AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.096

Kommande 5-serie G60

Sida 6 av 7
Det är rätt stor skillnad på en bil som gör 0-100 på 4,5 eller 6s, även i vanlig trafik.
Nu är dock fördelen med elbilar att man har maximalt vridmoment direkt så en ”6s-bil” som i5 e40 upplevs aldrig långsam i svenska hastigheter. Snarare tvärtom. Den pinnar på sjukt bra ut ur kurvor eller på korta motorvägspåfarter där man snabbt vill upp till skyltad fart. Jag kände aldrig att det behövdes mer effekt än så.

Det som e40 inte ger är den där sinnessjuka ”warp-zone” upplevelsen som en Tesla S eller Taycan Turbo S ger första gångerna man kör den. Det är kul och tycker man detta är livsviktigt så är det M60 modellen man skall köpa.
Apropå ljud så var jag igår ute i en Porsche Cayenne E-hybrid. Fantastiskt fin bil på många sätt. Rolig när man "vred om" till Sport eller Sport Plus. Fint motorljud då, i en hybrid...Faceliftad modell 2024. Men kändes på en del sätt redan antidaterad för övrigt, mer än stolarna som var otroligt sköna. Men jag vet inte... för 1,7 mkr borde man få en mkt bättre bil väl? 7 mil nånting på el och om man då gillar att vrida om (kändes rätt basic att just vrida om) till Sportlägena, så kan man nog se hur bränslemätaren vrider sig åt motsatt håll, dvs till tom tank. Man hävdar att man får i princip tillbaka pengarna...ok? Rätt stötig för att ha luftfjädring och styrningen inne i stan (som blev en nödvändighet vid provkörningen eftersom den av någon "dum" anledning startade precis i city) var inte smidig. HÄR ser man och inte minst känner, hur smidiga både X5 och IX är med integral styrningen och så även luftfjädringen som är betydligt skönare. Cayenne jättefin bil på många vis men ingen modell jag ens skulle fundera mera på, men kul att ha provkört den ändå. Kände ungefär lika för ett år sedan i Taycan. Hörde förresten att ingen GT3 lär komma till Sverige 2024, så grattis till de som äger en...

/Anders
Att man skulle få igen pengarna på en Cayenne E-hybrid för 1,7M är bara trams från säljarens sida. Modellen börjar ju på miljonen så att iskallt räkna med att få igen 650kkr för extrautrustning på en E-hybrid är bara att glömma. Men ja, modellen kom ju 2017 så den är ju inte helt ny utan egentligen faceliftad. Och förhåller man sig konservativ till tillvalslistan så kan man nog få igen pengarna. Men det antar jag gäller X5 också. Sen är ju Porsche försiktiga med rabatter - några 15% ihop med paket eller andra kampanjer är inte deras filosofi. Det är listpris och möjligen några procent på det. De får ju ändå bilarna sålda.
Om det nu var Porsches standard styrning är det lite orättvist att jämföra den med integralstyrning och andra tillval hos BMW. Går ju att få sin Cayenne med bakaxelstyrning också om man betalar för det. Porsches styrning är mer åt det sportiga hållet, kan upplevas lite trög med motstånd, den blir bättre ju fortare det går. Gillar man den fluffiga, lätta men lite diffusa känslan i dagens elbilar så är kanske inte Porsche något att ha. Personligen uppskattar jag Porsches styrning och tycker den är fantastisk.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Fick inbjudan att köra alla "familje-Porsche" i somras och måste säga att Cayenne nog var den som väckte minst habegär. Har kört hybriden på en längre tur också och jag tycker nog att BMW fungerar minst lika bra för den biltypen. Däremot Macan är fortfarande en otroligt rolig bil och något helt annat än X3, och Panamera överraskade positivt när man slänger runt den lite. Riktig lyxlimpa som ändå går som ett skott.

Har höga förväntningar på nya Macan, det är nog den som kan ta över habegäret från i5 härnäst. :)
Någon som vet vad som ingår i Innovation Edition för i5?
Om ni vet, kanske ni även vet om det även går att få för 520d?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kan inte svara för 520d (har inte sett något erbjudande), men för i5 ser det ut såhär:

Lägg till Innovation Edition för 64.700 kr (ord. pris 128.200 kr)

Utrustning som ingår:
- M Sport
- Comfort paket
- Travel paket
- Innovation paket
- Harman/Kardon ljudsystem
- Dragkrok
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Provkörde en i5 e40 tidigare idag. e40 känns som en väldigt lagom och bra bil på det stora hela. Dock saknar jag lite effekt för att få den knuff i magen jag är bortskämd av i mina bilar. Antar att M60 råder bot på det men en sådan fanns inte att provköra. I övrigt så är bilen komfortabel och tyst, lagom direkt styrning, bra självkörande förmånga, lagom snabb och så vidare men inget som min G30 inte gör lika bra. Specifika intryck enligt nedan:
- Märktes att bilen var bakhjulsdriven på blöt vägbana då den ströp effekten ut ur svängar vid gaspådrag
- Harman Kardon låter ok. Provlyssnade B&W på en bil i hallen och det lät inte så mycket bättre.
- Innerdörrarna ser och känns plastiga
- Boost funktion via växelpaddel känns märkligt men man vänjer väl sig. Smidigare att aktivera än trycka på sportknappen i G30 i alla fall och tycker det märkes i effekt när man tryckte in funktionen
- Känns lättare än den är och smidig på landsväg trots att den vuxit.
- Sportstolarnas nackstöd satt för lågt och tryckte på min nacke (är 193 centimeter lång) och gick inte att justera. Komfortstolarna har justerbart nackstöd.
- Låtsaslädret har bra känsla och betydligt bättre än det dakotaläder jag har i min F36a.
- Känns närmare 3-serien än 7-serien

Mitt problem är nog att jag upplever att jag sitter i världens bästa och mest kompletta bruksbil. Nya i5an ändrade inte på den uppfattningen.
@Wiberg, stämmer och jag vill minnas att man även kan lägga till B&W för endast 8 tkr ytterligare, även om det knappast lär behövas. Åtminstone på IX är H/K otroligt bra. Men Innovation Edition är väldigt prisvärt! Ingick inte även 20"?

@Igelkotten, vad I5 gör bättre än G30 är att den är 100% el :-) Otroligt mycket lägre driftskostnader, som iofs i ditt fall äts upp av finansieringskostnaden, åtminstone till viss del. Men du slipper att åka och tanka :-). Macken besöker man numera bara för att hämta paket :-). Med M60 får du allt du "behöver" vad gäller fartresurser, men det är ju inte alls nödvändigt. Jag skulle tro att 40-modellen, framförallt med X-drive, räcker otroligt väl! Med min IX40 har jag aldrig på något sätt saknat fart. Men jag kanske gubbat till mig med åren? Hursomhelst så bör I5 40 vara något snabbare än IX40 med hänsyn till kaross och vikt. Det skiljer ju säkert också cirka 250-300 tkr mellan 40 och 60 på I5, ungefär som mellan IX 40 och IX50. Inte värt pengarna, om man inte absolut behöver räckvidden för typ flera fjällresor per vinter.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Med känsla: Helt enig med dig om fördelarna med el framför oljebaserade bränsle och det gäller oavsett bil. Men Bmw:s motoringenjörer är bättre på att skapa njutningsfulla ljud än Hans Zimmer när det gäller motorer med minst 6 cylindrar.

e40 räcker alldeles säkert till. Jämfört med en 520d så är den ljudlösa motorn bara en fördel och prestandan bättre. Men vad man "behöver" och vill ha när jag lägger miljonen på en ny bil är två olika saker. Med min M550i har jag en bil som invändigt är Bentley light, låter som valfri V8-sportbil och har prestanda som en Porsche 911S. En i5 M60 skulle matcha prestandan med Porschen men i övrigt gå bet.
Jag instämmer angående Hans ZZZimmmer... bara störande, hittade i hastigheten inte var man stänger av (o)ljudet. Jag har det kanske även i min IX men där är det iaf avslaget och jag har aldrig letat för att sätta på det - en (el)bil skall vara tyst! Jag kan inte påstå att jag direkt saknar ljudet av en sexa eller åtta även om jag haft flera Bimmers med detta. Är det åldern som slår till där? Men visst är det ett skönt ljud när man vid senaste två Bavaria-besöken först hörde en M3 Touring starta på parkeringen och vid nästa besök en M850i Gran Coupé mullra igång... Men fy, det där med att betala skatten för dessa, soppan, försäkringen... nej jag passar ändå! Kanske har jag även med åldern blivit snål? Nu ska jag rulla iväg till skolan med min tysssta IX och hämta dottern... :-) Sen på natten ska jag "tanka" när smartladdningen lär slå till ner mot 20 öre kWh...

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är inte åldern Anders, det är vanan. Så fort man vant sig av vid ljudet så saknar man det inte.

De där bilarna låter ju mest vid uppstart eftersom de är designade att låta så då. Det hade de inte behövt göra nämligen utan det är bara för den dramatiska effekten. Efter en stund låter de knappt nånting vid tomgång. Jag kan tycka att det nästan är lika fejk som högtalarljud.

Att bränslet är billigt ger en frihetskänsla. Om det är snålhet vet jag inte men det är gött att slippa känna att det kostar 300 spänn att åka till jobbet.

igelkotten,
Har svårt att tänka mig att G30 kan fås som "Bentley light" medan nästa generation är så mycket sämre på det...
Innan man hoppar i galen tunna och skriver på en ny i5 kan det vara bra att kolla upp storleken på den. Framförallt längden. För bilen är sjukt lång!
Jag tycker min nuvarande V90 är lång. Eller en Audi A6. Men i5 är 12 cm längre än båda modellerna!! Nuvarande 5-serien då? Jodå, i5 är hela 13cm längre än dagens modell. 12-13cm extra låter kanske inte mycket men skall man leva med en i5 på daglig basis med fickparkeringar, stormarknader, rangering i P-hus bland tjocka betongfundament eller bara få in den i sitt garage bör man vara medveten om detta.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Med Känsla: Hann inte riktigt bli vän med infotainment och skärmarna under provkörningen så jag kunde stänga av oljudet men skönt att det går. Blir fortfarande lika glad varje gång jag startar bilen och får höra på mullret från V8an även om jag är medveten om att Bmw har designat det för att låta lite extra som Verdi nämner. Mycket bättre än ping pong ljud a la Hans Zimmer. Och när den tystnar lägger jag i sport individual läget, hör hur de mekaniska klaffarna öppnas i två av de fyra avgasrören och ett dovt mysigt mullrande ljud fortsätter att förgylla min dag. Kan förstå njutningen av total tystnad också men det är en annan njutning. För mig märkligt att inte Rolls Royce varit tidigare med eldrift med tanke på att hela deras varumärke bygger på så stor tystnad som möjligt.

Verdi: Bentley light är kanske en överdrift men jag håller nog ändå fast vid det om man jämför Bentleys standard läderklädsel med G30 Merino fulläder. Sen gick det att anpassa och utöka lädret via individual manufaktur precis som Bentley har fler möjligheter via Mulliner paket. Det är möjligt att det fortfarande går på G60 eller kommer att gå längre fram. Men skillnaden utifrån vad jag kan se mellan G60 och G30 och deras merino läder är att på G30 får du läder på instrumentpanelens översida med kontrastsöm, på dörrarnas översida med kontrastsöm (här har dock Bentley mer heltäckande läder även på dörrarnas nedre sidor), instrumentpanelens nedre del, hela mittkonsolen, framstolarnas baksida inklusive förvaringsfacket. Bentley har även läder på nedre delen av B-stolpen där G30 har plast.

Körde min 435d igår eftermiddag och upplevde att känslan av kraft oavsett varvtal påminde mig om känslan vid körningen av i5an om man bortser från ljudet. Visserligen är elmotorn mer direkt men i komfortläget så kändes den inte så överdirekt och de dubbla turboaggregaten i 435an reagerar snabbt så det inte upplevs som någon upplevd fördröjning innan bilen sätter fart oavsett varvtal. Den direkta känslan i gaspedal jag upplevd sugmotoer jag kört i exempelvis Porsche Boxster S eller e34 M5a där det känns som om motorn är direkt kopplad till hjärnbanken och reagerar direkt på mina impulser upplevde jag inte i elbilen. Kanske även beror lite på avsaknaden av ljudåterkoppling att det förstärker intrycket av direkt kontroll över motorn.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
igelkotten,

Nog måste det väl finnas möjlighet att välja riktigt skinn på instrumentbrädan osv? Det går ju till och med på i4. Däremot verkar det faktisk vara så att man inte får skinn högst upp på dörrsidorna även om man väljer dyraste skinnet. Det fick man väl på förra generationen? Åtminstone på F80. Så kanske har de dragit ner på de ambitionerna även på nya femman?

Tyvärr så verkar BMW, Audi och de andra programmera bort den där distinkta direktheten i svaret på gaspedalen som Tesla faktiskt har. Antagligen för att göra övergången från fossilturbo till el enklare.

Jag vet att många slår bakut och slutar läsa när man skriver något positivt om Tesla men så är det faktiskt. Är en egenskap som jag kommer sakna den dag jag byter bort den. Fast då jag ligger i skilsmässa och inte har råd att byta på ett tag så gör det väl sig själv. Haha. :-)

Ja precis. Elbil är lite som diesel, bara ännu mer.

För att få den känslan hos en sugmotor måste man ligga på ganska höga varv tyvärr. På en elbil har man det från stillastående.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Verdi: Än så länge verkar det inte vara så utan endast stolarna och liten bit på dörren som blir merinoläder. Skulle dock tro att det kommer senare i samband med att M5an introduceras då de kunderna säkert förväntar sig mer exklusiv inredning.

Anledningen till att i4 inte har läder på övre dörrsidorna är att Bmw av någon outgrundlig anledning snålat in på det på Gran coupen. Samma på min F36 där jag har läder på instrumentpanelens över- och undersida men saknar det på dörrarnas övredel som F30/F30 G80 har.

Kan bara spekulera men gissar att Bmw är rädda att det blir för nervöst om gaspedalen är för direkt men håller med dig att det är synd och att Tesla verkar ha tänkt annorlunda och bättre i det sammanhanget.

Upplever nog att direktheten i de sugmotor jag har erfarenhet av är lika direkt oavsett varvtal men självklart blir accelerationen beroende på varvtalet.
Jo
48
Johan M. B
G21 320d xDrive M-sport -21
Kikade på nya 5an för första gången igår på klubbträffen på BMW Mölndal och känner tyvärr att det spontana intrycket är lite besviket… Kvalitetskänslan är bitvis inte ok för en bil i den prisklassen och det är tydligt att man snålat jmf med G30. Detaljer som på G30 (och i min G21) är metall är numera lackad plast, Lister på M-ratten, dörrlister, elstolsreglage mm.Dörrfacken är inte flockade så man kommer få lyssna på skrammlande isskarpor i sin i5 M60 för dryga miljonen… Visst fanns det plus med. De belysta ljuslisterna ser riktigt läckert ut, skärmarna har krispig grafik och veganlädret har man fått till riktigt bra. Tog mig inte tid att köra bilen, hade jag gjort det hade jag säkert tyckt den var fantastisk ändå. Synd dock att utvecklingen går åt fel håll på de små detaljerna som många av oss bilnördar uppskattar.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har kört både I5 40 och M60 och är helt enig i den analysen. Jag tänker mig att "elbilsegenskaperna" säkert är bra så om man kommer från den världen uppskattar man säkert I5. Jag är dock inte intresserad av det utan blir bara besviken på hur uppenbart man har snålat in på detaljerna jämfört med tidigare modellgeneration. Allmänt plastig och billig känsla i många detaljer, avsaknad av insteglister så trösklarna är bara naken lättrepad plåt, touchknappar istället för riktiga reglage osv. Som tidigare varit uppe i tråden är också flera tillval borttagna som tex massagestolar, softclose mm, samt på touringen försvinner också shoppingluckan.
Sammantaget upplever jag G60 som bil betraktat som en betydligt enklare och billigare konstruktion och mer lik asiastiska konkurrenter, vilket gör mig besviken

BMW CS #5139
Ja man får helt enkelt fundera på vad man prioriterar. Går man igång på massagestolar, shoppingluckor och vadderade förvaringsfack för isskrapan så kanske man skall kanske passa på och få fatt i en utgående femma…
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja och vi som kör elbil vi har ingen känsla för kvalitet för vi föddes för 8 år sen och har inte alls samma krav som dieselgubbar.
Jo
48
Johan M. B
G21 320d xDrive M-sport -21
Man väljer väl en premiumbil för att man prioriterar det lilla extra? Att man då väljer att snåla in på det lilla extra tycker jag är en tråkig utveckling. Att nya femman hår att få elektrifierad är naturligtvis en positiv utveckling men jag tycker inte att det ena behöver utesluta det andra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.