AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.395

Rostskydd 435i GC 2015

Sida 1 av 2
ma
26
mats435i
435i Grand Coupe -15
Hur har ni gjort med ev komplettering av rostskydd? Hur bra är original och bör man - och i så fall ungefär när - komplettera?
Bilen är från 2015 körd året runt, går ca 1500 mil per år, står i carport i Stockholmsområdet...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte gjort någoting, men försöker att tvätta den hyfsat kort efter när den gått längre resor på saltade vägar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tomas på Länk säger att BMW är det märke som har bland de bästa rostskydden. Jag brukar försöka ha bilarna i en 8-10 år och kostar då på ett fullt rostskydd fastän jag köper dom begagnade. Känns bäst så.
Det finns att läsa mer under, pressfliken.
Mvh
Asken
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Rost har väl inte varit ett problem på BMW sedan E39 - om vi bortser från touringmodeller och under förutsättning att de tvättas regelbundet.
Å,jo vars! E90 var ena riktiga rost burkar iaf när det gäller underredet. F30 verkar inte vara ett dugg bättre.

För att verkligen slippa ytrost och början till gravrost under måste du i princip ta den direkt från leveransen till en behandling av underredet med ett lättflytande medel typ Nuxodol.

Att göra det på en 6 år gammal bil på 9k mil är bortkastade pengar. Om du inte gör det själv förstås och blästrar bort all ytrost först;)

EB
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min syn på saken:

Har du frågat så är du redan inne på ett spår du bör följa, dvs gör en rostskyddsbehandling :)

Är sällan fel att göra, det känns bättre för dig och bilen får(i de flesta fall) ett möjligt högre andrahandsvärde( eller iaf lättare att sälja..tror jag ).

En seriös rostskyddsbehandling på en firma där de skrapar och tvättar och rengör innan man efter en torkning utför behandlingen är en bra åtgärd att göra.
Men>>>Gäller som med allt "hantverksarbete" att göra en ordentlig kontroll av firman som du till slut låter utföra detta.

Rosten är möjligen ett mindre problem idag på bl.a. någorlunda moderna BMW bilar, men som sagt så känns det alltid bättre efter en dylik åtgärd.

Kan dock vara så att det inte blir du som nuvarande ägare som tar del av mindre reparationer pga just rost ( beroende på hur länge du tänkt äga vagnen etc. etc.), men det blir bra för sådana personer som jag som evtl köper någon behandlad senare i begagnatledet :)

Kan bara nämna att just nu är alla mina bilar seriöst rostskyddsbehandlade iaf någon gång...en vagn är det dessutom gjort kompletteringar på senare.

Tänk också på att är den relativa fuktigheten över 50% så trivs rostmasken alldeles utmärkt.
Dvs i princip hela året i Sverige + allt saltande som tillägg till detta!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gammal tråd, men relevant oavsett!

Mvh Janne.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror inte en rostskyddsbehandling påverkar andrahandsvärdet och tråkiga sanningen är att det blir främst en kostnad för nuvarande ägare och något som senare ägare kan få uppskattning av, men inte är villiga att betala mer för i samband med köp.

Sålde min bil i våras och saker som en ägare, extra service, handtvättad endast var det ingen privatintressent som ens frågade efter. Det var bara prutning via blocketchatten som de sysslade med. Det slutade med att en handlare köpte den.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grelle:
Jo...skrev iofs åtminstone att den blir lättare att sälja :)

Jag tror på det fortfarande, kan aldrig vara fel att i annonsen skriva in att detta är gjort, med kvitto osv såklart.

Att bilen är tvättad och kanske t.o.m. polerad tar man liksom för givet när man lägger ut bilder på nätet för försäljning.
Att den endast är handtvättad är ju svårt att "bevisa" ;)
Men det KAN ju märkas vid en seriös kontroll av vagn på plats, dvs att vagnen ser verkligt fin ut osv..

1 ägare bil tror jag också ökar intresset i många fall, men visst är det så att en del bilar ändå blir svårsålda privat av en eller annan anledning..
Också märkt av att "blocketchatten" är populär vid privatförsäljningar, och det händer inte så mycket mer än "skambjudningar" via just den..

Mvh Janne.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad menas då med "lättare att sälja"? Om det inte höjer värdet?

Klart det inte är fel med allt möjligt, men om en rostskyddsbehandling kostar 5000 skattade kronor och du inte får något tillbaka för det så är det väl 5000 förlorade kronor?

Det som faktiskt höjer värdet är väl det intressanta, inte det som endast höjer intresset? Du ska ju inte sälja bilen till 10 stycken, bara till en. :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...lättare att få det man vill ha för vagnen.
Jag ser det inte som "förlorade pengar".jag ser det som en möjlighet att få sålt den till ett bedömt rätt pris privat delvis pga att bilen är skött bl.a.mht framtida rostproblem.

Behövs ju bara 1 köpare som du skriver, och har just denna enda köpare ett spe ciellt önskemål om att rosten "inte ska ta den" och just därför är extra intresserad att köpa så.
Från 0 intresserade till i detta fall 1 intresserad "rostnörd" räcker.
Ju fler "positiva" saker som är gjorda på bilen desto bättre lycka med att sälja till "rätt pris".
Ja, eller överhuvudtaget att kunna sälja inom rimlig tid.

En bil är inte skött ordentligt om inte man gjort någonting åt framtida rostproblem anser jag.

Mvh Janne.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Då säger du ju att det ska vara en värdehöjande aktivitet? =)

Eftersom jag nyligen sålde en bil i samma klass så är jag ändå lite fascinerad över hur lite intresse det var för själva bilen och dess skick från spekulanterna. Okej, jag tyckte jag hade en bra annons med bra bilder så det mesta framgick väl där. Men ingen kom och tittade för att se skicket själva. Inga frågor om dörruppslag, stenskott skav i hörn osv. Så jag fick aldrig glänsa med hur fin den var.

Prismässigt låg jag bland de billigaste objekten. Nu låter jag missnöjd med mitt pris, men jag fick efter knappa sju år närmare 60% av nypris och sålde den inom 2 veckor, så jag är nöjd. Men fick jag ens en fråga kring de saker utöver normal skötsel som gjorts? Nä, inget alls. Och om ingen efterfrågar de sakerna så påverkar det ju inte heller försäljningen.

Klart förvånad när det ändå var en mer entusiastisk bil och inte en slumpvis kombi.

Janne skriver: "En bil är inte skött ordentligt om inte man gjort någonting åt framtida rostproblem anser jag".

Jag undrar om du verkligen menar ovanstående? Du får komma ihåg att för de som kör bilar 0-5 år så är rosten inte direkt prio A, på samma vis som värdeminskningen inte är en stor faktor för de som kör 25 år gamla bilar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo..allt jag skriver menar jag :)

Värdehöjande, ok lite kanske då..men ligger man på ett utsatt pris på vad andra fina likadana bilar "utan rostskydd" ligger på så är det ju inte värdehöjande, snarare bara lite mer lättsålt enligt mitt tidigare resonemang och synsätt.

Angående bilar så är det ett av kriterierna för att få kalla sin bil seriöst välskött att man gör en rostskyddsbehandling..ju tidigare i en bils "liv" desto bättre!
Men visst, räknar man kronor och ören just här och nu och prioritet och tycker det är bortkastade slantar så gör man inte en behandling.

Bilvård handlar i stora drag om att försöka upprätthålla skicket på vagnen så gott det bara går anser jag...även för senare ägare.
Det är seriöst, men möjligen idiotförklarande av andra bilägare som inte anser det är någonting att lägga tid och pengar på.

Men det är väl samma sak med bilentusiasm som med vad andra med ett specifikt intresse håller på med...helt oväsentligt och onödigt att lägga pengar på i det stora hela, typ knyppling ;)

Men bilen mår alldeles säkert bättre i det långa loppet och kanske bilägaren också i slutändan :)

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag kan lova att en prissänkning får större effekt på försäljningshastigheten är en rostskyddsbehandling. Exakt 0 personer jag sålt till har ens tittat under bilen. Prisklass 25000-350000, samma beteende. Det är bara pris i förhållande till ålder och mil som gäller :(
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att om vi skulle göra en undersökning av de som äger nya bilar (köpt fabriksny av dem själva och max 3 år gammal) på Autopower så har väldigt få av dem gjort en rostskyddsbehandling. Krasst sett för det behövs inte för dem.

Det är för dem som kör 25 år gamla bilar som det är viktigt och de får nog ansvara för sina egna fordon i slutet av livscykeln. Att ställa krav att "de som inte rostskyddar sin bil, de sköter den inte" och "man ska sköta bilen för kommande ägare" då lever man nog lite i en drömvärld.

Ja, du idiotförklarar ju nästan alla nybilsköpare på forumet, men jag tror inte de bryr sig så mycket. För fördelen med att köpa nytt är att slippa anpassa sig till andra, som begagnatköpare är det tyvärr inte möjligt.

Sedan fortsätter du sväva mellan att det inte höjer värdet, eller så gör det det. Men det gör i alla fall bilen mer lättsåld, men du var lite osäker vad det faktiskt innebär, är det ett högre pris eller ej som är samma sak som mer lättsåld?

Jag har inget emot att man lägger pengar på sina bil. Det gör jag själv ganska mycket av. Men jag lurar inte i mig att det är en investering som höjer värdet. Det är konsumtion för min egen skull.

Löwet, jag delar din åsikt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror Grelle och Löwet är på rätt spår!

Nästan alla som köper en ny BMW lär inte behålla den så många år - och dessutom är merparten av alla nya BMW-bilar leasingbilar som behålls i tre år för det mesta...

Så så länge bilarna går problemfritt och billigt under den första treårsperioden är nybilsköparna troligen inte beredda att betala för något som förlänger bilens livslängd mot slutet av dess livscykel när kanske tredje eller fjärde ägaren har bilen. Den kostnaden belastar enbart första köparen utan att ge något nämnbart ökat värde vid försäljning till andra ägaren eller bilhandlare vid byte av leasingavtal.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grelle:
Jag idiotförklarar ingen nybilsköpare som inte gör en rostskyddsbehandling,det är din egna speciella tolkning av texten.

Ja..
Lättare att sälja tycker jag fortfarande att det är om man gjort en behandling, men pengarna du lägger ut på denna behandling speglar sig kanske inte i en försäljning, dvs det är "förlorade pengar"...
Men>>> Jag anser att den har större möjlighet att bli såld snabbare iaf!(pga fler presumtiva spekulanter).
Inte nödvändigtvis dyrare!

Man bör också, för att få störst effekt/nytta av en behandling ,göra detta så fort det är möjligt från nyregistrering.
Gamla bilar finns det ingen anledning att rostskydda innan man isf gjort en grundlig plåtreparation/kontroll först, med allt vad det innebär i kostnader och tid.

Tja...kanske man är ett borttynande släkte som rostskyddar sina bilar, men om det är något land som behöver mera rostskyddande behandlingar så är det i Sverige mht klimatet.

Många bilägare skulle slippa rostiga underreden och anmärkningar på besiktningen pga rost om bilen har genomgått en eller flera rostskyddsbehandlingar tidigare i sitt liv.

Men ok...nybilsägaren behöver i de flesta fall inte bry sig för egen del, "hen" äger ju inte bilen speciellt länge i normala fall.

Mvh Janne.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Janne T skriver:
” Det är seriöst, men möjligen idiotförklarande av andra bilägare som inte anser det är någonting att lägga tid och pengar på.”

Janne T skriver:
”Grelle: Jag idiotförklarar ingen nybilsköpare som inte gör en rostskyddsbehandling,det är din egna speciella tolkning av texten.”

Jag använder dina egna ord och du har tidigare försäkrat oss om att allt du skriver menar du, men nu är det min egna speciella tolkning? Är minnet bra men kort som man ibland säger? :)

Om rostskyddsbehandling gör mest nytta nära nyregistrering, hur långt efter bilen lämnar fabriken brukar du själv rostskyddsbehandla dina bilar?

För min 7 år gamla M235i så var inte rost ett problem och ingen spekulant eller den faktiska köparen hade en fråga om rost eller rostskyddsbehandling, så det var en irrelevant faktor i den försäljningen.

Jag ifrågasätter inte värdet i sig, men säger att man primärt gör det för sig själv. Sen gällande skötsel så byter ju få (ingen) olja varje gång man kört sin bil, även om det skulle garantera fräsch olja. Så med all skötsel så kommer man till en gräns där det tar mer tid eller pengar i anspråk än det är värt. Det är väl inget direkt konstigt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grelle:
Ok..

Ska förtydliga vad jag menar med det första stycket du hänvisar till i din ovanstående text, tydligen blev det oklart.

Menar att det är seriöst att göra en rostskyddsbehandling MEN pga att man gör en rostskyddsbehandling så idiotförklarar ANDRA bilägare (som inte tycker att det behövs) en bilägare som väljer att göra detta!

Förstår du nu vad jag menar?
Eller är texten fortfarande obegriplig?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grelle:
Som svar på dina andra funderingar så rostskyddar jag mina bilar när jag köper dessa..efter relevanta utbyten av detaljer och plåt som behövs.
Desto tidigare desto bättre.
Men förstår såklart resonemanget och vart du vill komma :)

Sedan, på din andra fråga, så inser även jag att det finns gränser för vad man ska lägga tid och pengar på i sitt bilägande, men det blir ju snarare en prioritering mot annat man håller på med i sitt liv.
I detta fall prioriteras rostskyddsbehandlingar.. för min del.

Mvh Janne.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Janne T: du brukar äta dina bilar ganska länge eller hur?

När man äger ganska kort (som jag) ser man allt som en kostnad som ska skrivas av på ägandetiden. Äger man längre är det lättare att bortse från kostnaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.