|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en bara 3 år gammal N43 motor efter motorbyte (p g a kört med trasig vattenpump) och bara gått 2600 mil och nu när jag kollade oljenivån på färddatorn så var det en bit ner inte max som den alltid varit efter motorbytet motorn går kanonfint så vad i helsike beror denna plötsligt höga oljeförbrukning på??? Ny olja och oljefilter sattes såklart i vid bytet och sedan har jag bytt två gånger så tre ggr har den fått ny olja och oljefilter och kollat under om det läcker men syns inget Färddatorn visar Ok oljenivå men ska man fylla på två dl (samma viskositet såklart) så det är max eller inte? | |
|
Om jag förstår dig rätt så har du alltså bytt motor för 2600 mil sedan och sedan genomfört 2 oljebyten. Nu är du bekymrad att oljenivån inte står på max, utan du gör bedömningen att det skulle behövas ca 2 dl för att nå max. Dvs, det är ganska långt kvar till "min"-nivån. Du säger att detta kommer plötsligt, men hur regelbundet är du inne och kollar oljenivån i färddatorn? Hur länge sedan var det du bytte olja sist (i mil)? Utgår från att du inte fyllt mer olja sedan dess. Spontant låter det i mina öron som du inte har något problem alls. Att lite olja försvinner är inte samma sak som att man har ett problem och nej, du behöver inte fylla så du hela tiden ligger på max, hade varit annorlunda om du varit under "min"-nivån. |
|
|
Alla motorer drar lite olja! I vissa fall späds oljan ut med vatten eller bränsle som gör att "oljenivån" blir oförändrad. BMW anger (likt många andra tillverkare) att det är ok med en liters oljeförbrukning per 100 mil! Detta anser jag personligen vara för mycket... Vad har du för olja? Hur långt har du kört för att du ska behöva fylla på 2dl i motorn? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har bara kört 900 mil och det är precis ett år sedan olja och oljefilter byttes brukar byta var 1000:e mil eller högst ett år och oljan var Bmw:s vilken det nu är/var Om oljan blandas med vatten eller bensin blir den ju helt förstörd och motorn slits hårt Om det visar maxnivå när man bytt och fyllt på 4,3 liter som det ska vara och sedan är en ca 8 mm under max nu kan det verkligen vara 4,3 som det ska vara trots att det står "ok" när man kollar oljenivån??? Det låter i så fall väldigt konstigt och brukar kolla oljenivån på färddatorn en gång i månaden ungefär och alltiid varit på max alla ggr tidigare så därför misstänker jag nåt fel och litar inte på färddatorn och elektroniken som mycket väl kan vara det som spökar bara för bältesvarnaren har spökat flera ggr per år och nu släcktes inte varningslampan för däcktrycket och händer inget när jag både tryckte på reset och höll inne den ca 20 sek så måste ring och hoppas få nåt annat svar än lämna in på felsökning utan får veta om jag kan köra med bilen eller inte så inte den nya motorn blir förstörd |
|
|
Det Johan menar är att om oljenivån inte sjunker alls så kan det bero på att förbrukad olja kompenseras med bränsle. En viss oljeförbrukning är normal och 2dl på 900 mil skulle jag säga är helt normalt. (Och vara mera skeptisk mot din tidigare motor om den inte sjönk alls mellan byten.) Det brukar vara ca 1 liter mellan max/min indikeringar både på sticka och grafiska visningar. I min instruktionsbok framgår hur BMW tycker vi skall göra: "Fyll på motorolja först när meddelandet visas på kombiinstrumentet". Jag brukar slå i 1/2 liter när nivån kryper ner till 1/4 från MIN om inte ett byte är planerad i närtid (men kollar nivån halvvägs så att jag ser att det inte blir för mycket). |
|
|
Mellan strecken på oljestickan är det en liter olja. Stickan är mer tillförlitlig än elektronisk nivåmätning. Om din bil beter sig som de andra BMW jag har erfarenhet av, kommer den att säga att oljenivån är OK fram tills nivån är på min-nivå och då säga "fyll på en liter olja". Menar du att du har haft en oljeförbrukning på 2dl på 900 mil/1 år? Om så är fallet, är det klart inom tillåten/rimlig oljeförbrukning. BMW anser som sagt att en liter olja per 100 mil är inom godkänd förbrukningstakt och inte anses föranleda någon reparation eller liknande. Om det är BMW LL04-olja verkstaden fyllt på, är det troligen deras egen brandade olja (Shell) TwinPower Turbo i viskositet 0W30 eller 5W30 - båda de oljorna ligger mycket nära varandra i både kall och varmviskositet samt övriga mätvärden. Bra oljor oavsett... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker inte det är ok att en nästan ny motor skulle dra 1 dl per 100 mil och kommer aldrig tycka det heller för det är bara ok på bilar som gått över 15000 mil eller gamla omoderna motorer som detta är ok på motorn är dessutom pedantskött för absolut bästa möjliga smörjning och det jag inte kan fatta är varför nivån sjunkit så mycket som 1-2 dl helt plötsligt om det hade minskat sakta successivt hade det "bara" varit dålig motor helt enkelt Men ringde Holmgrens och de sa som vanligt man måste lämna in den men höll med mig om att max är 4,25 liter som det ska vara i min motor och det visar ca 8 mm under så är det ju 1-2 dl för lite olja ca 4,1 eller lite mindre och det sliter ju självklart mer på motorn så jag har fyllt på 1 dl och ska se om den visar lite högre eller rent av max igen för gör den inte det så är det elektronikfel som antingen spökar tillfälligt eller funkar dåligt |
|
|
Finns ingen oljesticka tyvärr annars hade det varit lätt och utan tvekan huruvida oljenivån är och Bmw:s rekommendationer ger jag inte mycket för för de säger också att man aldrig behöver byta olja i v-lådan eller diffen, aldrig behöver serva ac:n m.m. trots att alla vet sedan länge att olja är färskvara och slits och försämras redan efter ett år oavsett miltal och kör man mycket korta sträckor och start stopp blir oljan svart fort jämfört med landsvägskörning då håller den sig fin mycket längre så oljebytesintervallerna bör vara efter vilken sorts körning man gör mestadels för de nyare motorerna är mycket känsliga och tål inte alls lika mycket som de gamla Återkommer när jag kört en sväng och sett om oljenivån har ändrats eller inte |
|
|
En ny motor drar nästan alltid mycket mer olja än när den har gått 1000-2000 mil och är inkörd! Kommer ihåg min gamla E46:a med m/52tu-motorn. Den drog nästan exakt en liter olja innan första servicen, därefter behövde jag aldrig fylla på olja mellan servicarna. Bytte dock olja efter ca 1250 mil, vilket var halva stipulerade bytesintervallet. Den motorn var frisk och gick bra när bilen skrotades ut pga. vildsvinskollision och då hade den gått nästan exakt 40.000 mil. Det sliter inte mer på motorn om du har 2dl mindre olja i den - oljeflödet och filtreringen mm. är densamma inom min- och max-nivån i tråget. Däremot slits oljan teoretiskt lite snabbare med lägre användbar volym - tumregeln är dubbel oljevolym = möjliggör dubbelt så långt oljebytesintervall. Anledningen till att BMW anser att man ska köra ner till min-strecket och sedan fylla en olja (så den blir upp till max-nivån) är att det är risk att du överfyller med olja om du håller på och slabbar med små volymer hela tiden och det kan i sin tur leda till större problem med t ex. skumning i oljan (luft i oljan = ökat slitage) och att överskottsoljan sugs in i insuget och förbränns... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag fyllde på en deciliter olja och körde en vacker sjöväg och nu visar den maxnivå igen så skönt att det inte var nåt elektroniskt fel man kanske får leva med att den redan drar lite olja tänkte också på att det kanske upplevs plötsligt men det kanske är ca 8 mm mellan innan den flyttar sig på färddatorn så det kan aldrig bli mindre mängd som visas under maxstrecket? I så fall är det ju ingen panik att den dragit en dl på 900 mil men får se hur den drar olja framöver för jag är inne och spånar på att det finns del/delar som påverkar oljeförbrukningen om den/de inte funkar till 100% så bränner den olja men för att veta detta krävs det man har varit med om detta själv eller har djup kunskapsbank och vet hur alla delar samverkar och påverkar varandra o.s.v på just denna modellen |
|
|
"....eller lite mindre och det sliter ju självklart mer på motorn..." En vanlig missuppfattning (tror jag)! Motorn tar absolut ingen skada av att oljenivån ligger på minimum. Den är precis denna oljemängd som krävs för att motorn ska presterar fullgott. Den ytterligare mängd (ca 1 liter) som behövs för att fylla upp till max, tillför ingen "extra smörjning" utan kan mer ses som en reserv. |
|
|
Jepp, precis som jag skrev... ;) Är oljan på min-nivån finns det tillräckligt (plus väl tilltagen säkerhetsmarginal) med olja för att pumpen ska pumpa runt oljan och ge fullgod smörjning/kylning i motorn. Som parantes kan väl nämnas att rent smörjtekniskt behövs ungefär en tiondels tesked olja samtidigt i motorn för att smörja alla delar som behöver en oljefilm... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur kan man gå ifrån att köra med trasig vattenpump till att ha millilter kontroll på oljan? Lyser inga lampor kör och var glad. Man behöver inte nödvändigtvis leta efter fel. Ha en extra liter i bilen och slå på när lampan tänds. |
|
|
Ni kanske har rätt men nu är det en dl ny fräsch olja iblandad med den "gamla" 1 år och 900 mil så vet jag säkert den får maximal smörjning med samma mängd som vid oljebyte 4,25 l Ska3: Anledningen är att jag inte visste man inte ens kan köra korta bitar med trasig vattenpump och när jag fick ny motor och bilen i övrigt är i nyskick och bara gått 9100 så ville jag göra allt det bästa som inkörning motorväg 90-110 km/h i 200 mil inga korta sträckor, olje+filterbyte var 1000:e mil eller max 1 år, Rislone insprutningssmörjning en gång i halvåret, Wynns oljetillsats till v-låda, byta oljor i v-låda+diff helsyntet, byte bromsvätska helsyntet, service på ac:n med oljebyte och påfyllning m.m. så kanske man får ett överpris när jag ska sälja den till våren |
|
|
Hej! Det är bra att vara noggrann, men jag måste ändå fråga "vart" kontrollerar du oljenivån? Nivågivaren sitter inte "i mitten" av oljetråget utan väldigt långt till vänster (om jag kommer ihåg rätt), så om bilen lutar lite så kan det teoretiskt visa lite fel. Jag kontrollerar oljenivån då bilen står i garaget, då vet jag att det är lika lutning/plant varje gång. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Att byta oljor och annat utanför serviceintervall och hoppas få mer betalt vid byte är troligtvis ingen plusaffär. Trevligt säger köparen och jämför med bilar utan denna extra omvårdnad och bjuder inte en krona mer. Följer man serviceintervall och håller bilen i gott skick så är man hemma. Dessvärre får man inte mer betalt av att vara överambitiös. Åtminstone så länge det inte är en väldigt ovanlig/exklusiv modell. Det är åtminstone mina erfarenheter. |
|
|
Nej, det är kanske svårt att räkna hem extra utlägg pga. "överambitiös" omvårdnad. Men det kommer att påverka motorns livslängd och slitage - oljorna är rejält stressade (t om förbrukade) efter 1500 mil i en modern dieselmotor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska3, delar din erfarenhet. Det man gör extra, det gör man för sig själv och sin bil. Men potentiella köpare värderar det inte högt i kronor och ören. Men om man inte följt serviceintervall så blir det avdrag såklart. | |
|
525i: Det finns ju inga oljestickor på bilarna från 06-07 så det är bara i färddatorn som man kan kolla oljenivån och den verkar bara ändras för varje dl på oljestickor kan man ju nästan se cl Ska3: Ja tyvärr vet jag du har helt rätt i 99% av fallen men jag tänkte inrikta mig på de ca 2 miljoner nyrika miljonärerna senaste tio åren gärna en äldre som älskar den grymma designen och har sneglat på de i flera år och när en sådan i nyskick dyker upp bryr sig inte om priset är 10-20 000 över marknadspris men frågan är vilken annonssajt man hittar just dessa för jag vill inte sälja till någon ung kille som får den att se och låta som en hottad vråltrimmad A traktor utan måste vänta in rätt köpare helst likasinnad mig själv för den kommer bli en klassiker om 20 år kanske redan om 10 år och ännu längre fram i tiden öka rätt mycket i värde om man håller den i nyskick såklart JohanB: Jag håller med dig helt och hållet för jag misstänker att oljorna inte smörjer lika bra som fram till 2005, motorerna är så elektroniskt styrda och inställda på miljö och ekonomi i vissa fall hårt trimmade original två liters fyror på upp mot 300 hästar och bensinen och dieseln är så utspädd med etanol och ska eller redan blivit ännu mer utspädd vilket gör det blir torrare i insprutningssystemet och jag misstänker att det är samma i motorerna om oljorna också är miljöanpassade som bränslena är detta är anledningarna till varför jag väljer att byta var 1000:e mil eller max 1 år beroende på landsvägskörning eller stadskörning för kör man bara stadskörning och/eller korta sträckor blir alla oljor svarta/brända rätt fort och åldras mycket fortare i många fall kör man inte så mycket eller bilen ska stå ett par dygn eller mer är klokt att tanka fullt för det bildas massa kondens i tanken annars som förs in i insprutningssystemet och förkortar livslängden på alla de delarna med flera tusen mil därför kör jag i en liten Rislone(tror jag den heter) innan vintern och på våren som enligt andras erfarenhet smörja väldigt bra man ska heller inte köra ner till reserven för då kan gammal skit från tanken komma in utan tanka vid halvtank istället |
|
|
Det stora problemet med moderna dieslar är att avgasreningssystemet gör att det blir mycket sot och bränslerester i oljan, vilket bryter ner både basolja och additiv i oljan. Sedan kräver avgasreningen oljor med låga SAPS-halter som i sin tur ger oljor som kan ha svårt att skydda mot slitage. Problemet kan också bli än värre när oljorna pga. krav på låga friktionsförluster (läs låg bränsleförbrukning/låga utsläpp) är lågviskösa... Bensinmotorerna är inte riktigt lika "elaka" mot oljorna och jag vet personer som faktiskt köpt bensinbilar just pga. detta. Det är klokt att byta olja oftare - själv gör jag minst ett extra oljebyte mellan de ordinarie serviceintervallen. Men man kan nog inte räkna med att de allra flesta presumtiva köparna av din bil kommer att värdera detta så att de är beredda att betala mer för den pga. det. Men visst finns det undantag - jag skulle kunna tänka mig att ge lite mer för en bil som jag vet är väl omhändertagen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dieslar verkar ju vara byggda för stora dyra reparationer om det stämmer som du skriver JohanB och du verkar veta mycket om detta så jag tror säkert det är sant tack och lov man aldrig gillat de dieselmotorerna När jag ändå har några på tråden här vad tycker ni om att klarlacka lyktglasen runt om väldigt klokt eller dumt? Vet att det inte är lagligt men det blir inte sämre ljusstyrka och ska mycket till för att de ska se detta på besiktningen och jag tycker det måste vara klockrent efter man fått de i nyskick för att också hålla de i det skicket underhållsfritt i säkert tio år om man har 2K vet att rekondare och lackerare säger det är det absolut bästa skyddet blir som att konservera lacken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.