AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.340

Lagom olja, men varnar ändå

Sida 1 av 2
Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
Hallå, nybörjare på BMW söker en lite expertis.

Offret: 530i E61 N52 2005

Symptom: Varningslampa GUL tänds, och kan avläsa ”Engine Oil Level At Minium”,
samtidigt så säger den digitala mätstickan att det är olja halvvägs upp
mellan min/max..
Är det oljenivå sensorn som spökar? Verkar konstigt - eftersom den vill fylla på 1 liter
samtidigt som den visar på ”halv fullt”?

Diagnos:?

Vore tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, GD

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..nu är jag ingen expert på dessa digitala infos man nuförtiden får på lite modernare bilar..

Men det där är precis sådana fel som jag "hatar" med moderniseringen..

jaja...nu var det ju inte detta du ville läsa.
Men om jag ska skriva vad jag skulle göra så torde jag omg. i dylikt fall byta motoroljan och givetvis oljefiltret för att se om den digitala visningen fungerar(visar fullt) och att lågnivålarmet försvinner efter detta!

Men visst, du kan ju även åka in till en närliggande kompetent BMW verkstad och göra en smärre felsökning(dvs kontrollera givaren).

Men oavsett ditt problem så skulle jag nog inte fylla på en liter och tro att det löser sig...aldrig bra att överfylla med olja.

Någon eller några dl för att se om "gula varningen" då försvinner(enligt digitala visningen så borde det räcka med max en halvliter) är iofs någonting du måste göra direkt(om du inte kan byta olja + filter på "stående fot" s.a.s.).

Givetvis inte bra att ha för lite olja, det kan, eller riskerar att bli lagerskador/kamaxelskador/skuren motor!! etc.).
Men du har väl ett oljetryckslarm förmodar jag...typ en röd lampa som då tänds, då är det såklart kris på riktigt och inget man vill hamna i om man är rädd om motorn.

Ok...inget klockrent svar kanske, men jag skulle vilja fixa ett sådant fel omg oavsett.
Tyvärr är det nog ett litet verkstadsbesök som väntar runt hörnet om det inte fixar sig med en smärre påfyllning s.a.s..

Mvh Janne.

Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
Tack för svaret. Fyllt på 5 dl i morse, får se om det lugnar ned sig.

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Finns det ingen fysisk oljesticka på dom motorerna? Ibland kan dom va svåra att hitta. På min bil är den svart och sitter lite gömd.
be
113
begell
X3 30e -20
Trial and error!
Tappa ur oljan, mät volymen och häll tillbaka så får du bästa svar.
Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
Enligt instruktionsboken så finns ingen fysiskt sticka, endast digital. Ser personligen inga fördelar med det…

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Så stod det nog också i min bok för 550i 2006 men jag hade sticka ändå.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är fullt möjligt att v8/V12 hade kvar mätstickan lite längre än 4/6-cyl. Det brukar ju vara så ibland att 8/12-cyl har lite robustare arkitektur.

Dock undrar jag om du får andra konstiga felmeddelanden? I så fall, kolla batteriet.

Eller testa o nollställa oljemätaren.
Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
Bilen står på laddning i detta nu..
Hur nollar man oljemätaren?
Med vänlig hälsning,

Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
Tjejen letade efter en sticka i 20 minuter, och kände sig allmänt blond - vilket hon också är.. Har också kollat och hittar ingen…

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt ETK (elektroniska reservdelskatalogen www.realoem.com) så finns det ingen oljesticka - men kolla själv i ETK och knappa in ditt chassinummer (sista sju symbolerna) och stega dig fram till motor och underavdelning oljetråg!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Blev intresserad av det där med att bilen både varnade och samtidigt tycktes vara ganska nöjd med läget.

Google vet allt... Visserligen finns inte just N53 nämnd, men BMW - tänket har nog spillt över på den också.

Lång läsning, men klargörande. (Vilket inte hindrar även mig från att tycka att systemet kanske är ok, men att det också borde ha funnits en sticka, när det handlar om något så kritiskt som motorns smörjning.)

Länk

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, jag hoppar över mitt vanliga babblande om bra och dåliga sätt att implementera ny teknik - det är nog uppenbart i det här fallet vad jag tycker och tänker :-)

Ska nämnas att denna förvirring faktiskt inte är helt ovanlig även bland utbildade servicetekniker.

Jag skulle dock vilja lägga till följande till den info som lenwib länkat till (och som inte bara gäller N52/N53/N54/N55-motorerna utan gäller även de flesta nyare BMW-motorerna inklusive min N46-motor).

Den här sensorn (kombinerade oljekvalitets- och oljenivåsensor) kan mäta oljenivån på två sätt:
* statisk oljenivåmätning
* dynamsik oljenivåmätning

--- Statisk Oljenivåmätning ---

Nivån mäts med motorn avstängd och ger mer ett mer eller mindre direkt ett mätvärde. Men pga detta så är detta endast ett mycket grovt estimat som i princip används för att kolla om det är säkert att starta motorn eller inte.

I princip kan den bara ge två värden : OK (att starta motorn) eller NOK (att starta motorn).

Ni kan själva prova detta (gjorde det nyss i min E87). Vrid tändningen till Läge II och gå in i Service menyn och välj Oljenivå och nu snurrar klockan några sekunder och tillbaka kommer OK.

--- Dynamisk Oljenivåmätning ---

Detta är den nogranna mätmetoden som beskrivs i länken från lenwib.

Denna mätmetod kan mycket noggrannt uppskatta oljenivån. Dock så krävs alla förutsättningar som omnämns i länken (temperatur, varvtal, accelerationer längsledes och sidlesdes inte mer än 4-5 m/s^2) - vilket kan ta sin tid och stå på tomgång räcker inte då varvtalskravet inte uppföljs (däremot kan man stå på förhöjd tomgång ett tag och då kommer så småningom ett nytt mätvärde upp).

Och här kommer den stora förvirringen. Detta mätvärde som visas är alltså (vad jag förstår) senaste uppmätta värdet. Det mätvärdet kanske var för 20 dagar sedan och två oljebyten emellan eller det kanske var ett 20 minuter gammalt värde. Det kan till och med bli en varning för låg oljenivå (eftersom inget värde alls finns lagrad vilket kan hända när man byter DME).

Det är dock lite mysko att det huxflux dyker upp två helt olika besked.

Gjordes något med bilen precis innan detta problem dök upp?

Men säg att bilen plötsligt tappade en stor mängd olja (eller att man själv suger upp en viss mängd olja) efter det att bilen gjorde sin sista noggranna mätning (tex efter man stängde av bilen), då kan den mycket väl varna för låg oljenivå (den kollar gissningsvis på den statiska mätningen) men kollar man på den dynamiska mätningen visas bara det senast sparade värdet (vilket var hur nivån såg ut innan man stängde av motorn och olja började försvinna).

Samma sak gäller om man byter olja, det gamla värdet på nivån visas då (vilket kan vara något förvirrande).

Jag skulle nog första börja med att se vad den statiska oljenivån säger, om den säger OK eller NOK (har för mig den även kan säga NOK - Way Too Low och NOK - Way Too High).

Jag skulle definitivt också rekommendera att läsa av felkoder (det MÅSTE vara en diagnostikutrustning som är kapabel att läsa ut interna BMW-felkoder, de vanliga enkla OBD II-felkoderna duger inte).
Sensorn har inbyggd feldiagnostik och kan skicka felkoder, men DME kan även känna av felaktigheter (orealistiska värden, signallinan peggad mot high eller low voltage, avbrott på kabel med mera).

Om den säger OK så skulle jag efter en 5-10 minuters lugn körning starta mätningen (går fint att göra på en lugn och rak vägsträcka).
Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
Tack för alla svar!
Lenwib fick in mig på rätt spår!
Fyllde på med 50 cl och nu är varningen borta.
Jag skulle kunna fylla 50 cl till antagligen, men varför peta
I något som funkar.
Dock fortfarande störd över att systemet är så okänsligt.

/GD
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad visar nivågivaren efter påfyllningen? Samma? Eller mer?
Gr
8
Granddanoise
530i Touring 2005
En halvliter gav en markering på digitala mätstickan, så man skulle nog dra i 50 cl till, för att toppa upp.

Med vänlig hälsning, GD
0.5 liter motsvarar ca halva skalan mellan min/max, men om den fortfarande visar nära eller över hälften skulle jag inte hälla i så mycket som 0.5l. (Du har kanske dl mått eller skala på flaskan?)
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Får det till tvärtom - att bilen måste ha accelererats mer än ~4 m/s^2.
Då går det inte att bara stå på tomgång utan att ha kört först, även om motorn är 60° och 1000 rpm.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tog den infon (om kriterier som måste vara uppfyllda) direkt från BMW's dokumentation (kändes säkrare så):
Länk
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bra slangen (Efthreeoh hade fått det tvärtom).
Provade när man stod still, efter kört, då kom oljenivån direkt. När man kör snurrar klockan, värdet som sen kommer då mäts inte då.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu gäller detta inte den specifika motorn i TS bil men visar snarare på ett visst marginaltänk från BMW-

Min 750Li från 2009 har den (ö)kända N63-motorn som kan dra en del olja. Så för att i viss mån "lura" sina kunder gick BMW utmed ett meddelande till verkstäderna främst i USA där verkstäderna verkar fylla på oljan gratis till denna biltyps ägare.

Meddelandet gick ut på att bilen plingar till och vill ha 1 liter olja, vilket verkar vara standardvolymen mellan MIN och MAX. Men som sagt, för att lura ägaren att bilen inte drar så mycket olja så ska verkstaden fylla på 2 liter. Förbrukningen förändras inte ett dugg men upplevelsen att man inte behöver fylla på så ofta blir bättre.

Därmed inte sagt att man kan fylla på 1 liter extra i alla motorer men det visar på att det nog finns lite marginal när man både mäter och fyller på. Plongar bilen till och vill ha 1 liter olja så ska man inte behöva stå med grymt exakta mätverktyg för att inte riskera motorras. Pytsa i ca 1 liter, det går bra.

Jag själv följer BMWs rekommendation att pytsa i 2 liter när bilen vill ha 1 och hittills, ca 5 års körning senare, så har inget hänt och inga varningslampor lyser. Och när motorn var isär av andra orsaker så menade mecken att alla lagerytor osv var som nya. Motorn hade vid det tillfället gått ca 21 tusen mil.

Alla gör som man själv vill :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.