|
|
|
|---|---|
|
Hej. Imorgonbitti ska jag och frugan kolla på denna bilen: Länk Men efter att ha läst en hel del nu ikväll ang motorn i den så börjar jag bli orolig. Det sitter en N47T i den om man kollar upp den med Vin nr. N47 är som många vet, motorn med kamkedjeproblem. Men enligt olika sidor på nätet så är N47T en uppdaterad version av N47 som inte har detta problemet. Men olika sidor säger olika saker. Hur ska man veta om kamkedjan är bra på just denna bilen? Kan man ringa in till BWM och fråga dom om en så här gammal bil? VIN: WBAMX110X0C309956 Tack på förhand! | |
|
Hej Det verkar inte finnas en 100% säker metod på att få reda på vilka bilar som har detta problem. Även om man skulle hitta listor på vilka bilar som fått kedja med sämre kvalitet, betyder det inte heller att varje sådan bil drabbas av problem. Såvitt jag har sett sjunker i alla fall risken betydligt bortåt 2011/2012. Det spelar också roll hur långt bilen gått. 16k mil indikerar också att kedjan håller bra. Du måste därför själv bedöma risken för att detta fel uppstår - på samma sätt som du måste bedöma risken för andra fel som kan uppstå på begagnad bil (byte av stötdämpare, AC, bromsar etc). Det verkar inte heller vara så att man får 100% svar från BMW angående ett visst ex. Man måste dock kunna se om bilen varit inne på aktion för detta (eller annat). Kanske inte det svar du önskat... |
|
|
Har ju varit problem med manuella lådorna till x20d modellerna. Vet inte när det löstes, finns en hel del info här på Autopower bland annat. Länk Länk |
|
|
Tack för svaren! Den bilen skramlade lite svagt under huven och såg förjäklig ut i övrigt så det blev inget köp. Hittade denna nu: Länk Tillverkad 2012 och vad jag förstått så ska de motorerna vara åtgärdade. Stämmer detta? |
|
|
hej Min läsning säger också att från 2012 är det inga problem med kedjan, men osvuret är bäst. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Böt motor i en 520D 2012 pga kamkedjeras iofs en tidig 2012. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Lyssnade på Vi Bilägares podcast. För några månader sedan berättade en av reportrarna att hans föräldrars 520d 2014 behövt motorbyte efter kamkedjeras. | |
|
jag vill inte starta en ny tråd om detta, men de exempel som finns efter 2012 som rasar, är de många? enstaka exemplar kan ju alla rasa av olika anledningar, det intressanta är ju om risken är stor. |
|
| Tack för alla svar. Tror vi skiter i BMW och köper en Svensson V70 istället. Känns som ett säkrare kort i den prisklassen. | |
|
Har läst mycket om kamkedjeproblemet både på utländska o svenska bmw forum. Det värsta är mellan 07 - 09, det var då det först uppdagades. Sen har det blivit lite bättre allt eftersom tiden gått men det finns fall ända upp till 2014, 2015 fast mer ovanligt. Har själv ägt en 520d 2013 utan några allvarligare problem än en bruten framfjäder. Så med tanke på hur många bilar som bmw spottar ut per år så är det inte många som får kamkedjeproblem men det är klart man är orolig att det ska hända en själv. De råd jag kan ge och som många ger är att byta olja och filter var 1000 - 1500mil och pina inte skiten ur bilen så minskar risken för ett kamkedjehaveri. |
|
|
Volvo är väl inte heller utan problem? Är någon bil det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.