AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.095

Kommande 5-serie G60

Sida 7 av 7
Ja håller med om att kraven på en ny femma skall vara skyhöga. Samtidigt är det ett ständigt återkommande tema - ”den förra modellen höll mycket högre kvalitet”. Har det någonsin varit ett modellbyte hos BMW där den nya modellen upplevts som mer välbyggd?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Det finns det. G2X är mycket mer solid än F3X var. Men det kanske är ett undantag.
Även i G22 har BMW snålat in på bra grejer från årsmodell 22->23 (tror jag det var). T.ex. togs "glasögonfacket" vid knät bort och 12V-uttag i bagaget mm. (Men jag är nöjd med min årsmodell 21 :) sedan har det gått utför ...
Men det borde inte vara en naturlag som måste accepteras.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kristoffer har en poäng att vi gärna hissar de gamla modellerna och dissar de nya, inte minst när det gäller designen. Kanske för att vi själva sitter kvar med den gamla modellen och är väldigt nöjda med dem. Så är det säkert för mig även om jag tycker designen på den nya känns mycket modernare än G30.

Kan själv bara jämföra G60 utifrån provkörningen med min G30 och e34 som jag har gedigen erfarenhet av. Inget slår dörrklangen i e34 men i övrigt tycker jag de nya modellerna har en högre nivå av lyx och komfort med framförallt helt andra säten och infotainment. Men särskådar jag lädernivån i 5-seriens olika generationer så har både en e34 med komplettläder eller en F10 med stora Merino inredningen mer läder på nederdelen av dörrarna än G30 så verkar som man redan där började snåla in lite. Dock är instrumentpanelen med kontrastsöm finare i G30. Även bagagerumsmattan är av betydligt enklare snitt i G30 jämfört med e34.

Gällande min tidigare jämförelse mellan G30 och G60 så har jag upptäckt några småsaker till såsom mittdelen av ratten där nya har plast och gamla har läder samt så har öppningsfunktionen till handsfacket bytt från polerad aluminium till plast.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
De äldre versionerna hade väl inte alls lika mycket skinn? Kan inte minnas att jag sett någon E60 eller E39 med skinnklädd instrumentbräda t ex? Det kanske fanns att välja? Men väldigt få kan ha valt det.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
På M5orna så är det inte helt ovanligt med skinn på såväl instrumentpanelen som hela dörrsidorna på både e39 och e60. Gissningsvis var det dock inget tillval till den vanliga 5-serien såvida man inte beställde det via individual vilket jag förmodar var möjligt. Men det finns säkert någon annan som kan det bättre än mig (typ Stephan eller Jörgen). På e34an så fanns det tre nivåer på läderklädsel där den enklaste bestod av läder enbart på stolarna, volläder med läder på nedre instrumentpanel, hela dörrsidorna utom den översta biten, komplettläder med läder på ovansida instrumentpanel och dörrarnas övre del. Det enklaste lädret fanns inte som tillval till M5an som endast erbjöds med voll- och komplettläder.

Vet inte hur vanligt i de äldre generationerna det är med de stora läderpaketen men säkerligen ovanligt, framförallt på icke M5-bilar. Och det är väl samma även på G30. Av de 44 M550i lci som finns i Sverige har bara 5 stycken Merino läder. Andelen bland övriga G30 modeller M5 exkluderat lär vara väldigt litet.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Här är en provkörning av nya femman som har samma intryck av bilen som jag har gällande att Bmw sparat i inredningen.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag delar helt också AutoTops uppfattning om nya G60n. Jag tycker själv jag haft ett öppet sinne och tagit till mig det mesta nytt BMW har kommit med genom åren, samtidigt som man skrattat lite åt bakåtsträvarna som alltid tyckte det var bättre förr. Jag har ägt nya exemplar av både E60, F10 och G30 när dessa var aktuella och tyckte varje ny modell var ett framsteg i utveckling men nu känns det tyvärr tvärt om.
För min del blev det senast en ny A6 Avant S-line som jag tyckte gav mest bil för pengarna i jämförelse med en utgående G31 vid senaste bytet av tjänstebil för några månader sedan. Om det blir en G61 vid nästa byte återstår ju att se men för min känns det inte som något att tråna efter.
Hade jag tex ägt en sen M550i G30 LCI med fin spec blir det ju hur man än gör ett rejält nedbyte att gå till en G60. Dessutom är prisnivå närmast absurd tex denna Länk Över 900.000 kr med 4-cyl knattermaskin och tydligt känsla av Kinakopia...

BMW CS #5139
Lite komiskt, såg också autotop testen och kände att han var lika brutalt ärlig som jag brukar vara... Så spot on sanningen.

När nya 2serien kom, tyckte jag den var katastrofalt ful. Tyvärr har nya 5an samma drag. Vet inte, men kan inte släppa känslan av att W214 (nya E-klass) är tio resor bättre än 5 serien.

W214 tester säger att man inte förstår varför man ska köpa en S-klass. Medans tester av 5serien istället tycker man tappat.

Kört g31an i tre år. Måste säga att jag gillar den bilen skarpt. Nu kör jag en S213 (E-klass kombi) med 265hk diesel.

Mercan är gudomlig att köra på motorväg med. Akustikpaketet gör att man undrar vad som händer när man sätter sig i någon annan bil. Trotts det har jag 20tummare. Nya E-klass känns som ett lyft, dock inte extremt mycket bättre än gamla. Men nya 5 serien känns mer som ett snedsteg som gick fel. Hade nog mer uppskattat en ny 5-serie som va lite bättre än gamla, men inte radikalt förändrad. Så man kände lite mer ha begär.

Btw. Nya e-klasss är grym! Alla som ska byta ut en g30/g31 bör nog flytta blicken. Akustikpaketet rekommenderas starkt men skit i luftfjädring. (Standard bak på kombin som på 5 serie).
Har du ens provkört I5?

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Touringen ute och testas på ringen:

Tycker den ser lovande ut, kan nog bli en prydligare bakdel än sedanen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.