|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
M2 är bättre på nästan allt; Snabbare, bättre väghållning, bekvämare,bättre styrning när man vant sig, en mycket bra låda (DCT) osv. Totalt sett är den enligt min uppfattning riligare att köra. Men på en punkt är gamla M3 bättre, motorkaraktären med en sugmotor som varvar 8000 jämfört med en Turbo som varvar 7000. På M2 finns ett litet turbolag, speciellt märkbart om man kör manuellt, som en liten tvekan ibland när man trycker på från lägre varv. Om man nu är känslig för sådant. |
|
| Den tvekan är väl inte i närheten av segheten när smg ska växla...eller? | |
|
M2 är generellt en bättre bil, bättre bromsar, bättre väghållning, snabbare, snyggare inredning, inga dumma kvalitetsproblem som E46 har (vevlager, sprickor i bakvagn etc), Men, det finns några grejer där M3 E46 är bättre (i min mening): 1. Något skönare känsla i ratten (men tyvärr sjukt seg styrning original) 2. Motorn låter bättre 3. Bättre respons i motorn 4. Den är snyggare bakifrån än vad M2 är |
|
|
Burne: Jag menade tvekan i turborespons på riktigt låga varv. Lådan växlar nära perfekt, finns ingen seghet i den. När du kör hårt skjuter den i växlarna fantastiskt fint. Jag gillar manuellt, men M2s karaktär passar helt enkelt bättre med DKG. iqbad: 1. Jag vet inte om du vet att den elektriska styrningen kan uppdateras. Jag fattar inte vilken av bilarna som har "sjukt" seg styrning? 2. Ja, original. Med sportkat låter M2 bättre... upp till 7000 varv. Sedan är det alltid svårt att slå höga varv. 3. Ja. Sug VS Turbo (även om M2 har väldigt lite lag) 4. Nej. Det tycker inte jag;-) |
|
|
Original m3e46 har väldigt låg utväxling på ratten (man måste vrida mycket för att svänga) antagligen för att vara stabil i hög fart. Csl och comp (och en del vanliga 320..) har mycket högre utväxling och känns betydligt bättre. Jag tyckte den var väldigt seg vid körning i tex rondeller där man nästan måste byta grepp för att svänga runt. På bana går det oftast så fort och är inte så snäva kurvor så där tänkte jag inte på det. M2 har snabbare styrning och känns bättre även om lite feedback gått förlorad. Googla på purple tag ZF så finns det en del att läsa. |
|
| Aha, det var den progressiva styrväxeln på vanliga M3. Rek att prova uppgradering av styrning på org M2. | |
|
Aerobat: Vilken variant av software till styrningen har du uppdaterat till? Blev det stor skillnad? |
|
| Hur uppdaterar jag styrningen på min -17 enklast? | |
|
Jag kör M2c. Det är ingen dramatisk skillnad, men det ger en mer direkt känsla som jag gillar. M2 styrningen tar tid att vänja sig vid om man kommer från hydraulisk styrning. M2 har en snabbare och bättre styrning, jag anser att känslan av att man känner ojämnheter i vägen mest är nostalgi. Då har jag en trackdayanpassad E46 att jämföra med. Pancho: Jag köpte Thor flasher (gör en sökning här, tror jag skrev något om det) |
|
|
Man kan montera styrväxeln från Z4M som har utvx 12,8:1 jämfört med original som är 15,4:1. Då blir den trevligare. |
|
| Den styrväxeln är så förbannat svår att få tag i bara. | |
| Kör också M2c. Har även provkört M2 N55. Styrningen är märkbart mer direkt i competition. Körde tidigare M3 E90 med hydaulisk styrning, men tycker helt ärligt inte el styrningen är dålig. Är supernöjd. Något som däremot ÄR bättre är manuella lådan. Bästa lådan i någon BMW jag någonsin haft. | |
|
Angående styrväxel till E46 så kan Sellholm Tuning i Köping bygga om dom. |
|
| Annonsen borta. Köpte du? | |
|
Blev tyvärr inget av med köpet. Efter många överväganden blir det ingen smg... Tack för alla svar och synpunkter! |
|
| Det var nog klokt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.