ;) |
|
Tack för tipsen. Ang budget skulle ja kunna köpa en g31 540i men jag känner mig typ för snål. Går mer och mer mot ett anspråkslöst leverne. Vet inte varför, går bara bort från konsumtionstänket mer och mer. Gillar typ att meka också så har inget emot lite diy fix. Vill också ha en sexa mest för gångkaraktär och ljudet, bryr mig mer om komfort än prestanda. Har ju en 335i idag och vi i familjen börjar ledsna på skumpigheten etc. Ska åka o kolla på e61 nu i dagarna, skulle kunna tänka mig e39 också men sambon gnäller då lite över de ser för gamla ut. Är de fler än mig som inte uppskattar nutidens bilar lika mycket som de gamla stuket med allt som det hör till? |
|
| e61 är fortfarande OK men e39 är outdated. | |
| 540i sDrive finns endast i G30. D.v.s. du kan inte få en 6-cyl G31 bensinare utan xDrive! Men det blir väl ett lagom steg från 335i? E39 är gamla nu och E6x har inte dåtidens högsta krockskydd. | |
|
E39 idag är såklart riktigt gamla och...hmm..mycket att fixa med. Är det inte slitna bussningar etc. så är det.. rost. Men roligt är det :) Inte alla klarar av att ha en E39 idag ;) Vad säger grannarna och vad tycker egentligen "folk" om det...Jobbigt. :) Näää...köp du en modernare BMW(typF10/11 eller ännu hellre G30/G31 om du vill ha lite status och bättre säkerhet, komfort och förmodad tillförlitlighet etc.etc. En bättre bil helt enkelt.. Mvh Janne. |
|
|
Har haft tre st e61, en bensin6, diesel4 samt diesel6 drive. Älskade den sistnämnda. Går förhållandevis snålt också med tanke på motorstorleken och årsmodell. MEN den 8stegade lådan är flera nivåer bättre. Har nu en X5 4.0d 2010. Supernöjd. Komforten är outstanding (luftfjädring och 7sits). Lika bra att gå på en sån säger jag. |
|
|
Tack för många intressanta inputs. Var till en bilhall idag och tog med sambon så hon kunde titta o provsitta olika bilar. Hon är helt ointresserad. Hehe.. båda gillade faktiskt mercedes eklass. Blir kanske nått helt annat än va jag tänkt mig. Provsatt en xc90, visst förstår att folk gillar suvar men har svårt att se mig själv äga suv. Blir nog till att avvakta lite till innan, svårt att veta vad för biljäkel man ska ha. |
|
|
Prova en X5 med luftfjädringen och aktiva krängningshämmare - i sportläge blir den som en annan bil. Men om du bara har två barn så klarar ni er ju bra på en 5-serie och E-klass. Problemet blir när ni ska ha tre stolar i rad i baksätet. Går nästan inte på en kombi. Inte med de stolarna vi har iallafall. Att ha en i framsätet och själv sitta i mitten är också svårt då man knappt kommer in. Men XC90 uppfattade jag nog som lite större och då även lite klumpigare. Kanske bättre för barnfamiljen. Men körupplevelsen i BMW är ju som sagt i en annan dimension. Iallfall på de modellerna innan 2015. |
|
|
Hej Jag skulle försöka hitta en F11 med bensinsexa. De är rätt så överkomliga i pris samt mycket komfortabla. Satsa om möjligt på komfortstolarna för extra komfort. Har själv tidigare haft 530i med N53 och skulle säga att den har fått överdrivet dåligt rykte. Fick visserligen byta alla spridarna en gång men i övrigt funkade den utan problem under 6 år. 530i finns ju bara av årsmodell 2012 och 2013 men sen finns ju 535i av senare årsmodell. Mvh Johan |
|
|
Ja...skulle jag vara i din "situation" så hade jag kollat 535i F10..ja, eller i ditt fall en F11. En av det hyfsat moderna BMW spisarna som iaf jag skulle tycka vore en trevlig och schysst vagn att glida runt i. Den motorn har du "bekantskap" med iom din nuvarande vagn :), så egentligen vet du ju vad det är för en typ av motor...med plus o minus. En av de bilarna jag skulle kunna tänka mig köpa... när/om jag bestämmer mig :) Mvh Janne. |
|
|
Jo..har förträngt GT modellen av 5-serien. En 535i GT vore kanske det optimala när det kommer till plats och komfort och "barnvänlighet"? Nu har jag personligen lite svårt för designen på just den vagnen, men den torde nog vara en av de bättre modellerna att köpa om man har småbarn och vill ha ett smidigt bilinnehav med bl.a. plats så det räcker och komfort+. Den ultimata familjevagnen om man klarar av utseendet. :) Den modellen har kommit lite i skymundan. Torde vara en svårslagen komfort och praktikalitet i den om man jmf med andra samtida hyfsat likvärdiga vagnar. Mvh Janne. |
|
| Låter som att du behöver en M550d aktiva krängningshämmare med adaptive drive i sport läge mycket trevlig bil. Komfort absolut prestanda absolut relativt bränslesnål om det är nu intressant i sammanhanget. Och du åker och från det mesta om du är på bus humör. | |
| Köpte en e61 idag. 523i . En 08. Tror det blir bra barnfraktare. Superskön åkkomfort jämfört med f30. | |
|
Grattis till en vagn som säkert kommer att fungera bra för dig.. Snål och komfortabel. Du har väl säkert sett vad som evtl kan hända med N53, men det är nog en smula överdrivet i det stora hela. Min far har faktiskt en dylik han köpte ny(dock E60 lci), han har inte haft några större problem värd att dryfta, iaf inga kostnader som stört totalbilden s.a.s. Men och andra sidan har den inte ens rullat 12000mil. Mvh Janne. |
|
|
Ventilkåpspackning bytt Spridare bytt Batterikabelfelet i bakluckan fixat återkallning Rullar den ett par 2-3år utan större ras så är jag mer än nöjd. Mycket bmw för pengarna och slipper hjärtattack om den får dörruppslag och skador. Kan va risk att den behöver ac service till våren då den inte kylde riktigt lika kallt som min nyare 3 serie. Men det kanske är normalt. =0 |
|
|
AC systemet på en E60/E61 har jag ingen större koll på vad gäller hållbarhet, dock köpte den yngre sonen en E60 för något år sedan och just den har varit inne på verkstad för byte av kondensor.(bilen hade rullat då ca 18500mil,årsmodell 09.). Gick på ca 7´. Mvh Janne. |
|
|
Ok allt sånt där trillar väll på. Är det något lull lull man inte kan va utan så är det ac. 😊 väl värt 7 kakor för din grabb. Shit va skönt och tyst man åker på motorvägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.