|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ah detta börjar gå mig på nerverna nu, länkarmarna dit och hit. Vad tror ni om jag slänger på original M sport fjädringen? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fakta #1 : Du vet ju inte i nuläget om sänkningen ens är en bidragande faktor till problemet (än mindre att det är ensamt ansvarig till problemet). Så att byta till M-Sport chassi enbart för att en länkarm gick sönder för tidigt känns inte logiskt eller rationellt (notera att vi här fortfarande inte vet när sänkningen monterades och vi vet inte om det bara var en nedre bakre länkarm som gick sönder för tidigt eller om det var båda och isåfall om det var exakt samma skada på båda). Fakta #2 : Du har bara bytt nedre bakre länkarmar en gång (2019). Du vet inte om den korta lisvlängden (3 år) var en tillfällighet. Exempelvis kanske det gjordes misstag vid montering och damasken skadades. Däremot om BÅDA sidor uppvisar samma skada, då kan man börja misstänka att det är något annat (men det är fullt möjligt att båda sidor blev felaktigt hanterade och mekanikern gjorde likadant på båda sidor och gjorde likadana skador på båda sidor). Fakta #3 : Att 11 år gamla länkarmar behöver bytas är inget onormalt på moderna överviktiga fläsksvålar. Du kan alltså inte med säkerhet sätta ett samband mellan att nya nedre bakre länkarmar gick sönder på 3 år och att de 11 år gamla nedre främre länkarmar nu behöver bytas. Det är fullt möjligt att dessa två händelser är helt och hållet okorrelerade med varandra. Vad jag är mer fundersam över är att det var damasken som var skadad (och det troligtvis var grundorsaken till det accelerade slitaget). Om det hade endast varit pga sänkningen som skapat ogynnsamma vinklar och felaktiga kraftvektorer och arbetslägen och därmed accelererat slitage - då hade jag mer förväntat mig glapp i kulleden men med en relativt intakt damask (och relativt rent inuti och fortfarande fett fast kanske med lite extra mycket metallinnehåll). Vad jag säger är att sättet som komponenten slets ut verkar inte stämma med hur den borde slitits ut om det uteslutande beroende på för aggressiv sänkning. Men samtidigt går det inte att utesluta att den aggresisva sänkningen orsakade sådana vinklar att själva damasken började gå emot eller inte fick det utrymme den behövde. Kanske vid kraftig/full kompression bildades sådana vinklar att damasken började gå emot något eller hade problem att sitta kvar korrekt (låter dock lite långsökt men går inte att utesluta). Det ska noteras att ett M-Sport chassi har exakt samma länkarmar och uprights som du har idag. Det är inga av dessa komponenter som är unika för ett M-sport chassi. Så där finns inget som kommer att hjälpa din situation. Däremot kommer ju ett M-Sport chassi ha en mycket mindre aggressiv sänkning och alla vinklar och utrymmen för komponenter är garanterade från BMW att fungera (utan att skapa ett accelererat slitage). Men än en gång, du vet inte ens om den aggressiva sänkningen ens är en bidragande faktor i detta problem. |
|
Hm, bra utvärderat där. Men, jag har bytt dem främre länkarmarna med, dem slits också ut med 1-2 års mellanrum. Som nu när jag var och hämta bilen så hade mekanikern kikat lita mer noga på främre länkarmarna och rekommendera att dem.skulle bytas ut med innan jag gjorde hjulinställningen. Sänkningen sattes på 2016 45-40mm(13.000mil), jag köper bilen 2017, 14.500mil. Byter länkarmar 2018, 2019, och nu 2022. (Sätter dit nya fjädrar 45-40mm från eibach 2021). Kan det vara något annat som är utslitet? För det är som att bilen är.lite lägre på högra sidan fram. Jag har varit inne hos BMW men dem märkte inget, men jag märker att nåt är skumt där. Fick tom tankar på att byta bil pga detta men samtidigt så är det något jag inte vill då bilen går hur fint som helst och jag har kört 11.000 mil smärtfritt med den(förutom länkarmarna hehe). |
|
|
Kika igenom ditt förra inlägg, kändes som jag missa nåt där. bmw-slangen: "Dubbelkollade och det var just i framvagnen det omnämns att det sitter en rostfri insatshylsa i uprighten (som kulledens konformade del ska sitta i). BMW nämner att om den lossnar eller börja röra på sig så ska hela uprighten kasseras. Såhär skriver BMW angående byte av nedre bakre länkarm (som BMW kallar "lower wishbone" vilket jag personligen inte tycker är riktigt korrekt men så är det). Detaljen som BMW kallar "swivel bearing" är vad jag kallar upright. >> Do not release wishbone from swivel bearing with impact tool. >> The swivel bearing must be removed if the steel bushing moves. >> Rubber boot of wishbone must not be damaged! >> Do not pull stainless steel ring off journal." Detta missa jag helt. Kan man kontrollera då ifall uprighten är intakt genom att lossa där vart kulleden sitter och kolla |
|
| @tuffestisse ja nu är allt toppen :-) ! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O tusan, du har även bytt de nedre främre också! Ok, den infon sätter ju allt i ett helt annat ljus! Oj, du bytte BÅDE 2018 och 2019! Ok, den infon sätter ju allt i ett helt annat ljus! Du skrev att du >>köpte<< länkarmar 2018, och sedan skrev du att det >>byttes<< 2019 utomlands. Så jag antog självklart att du köpte på dig ett par länkarmar 2018, sen passade på att byta dessa i Polen eller Tyskland när du ändå var på bilsemester. >> jag köpte Lemförder April 2018, sen 2019 byttes utomlands >> när jag var på bilsemester. Så den korrekta tidslinjen är något i den här stilen? (Vi kan inte veta med säkerhet vad som hände innan du köpte bilen 2017 men vi får anta det satt BMW Original där). Ca 2011-2018 : BMW Original länkarmar Ca 2018-2019 : Lemförder länkarm (nedre bakre+främre) Ca 2018-2019 : Febi länkarm (nedre bakre+främre) Ca 2022-???? : SKF länkarm (nedre bakre fast främre behöver också bytas) Precis, felsökning handlar initialt om att samla in så mycket data som någonsing får (varenda detalj kring när/var/hur) och sen tar man det därifrån - men det är alltid första steget. Wow... Ok... Detta utesluter ju tillfälliga misstag av mekaniker, otur med defekta komponenter samt otur att man råkar köra över något som tar sönder damasken. Och suspekt billiga Kinesium no-name kan vi också utesluta. Nu när man börjat kunna sålla bort the usual suspect så faller mer och mer misstankarna på just sänkningen (har dock ingen teori som kan förklara det)! Även om den där rostfria insatshylsan skulle vara lös, så kommer det inte att skapa de skador du beskriver. Om den lossnar (nu gissar/spekulerar jag lite efter bästa förmåga här) så skulle jag gissa att det kan orsaka att den urgröpar aluminiumet i uprighten och du får efter en tid ett glapp där - och då hjälper ju såklart ingen ny länkarm. Men! Glappet är då i uprighten! Du beskrev att glappet var i länkarmens kulled (vilket är logiskt om damasken gått sönder och det kommit in smuts där - då bildas ganska snabbt ett glapp). Dessutom är det ganska osannolikt att den där rostfria insatshylsan skulle lossna på samtliga fyra ställen ungefär samtidigt! Det är högst osannolikt. Och om jag minns rätt så är det väldigt sällan den där insatshylsan lossnar, och gör den det så brukar det oftast vara i samband med att man försöker lossa länkarmens konformiga infästning från uprighten (eftersom det är konform så behövs oftast några lätta slag på änden av skruven - slå ALDRIG på uprighten när den är gjord i aluminium - annars var ju det ett knep som användes konstant på alla konformade infästningar i stål). Så därför tror jag inte att det är något problem med den där rostfria insatshylsan (iallafall inte något som ansvarar för majoriteten av de problem du har här). Så vad har vi kvar för förklaringar? Sänkningen? Jag har så svårt att tro att det kan slita sönder gummidamasker på ett par år. Det skulle isåfall vara att det är en såpass kraftig vinkel på länkarmen att damasken mer eller mindre trycks ihop och trycks sönder på ena sidan vid kraftig kompression (eller kanske även droop). Men vi pratar bara om en (dock kraftig) sänkning, det är ju inte ett stancad camber-monster a lá jacuzzi (eller vad den rörelsen i Japan nu heter) vi pratar om. Men eftersom du inte verkar vara ensam om accelererat slitage på de här länkarmarna i samband med sänkning, så börjar just sänkningen bli en prime suspect (problemet är att jag inte har en enda bra förklaring varför - vilket irriterar mig). Angående ride heighten , det >>>ENDA<<< som påverkar bilens ride height är fjädern (jag ignorerar alla system med luftfjädring för jag orkar inte bry mig om sådana system - sen ignorerar jag också olika knäppa saker som olika längder på fjäderben eller totalt tokigt installerat eller liknande), så är det skillnad mellan höger och vänster sida så är det pga fjädern. |
|
Uppskattar verkligen din hjälp. Ja, första gången misstänkte jag felhantering av mekaniker, men efter att bytt så många gånger så inser jag nu att jag måste ändra nånting, kan inte hålla på och köpa nya länkarmar hela tiden. Vad är din tanke om att jag beställer ny sänkningssats 35mm-30mm. Då blir det ändå en hel cm högre, borde avbelasta länkarmarna då. Jag har original M sport fjädrarna i garaget, men det blir alldeles för högt för mina 20". |
|
|
Vad är det för däckdimensioner och framförallt vilket ET är det på fälgarna? Om ET-värdet flyttar ut fälgarna i hjulhusen, innebär det en ökad belastning på hjulupphängningen = ökat slitage. Om det sker i kombination med kraftig sänkning kan det troligen leda till ännu värre slitage... Jag kanske har missat det, men jag såg inte att du svarat på min fråga om bärarmarna monterats före eller efter sänkningssatsen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B 8.5x20 ET35 CB74.1 10.0x20 ET38 CB74.1 Sänkningssatsen sattes dit 2016, sedan 2017 tog jag över bilen, sen dess har jag bytat länkarmar. |
|
| Kom på en sak nu. Även när länkarmarna är nya, så är det något litet glapp i framvagnen, många som provar märker inte det, men jag märker att det är ett glapp när man kör och samtidigt svänger över en uppfart med kant, mindre trottar, fartgupp med kullersten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.