|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en E92:a som tydligen är en sportcoupé och undrar om nån vet om det finns någon eller några sportbilsförsäkringar som ligger lägre i pris än de vanliga försäkringarna? Eller vet om medlemskap i nån organisation som ger bra rabatt? | |
|
Blir det inte dyrare att klassa den som sportbil än som "familjebil" som 3-serien annars är? Misstänker att en sådan försäkring kommer med begränsningar som att inte köra dagligen (till jobbet) och högst ett antal mil om året. Men om du kör så kanske det går att hitta någon bra försäkring. BMW Club Sweden har info om entusiastbilsförsäkringar. Osäker på vilka förutsättningar som ska uppfyllas för din bil, men värt att kolla. |
|
|
Nja, huvudfaktorerna som styr premien är hur mycket är bilen värd, vad kostar reservdelar och arbetskostnad, är biltypen stöldbegärlig, är biltypen ofta olycksdrabbad osv. Sen givetvis hur försäkringstagarens privata situation ser ut – boendeort, ålder, skadestatisk etc. Sen givetvis hur omfattande försäkring du vill ha. Precis som bmwping skriver så finns det försäkringar för entusiast/sport/hobby-bilar men alla sådana försäkringar bruka ha hårda krav på att du inte får använda bilen som bruksbil, du för köra max några hundra mil om året mm. Så jag tror nog du ska göra som vanligt – ring runt till lite olika försäkringsbolag och jämför priset och var du får bästa villkoren. Personligen har jag flera gånger fått riktigt bra pris/villkor hos M-Försäkringar (tidigare Motormännen), dock krävs att du blir medlem i M (kostar runt 500kr/år). |
|
| Det går inte att välja själv hur en bil ska klassas, det väljer försäkringsbolagen själva. Däremot finns det entusiastförsäkringar som oftast kräver sportbil eller på något annat sätt exklusivitet. En 320 som bara råkar sakna bakdörrarna är inte möjlig att försäkra på något sådan sätt. Men är bilen ens dyr att försäkra? Min bild är att E90 numera är tämligen billig att försäkra och 320 lär ju vara bland de billigaste utförandena. Min 335 kostar 8k om året vilket jag tycker är väldigt prisvärt. | |
|
Det är nog som ni säger så sportbilsförsäkring går inte ha även om jag inte kör mer än knappt 1000 mil per år men 8000 papp för helförsäkring på en 335:a låter billigt vilket bolag är det Löwet? För jag har kollat runt och lägsta helförsäkring och lägsta självrisk 3000 blir inte någon jätteskillnad med högsta självrisken heller min ligger på 7500 och det tycker jag är jävligt saftigt när maskin och elektronik inte ingår längre av åldersskäl och jag har högsta bonusklass dessutom Gjorde en priskoll på M försäkringar på deras hemsida vet inte om medlemskap är inräknat eller inte när man gör en priskoll där vet någon detta? för där skulle de ha ca 11 papp för ovanstående försäkring och det finns vissa som tar 25-30 000 för min enkla fyrcylindriga caféracer |
|
|
Har du jämfört via insplanet och compricer? MVH Robert |
|
|
Problemet brukar vara att när bilar som ungdomar vill ha och bilarna blir så billiga att de börjar få råd att köpa dem, så brukar premierna dra iväg pga. många och dyra skador för modellen... Entusiastförsäkringar brukar som sagt ha en mängd klausuler om max körsträcka/år, att man har minst en annan bil också ("bruksbil"), parkerar i garage, har brandsläckare och en del annat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMWCS har väl fortfarande något samarbete med försäkringbolag så man kan få en entusiastförsäkring via dem - kolla på hemsidan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Insplanet har jag rpovat en gång aldrig mer blev uppringd tio ggr jävla jobbigt och de var flera eller många tusen dyrare än vad jag hittade Folksam själv när jag kollade på olika bolags sidor som har så man kan kolla priset direkt själv och slipper ringa Compricer tror jag inte funkar på bilföräskringar för det finns ju en jäkla massa bilmodeller och faktorer som spelar in och entusiastförsäkring går inte heller när jag inte har garage m.m. men fick 1000 kr lägre hos Trygg Hansa 6300 helförsäkrad jämfört med Folksam 7300 jag har nu men ska avvakta och se vilken premie det blir om en månad när årsförfallodagen infaller och enda gången man kan byta bolag under året för det har varit rätt stora prisskillnader från gång till gång jag frågat runt hos några varje år Merca Cla200 till exempel som har ungefär samma motor m.m. som min ligger på runt 5 papp i helförsäkring och minst lika svindyra delar men det är nog som sagts tidigare att det är de unga som köper E92:or och då drar premierna iväg tyvärr |
|
|
Förresten vilket bolag har du din 335:a helförsäkrad för 8 papp Löwet? |
|
|
Både insplanet och compricer fungerar utmärkt. Tricket är att mata in ett reg.nr på en likadan bil samt att ange typ 0707-123456 som nummer, då slipper man dom. MVH Robert |
|
|
Tycker 6300 låter som en rätt bra premie för en helförsäkrad Bmw. Även fast det är en liten motor. Kollat med dom här? Länk |
|
| BMW Bamze; om du inte orkar med telesäljare som vill sälja försäkringar så är ett hett tips att du svarar första gången de ringer, är lite trevlig och sen säger att du inte är intresserad. Då lär de tappa intresset ganska fort och lär inte ringa igen. Bara ett tips. | |
| Trygg Hansa. Eget garage, inga tidigare skador eller likn. | |
|
Haas: De har jag aldrig hört talas om men det gick inte få fram premien direkt för min kärra är tvungen att ringa som flera andra bolag också vill men det är drygt och ringa sitta i kö bara för en prisfråga så de bolagen skiter jag i |
|
|
Garage gör nog lite lägre premie och självklart inte kostat de dyra reparationer m.m. så det lutar åt byte till Trygg Hansa som för första gången sen jag köpte denna kärran erbjuder lägst prenie 6300 tidigare har de velat ha runt 15 papp så detta är kanonpris från de och kanske tar högsta självrisken också så blir lite ännu lägre har aldrig krockat på 35 år mer än med två stackars djur men ska avvakta Folksams pris på min nuvarande försäkring först Tack för alla tips och råd! |
|
|
Jag hittade på Nya försäkringar som förmedlar försäkringar och fick ett kanonpris på helförsäkring 5100 kr ca 2000 lägre än de andra som jag starkt vill tipsa er om! |
|
|
Fast "Nya försäkringar" är precis som du skriver bara en förmedlare/rådgivare. Så vilket försäkringsbolag är det som tecknar din helförsäkring för 5100? |
|
|
Spelar det någon roll om de "bara" är förmedlare??? Poängen är ju att de kan erbjuda priser som du aldrig får om du gör det via respektive f-bolag varför jag vet detta säkert är för att jag har nyligen kollat runt på de f-bolag som har så man kan få fram priset direkt på deras sidor och i mitt fall var det Trygg-Hansa som hade lägst med 6300 när jag sökte själv men fick nu exakt samma försäkring hos Trygg-Hansa hela 1200 lägre!!! :) Jag vill rätta det jag skrev tidigare om 2000 lägre och säga att det är jämfört med de näst lägsta för det finns flera som ska ha vansinniga 10 000-25000 för min gamla radfyra till ekonomiracer/caféracer/pizzaracer så 5100 är helt oslagbart kanonpris och det känns för jäkla skönt!!! :) |
|
|
Från reco.se ang. Nya försäkringar: " För att finansiera vår personal och plattform men samtidigt behålla vårt oberoende genom att inte ha avtal med försäkringsbolagen, allt detta för att spara dig så mycket som möjligt och alltid rekommendera den bästa försäkringen för dina behov tar vi ut en 12%:ig avgift på premien vilken framgår i prissammanställningen högst upp i offerten. " Verkar finnas många varningsflaggor... |
|
| Kollade "Nya Försäkringar", billigaste de kunde hitta åt mig var 13k. Tror jag stannar kvar hos TH för 8k om året... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.