|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, det där är en uppladdningsbar variant! Stämmer, man använder spolar som genererar ett magnetfält för att överföra energi. En vanlig transformator använder samma princip - den består av två spolar (primärsidan och sekundärsidan) och all energi överförs via magnetfält. Att energi överförs utan beröring utnyttjas då man vill separera två delar av ett system helt galaniskt från varandra. Tänker man efter är det bara en serie av energiomvandlingar och det mittersta steget är faktiskt ganska intressant då man faktiskt överför energi en kortare sträcka i tomma luften! Så man omvandlar elektrisk energi till magnetfältsenergi som sedan överförs i valfritt medium (kan vara luft kan vara vakuum) och omvandlas sedan tillbaka till elektrisk energi. Ja, ibland kan man behöva byta batteriet även i dessa uppladdningsbara varianter (i de fall de har problem att ta upp laddning eller hålla laddning) eller problem med glapp eller fukt/korrosion. Så låt den ligga där ett bra tag så den får en rejäl uppladdning (gärna 24 timmar eller mer). |
|
Nu är bilen hemma, det var det vanliga batteriet som laddat ur, men när jag försökte komma in förra helgen fanns det batteri nog för att larmets lysdiod skulle orka blinka, men inget annat, idag hade t.o.m den slocknat. Startade direkt med startkablar. Få bilen på rull i limp home mode var inte enkelt då den har automat, motorn varvar bara 1.700 och bilen behövde backas ut i uppförsbacke, men efter lite varmkörning orkade den rulla. De 1.2 milen hem gick i 50-60, en stopplikt ignorerades för att hålla farten uppe. Luktar bränd olja om den, hoppas det bara är ventilkåpspackningen, den ska ändå bort om valvetronicmotorn ska bytas. |
|
|
Nu har jag beställt en valvetronicmotor på vinst och förlust utan att kolla den gamla. Autodoc hade motorer från 1.500-5000:- jag tog en VDO för 2.400:- Ventilkåpspackning och en packning till oljehuset, då jag ser att det är olja runt generatorn. Vet inte om N46 har samma problem att skruvarna går av till oljehuset som tex N52 har ?? Har även beställt en iCarsoft CR MAX, blir spännande o se vad den kan göra, om det tex går att programmera in den nya motorn ?? Fortsättning följer när delarna kommer. |
|
|
Går sakta här. Bytt Valvetronic motorn, ganska enkelt om det inte vore för en idiotiskt dragen kabelhärvan runt topplocket. Nu startar inte motorn alls, ett startförsök sätter massa felkoder, men jag har inte haft tid att grotta ner mig i det mera. |
|
|
Kollat lite mera. Bara man sätter på tändningen radar bilen upp massa fel, växellåda, ABS, DTS mm Alla felkoder går att släcka utom 2 som gäller instrumentet, men ett startförsök ger ett knippe felkoder igen, känns som det saknas ström till nått viktigt. Bilen gick ju fint och hade bara felkod på valvetroic när jag körde in den i garaget, och jag har ju bara lyft på ventilkåpan och bytt valvetronicmotorn. Kollade i boken var bilens säkringar sitter, men det finns inte en rad skrivet om det. |
|
|
Problemet är att DME inte har nån kontakt med resten av bilen. Provat alla möjliga tester o knep jag hittat i trådar och på nätet utan framgång. |
|
Kan du läsa ut felkoder ut ur DME? Eller kommer alla dessa felkoder från andra styrenheter (som klagar på att de inte kan prata med DME)? Minns jag rätt så hänger DME på PT-CAN och kommunicerar med junk-boxen över densamma. Men på dessa (iallafall min E87 120i -06), om jag än en gång minns rätt, så går all OBD-kommunikation över ISO 9141-2 protokollet (tror bara K-Line är kopplad dvs pinne 7), den pinnen på OBD är direkt kopplad till junk-boxen (som är en gateway/router till de övriga CAN-bussarna som övriga styrboxar hänger på). Tror inte D-CAN kom förräns runt 2008. Så du får mappa ut vilka comm-linor som fungerar, vilka som inte fungerar, vilka som kan prata med varandra, vilka som inte kan prata med varandra samt vilka styrenheter du inte får kontakt med - som en början (och se om du ser någon röd tråd där). Misstänker du problem på någon buss får du sätta dig och sniffa på den och se hur den mår (exempelvis kanske PT-CAN ligger och flyter eller liknande). Fast jag tror DSC ligger på PT-CAN också, så om du får kontakt med DSC så borde ju PT-CAN leva. Intressant är även att EGS (står för Electronic Transmission Control) sitter på PT-CAN också. Just angående de där felkoderna du får i princip omedelbart och vilka styrenheter det handlar om. Kanske värt att snabbt ta en sniff på PT-CAN? Tar bara 3.14 sekunder att hooka upp sig och kolla hur vågorna ser ut på den bussen. Men om diagnostikverktyget får kontakt eller kan läsa felkoder FRÅN exempelvis DME och DSC så är denna övning totalt meningslös då vi vet att PT-CAN fungerar. Men just att det problemet hovrar runt klustret DSC, DME och EGS gör ju att man blir lite misstänksam kring PT-CAN :-) För den har väl en auto-tranny, eller hur? Fast vägen framåt är egentligen en enklare metodisk systematisk felsökning skulle jag säga. |
|
Nu funkar bilen =) Gick ut och klurade lite i garaget. Bilen gick när jag körde in den, förutom felkoderna på valvetronic. Lossade batteriet, lossade en massa kontakter på motorn, lyfte kåpan, bytte valvetronicmotorn och satte tillbaka allt. Nått måste ju ha hänt då...kollar alla kontakter en gång till, alla kablar som är möjliga att se. Ett problem jag hade när jag skulle lyfta kabelstammen för att få upp ventilkåpan är en idiotiskt dragen motorvärmarkabel som går genom elboxen in i kupén. Kollar alla skruvar jag har kvar för att se om jag glömt nått, och hittar en M6 kronmutter ?? Nä, ingen mutter saknas på motorn, och alla plasbitar jag plockat bort sitter med skruvar. Har bra ljus av en strålkastare hängande under huven, men tar fram en pannlampa för att se extra. När jag då lyfter på denna idiotiskt dragna motorvärmarkalbel hittar jag felet !! En tom jordskruv, kabeln som ska sitta på denna har hamnat bakom värmeskyddsplåten där AC rören och bromsrören går. Lossar batteriet, skruvar tillbaka kabeln, nollar alla felkoder. Sätter på tändningen, bara motorlampan tänds. Går in och aktiverar gränslägena på nya valvetronicmotorn, motorlampan slocknar och motorn startar hur fint som helst. Och det går att gasa = det var valvetronicmotorn som var trasig. Även kollat den gamla, och den är det kortslutning i. |
|
Nice catch! Yepp, det är i princip lika vanligt (om inte vanligare) att det är problem med spännings- och jordmatning, kommunikation och trasiga kablar än att själva styrenheter eller sensorer är trasiga. Fast det här ignoerar de flesta verkstäder och bara byter på måfå tills antingen kunden eller verkstaden tröttnar... Och roligt att läsa uppföljning här! Verkar inte helt ovanligt att den där Valvetronic-motorn fjantar eller ger upp helt. Är den helt död så är det väldigt enkelt att bara koppla in ett diagnostikverktyg och köra ett självtest så ser man om den beter sig som den ska eller inte. Men än en gång, gör den inte det måste man såklart verifiera att spänning, jord och styrsignaler kommer fram (detta är Diagnosis 101 som man lär sig första dagen i skolan i princip så inget fancy). Jobbigast är ju när den fjantar intermittent - det är klurigare då! |
|
Jo, jag tyckte jag fick så konstiga värden när jag mätte lite, 8-10 V på ställen där det borde vara batterispänning. När datorn ställer in gränslägena hör man tydligt hur motorn jobbar fram o tillbaka några gånger. Tyvärr testade jag inte det innan, hade just fått instrumentet och visste inte riktigt vad de kunde göra. Nu efter har testat lite, vet jag att man i princip kan köra allt på bilen, och se värden på allt i realtid när motorn går eller om man kör. Nu har jag inga felkoder alls på bilen, men ett meddelande om avbrott i vänster spegelvärme. Roligast är att köra en test på instrumentet, när alla visare, lampor och displayen blinkar o flaxar. Jag funderar på hur noggrannheten är på det som visas. När bilen stod i garaget sa instrumentet att ena tankhalvsn hade 11,93 liter, och den andra 3,42. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.