AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.987

Svårsåld E60 LCI 530D, något lurt?

Sida 1 av 2
Osäker om tråden passar bäst här eller under 5-serien, beklagar om det blev fel. Jag har bestämt mig för en E60, och då LCI-modellen av antingen 525d eller 530d, och håller lite span på Blocket osv. Det lutar åt 525 då de över lag är billigare att både köpa och försäkra. Men så såg jag denna 530 som jag tycker verkar fin, men den har legat till salu ganska länge och inte blivit såld.

Jag tycker att den är ganska billig för att ha gått bara ca 18.000 mil, andra bilar för liknande pengar har gått uppemot 30K mil. Italienimport, men behöver det vara negativt? Går man miste om diverse "kallt klimat-utrustning" typ stolsvärme, bakruta, speglar osv? Kan BMW-experterna här tala om ifall något får varningsklockorna att ringa för denna bil? Såklart måste man ju se den i verkligheten, men tänkte om det var något uppenbart lurt.

Firman verkar seriös och har goda omdömen.

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Kontrollerat den lite snabbt bara..
Den är som sagt importerad från Italen 2012, men det behöver ju inte vara negativt(kontroll av service/skick/historik osv gör man ju ändå).

Swirl-flap delete bör man ju göra ganska omgående(anser jag).
Byte av olja i automatlådan + byte filter i lådan +byte olja i bakaxeln också..
T.ex.

Varför den inte blivit såld KAN givetvis bero på någonting som bilen uppvisar vid provkörning eller annars s.a.s. blir uppenbart när man är på plats.(fungerar AC?, slitna däck? osv.).

Anser ju också att bilen är hyfsat rätt prissatt(läs billig), men den har ju t.ex. inte M-pkt vilket brukar vara en prishöjande faktor annars..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...vad gäller "cold climat" utrustning så kan det säkert vara någonting som evtl saknas mot svensksålda bilar, men det kanske kommer någon med specifik kunskap och svarar på det vad det lider?
Jag vet inte.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollat lite mer på bilderna..

Den saknar mugghållare och sedan så VERKAR det som att frontpartiet är omlackat(jmf nyans med huv t.ex.)

Sportstolar i läder är ju ok, men det hade såklart varit ett plus om den hade haft komfortstolarna.

Men man kan ju inte få allt :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Motorvärmare och kupéuttag ser jag inte heller...detta kostar ju en del om man vill ha detta.

Vinterhjul?

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Koll med chassinummer: WBANX71070CS63431 alt CS63431 reg.nr. DNN327 DNN 327

Type
Value
VIN CS63431
Prod. Date 2007-12-13
Service History !! CHECK HISTORY !!
Type 530d
Series E60 (5 Series)
Body Type -
Steering Left Hand Drive
Engine M57/T2
Displacement 0
Power 0kw / 0hp
Drive -
Transmission Manual
Colour black-sapphire metallic
Upholstery Leather "Dakota"/schwarz
Check mileage Länk

Comfort And Interior Equipment
S430 Interior/Outside Mirror With Auto Dip
S431 Interior Mirror With Automatic-Dip
S439 Interior Trim Finishers
S441 Smoker Package

Multimedia
S609 Navigation System Professional
S612 BMW Assist
S616 BMW Online
S633 Preparation, Mobile Phone, Business
S694 Provisions For BMW 6 CD Changer
S698 Area-Code 2 For DVD
S6FL USB/Audio Interface

Driver Assistance And Lightning
S502 Headlight Cleaning System
S508 Park Distance Control (PDC)
S522 Xenon Light
S524 Adaptive Headlights
S534 Automatic Air Conditioning
S544 Cruise Control With Brake Function
S548 Kilometre Speedo
S563 Light Package
S5AC High-Beam Assistant

Wheels And Drive
S205 Automatic Transmission
S2BR BMW LA Wheel/Double Spoke 247 Flat-Runn.
S2PA Locking Wheel Bolt

Environment And Safety
S346 Chrome Line Exterieur
S354 Windscreen, Green-Tinted Upper Strip
S845 Acoustic Fasten Seat Belt Reminder
S855 Language Version, Italian
S863 Dealer List Europe
S884 On-Board Literature Italian
S8S8 Country-Specific Navigation Control
S8SA Navigation Access Request,Country-Spec.
S8SP Control Unit COP

Other Equipment
S1CA Selection Of COP-Relevant Vehicles
S1CB CO2 Equipment
S928 Tyre Control
SA090 90 Ah AGM Battery
SEBSE

Det som verkligen sticker ut är att bilen med det chassinumret ska ha svart läderklädsel enligt VIN-decoder (som kan ha fel)!

Stora varningsklockorna ringer kring att det är en stulen bil som fått ny identitet!
En mycket grundlig undersökning är nog på sin plats!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hmm, ja när du påpekar det och jag kollar i datorn istället för surfplattan ser jag också att det är en ganska tydlig skillnad mellan stötfångaren och huven/skärmarna.

Motorvärmare är ju nästan ett krav här uppe, det lär ju gå på några tusenlappar även om man gör jobbet själv. Jag stryker inte denna bil från listan, men ska se om det inte dyker upp något närmare hemma först. Hade varit kul att se den i verkligheten, men det är lååångt till Stockholm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag kollade i VIN-decoder så ska bilen ha svart läderklädsel!
WBANX71070CS63431

Stor varningsklocka för att den är stulen med ny identitet...

Mvh
Johan B

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad blir driftkostnaderna för en sån här bil?

Skatt 4500kr?
Försäkring ?
Service?
Däck och reperationer?
Förbrukning? 0,75 l/milen och 17,5kr/l för diesel kanske?

Spontant så blir det ju en del kostnader för en bil som inte är så dyr i inköp, men nog kostar en del att hålla rullande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför försvinner mina inlägg hela tiden i tråden????

Kolla historiken och jämför chassinummer med vin-decoder!
Bilen ska ha svart skinnklädsel - dra egna slutsatser!

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skiljer det nåt mer i utrustningen? Annars är det ju inte helt ovanligt att nån faktiskt byter inredning vid nån punkt på 14 år. Skiljer det mer saker kan man ju börja fundera över identiteten men jag tycker det är lite för snabbt baserat på en detalj. BMW Decoder har haft fel förr också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skrev i tidigare att vin-decoder kan ha fel...

Men jag tycker att man bör göra en rejäl djupdykning i bilens identitet/historik.
Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att stulna bilar får ny identitet i samband med export till annat land.

På bilderna reagerade jag över att avgasröret verkar sitta ganska snett - kan vara en optisk synvilla men kolla upp...

Mvh
Johan B

Skatten blir ungefär en tusing dyrare än min nuvarande bil, försäkringen någon hundring mer i månaden. Service gör jag mestadels själv så det behöver inte kosta så mycket. Förbrukningen är avsevärt lägre än min nuvarande bil, så det jämnar ut sig ganska väl. Har försökt med snikdiesel förrut och blev bara less, är van vid bensinsexa.

Känns ju dock lite oroväckande om det stämmer att inredningen är utbytt - inte för att det i sig gör något men då vet man ju inte vad mer som är gjort.

Över lag hoppas jag nog på att en lämplig 525d dyker upp närmare hem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...nu dök ett av mina "försvunna" svar upp...!?!?!?!

Mvh
Johan B

Nu kunde jag också se ditt tidigare svar. Jag reagerar även på att det anges manuell växellåda, men det kanske är normalt, automat anges ju under tillval?

Jag tog en Carfax på den och jag ser inget suspekt under tiden i Sverige. Inredningen kan ju vara så oskyldigt som att nån gillar beige bättre än svart (jag föredrar det tex).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, något mysko är det...för sedan försvann ett annat inlägg för att senare komma tillbaka...???

Helt omöjligt är det inte att någon bytt inredning eller att VIN-decoder har fel, men i mina ögon är det en klar varningssignal!
En koll med BMW på chassinumret bör ge rätt svar gällande vilken utrustning bilen hade vid tillverkning.

Dessutom bör man kolla alla platser där chassinumret ska finnas, så de inte är manipulerade på något sätt eller har olika nummer...

Som jag skrev innan händer det inte helt sällan att stulna bilar får identitetsändringar i samband med export till annat land, då historikefterforskningar är svårare när det är flera länder inblandade...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Hej

Det blev tyvärr fel på automat-granskning av inlägg så några inlägg togs bort av automatiken av misstag. (Johan, jag har mailat dig och skickat PowerPost om detta, för att informera dig). Detta är återställt nu. :-)

Mvh
Tommie
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok Tommie!

Misstänkte att det var något sådant...eller en övernitisk moderator! ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Vi har inga nitiska moderatorer. :-)

Det var en 12 år gammal bugg som visade sig idag för första gången. :-)

Spännande tråd förresten. :-)

Mvh
Tommie, AutoPower
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Janne T
Sportstolar är ju att föredra framför komfortdito, så det är ingen nackdel :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Robert:
Tja..."smaken är som baken" :)

Komfortstolarna till iaf E60/61 är/var bland bilvärldens bästa då det begav sig (även med nutidens mått mätt extremt bra stolar, med möjlighet till justeringar i alla möjliga lägen.).

Skulle nästan vilja säga att komfortstolarna nu är "besudlade" med ett visst mått av "ekonomitänk"...dvs inte lika fulländade som förr...tunnare på något sätt :)

Kostande typ 20 000kr extra vid nybilsköpet till E60 vill jag minnas..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.