AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.094

Kommande 5-serie G60

Sida 5 av 7
Jag skrev redan i förra veckan om Innovation Edition som är ett väldigt prisvärt alternativ där man får det mesta och även kan lägga till B&W för typ 8tkr vill jag minnas.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja du igelkotten. Det du talar om hör till det förgångna. Vissa saknar kanske ljudet av ett tuffande ånglok också? ;-)

Och exakt, den där effekten du vill åt kostar då en massa pengar då det bränns bensin. Plus att du får en lång rad negativa egenskaper som "bonus". Växlingar, turbolag... Det är ett omodernt och ineffektivt sätt att driva en personbil framåt. Bilen behöver även bestyckas med kylare, växellåda, avgassystem, katalysator osv osv. Saker som kan gå sönder och som slits.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, vad spelar det för roll om det är omodernt eller ej? Man kan ju inte klaga på att det finns bilentusiaster på ett bilforum. =)
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Verdi: Jag är helt med dig om nackdelarna med bensinmotorn. Apropå stenåldersteknik så är elmotorn lika mycket stenåldersteknik som bensinmotorn. Utvecklingen har snarare skett på batterisidan.

Precis som det är nyttigare, mer ekologiskt och billigare att äta en portion havregrynsgröt istället för hamburgare så finns det ändå de som uppskattar smaken av en hamburgare. Samma sätt med vissa bilmotorer.

Jag kan tycka att det finns potential att utveckla laddhybriderna för att öka fokus på njutningen. Exempelvis använda sugmotor istället för turbomotor eftersom elmotorn kan ha samma effekt som turbo beroende på hur stark elmotorn är. Det skulle inte minst göra att gasresponsen mer direkt. Men det är nog mer något för en M-bil än en bruks i5a.
Tänk om nya M5an hade haft en 400 hästkrafters elmotor tillsammans med en S38-rak sexa (för att den ska låta fantastiskt) tillsammans med lite lägre vikt. Numera känns det snarare som att hybriddrivlinan i exempelvis XM knappt kompenserar för sin mervikt i prestanda och det känns som nya M5an får samma problem. Och elbilarna blir övertunga för att ha bensinbilarnas räckvidd.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Grelle, Nej det står ju var och en fritt fram att välja men jag är inte så säker på att en 550e upplevs som snabbare och starkare än en i5 40 vid vanlig 5-serie körning just då man får en direktare och, faktiskt, mer effektiv effektkurva på elmotorn.

igelkotten,
Så kan det vara. Allra enklast är väl att spela upp motorljud i högtalarna? Det gjordes redan på BMW M2 när den kom vill jag minnas. Så varför inte gå fullt ut? Jag provkörde en EQE SUV för inte så länge sen och den morrade lite som ett lejon när man gasade. Var lite roligt i all sin barnslighet. Känns ju rimligare än att släpa runt på en gammal bensinsexa om man ändå bara ska ha den som en slags ljudgenerator. :)
Ljudet finns även i I5 M60, design Hans Zimmer, störande tyckte jag.

/Anders
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hmm, en fundering:

Jag skulle våga gissa att är man om sig och kring sig nu och köper en fossil bmw med bensin 6/ v8, helst icke hybrid/mildhybrid t.o.m så kommer man sitta på en framtida guldklimp som knappt sjunker i värde.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Varför skulle den bli värd något om det är en dussinbil? Om 10-15 år kommer i princip ingen ha en bensindriven brukis eftersom det helt enkelt kommer vara för dyrt och krångligt med dyr bensin och förbud mot att framföra den i stadskärnor.

Då ska bilen vara nåt slags samlarobjekt. 1M har redan stuckit iväg rätt bra. Fina exemplar kostar upp mot 7-800 tkr. För några år sen fick du en fin för under 500 tkr.

Länk
Länk
Länk

Det roliga är att ju mer "påkostad" bilen är desto mindre är den värd. Original är kung.

Jag tycker den redan är för dyr för vad man får, men det är väl själva samlarvärdet som är grejen antar jag.

Helt ärligt tror jag man ska köpa en i8 Roadster om man vill ha en bil som stiger i värde.

T ex: Länk

Du vet, om 10 år kommer det vara den nya Z8:an.

Fast du kan ju testa att köpa en helt vanlig bensinbrukis och se vad som händer med värdet på den. :-)
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jo i8 kan mycket väl bli en raket.

Jag grundar mitt resonemang på att det redan från idag kommer säljas så få av fossilbilarna, ren tillgång/efterfråga dynamik samt att dessa bilar kommer vara i princip utrotade. Sen verkar vedertagna uppfattningen vara att elbilar inte går sönder på samma sätt som en fossilbil. Det ska vi nog inte va så säkra på. Tror driftkostnaden på en gammal elbil kan vara lika eller högre än en fossil. Men vi är inte där ännu, vi har inget facit ännu.

Tror m6 / 640i coupe kan bli en framtida raritet.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Beror ju på batteriernas hållbarhet. Om de håller bra så blir det ju billigare.
Varför skulle M6/640i coupé bli en "raritet"?

/Anders
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Min gissning bottnar i att det;

1. är en modellserie som försvinner många år och sen kommer tillbaka vilket gör den mer sällsynt. 2. Jag tittar även på den gamla 6serie från 80 talet och e9 3.0csi tror jag den heter som är förlagan till 6 serien. Dom tänker jag visar rätt bra vad det finns för potential i nutida modellen.
3. Subjektivt men tror nuvarande fxx 6serie coupe kommer stå sig designmässigt och estetiskt.

Ursäkta det drar iväg off topic
Ja nu blev det väldigt mkt off topics med 1M-s och 6-serier mm. Kanske läge för en egen intressant tråd om det inte redan finns massvis? Däremot så har jag ingen tanke på att en "gammal" M6-a eller 6-serie coupé kan bli någon "sparbössa" men jag har haft fel så många ggr förut så kanske har det även denna gången. Jag borde ju så här i efterhand ha behållit min då fabriksnya vita 1M, men byggde samtidigt nytt hus och hann inte köra med den och sålde den :( idag hade det ju tydligen nästan varit 100% upp. Likaså att jag sålde en M850i cab 2019 med mindre än 1000 mil på mätaren, på tok för billigt jämfört med vad man ser att de går för idag. Jag åkte iofs "gratis" i den under tiden men hade kunnat tjäna mig en bra hacka om jag sålt den nu istället. Men med backtrading kan man alltid göra bra affärer i efterhand...Ikväll när jag åkte ifrån Bavaria så var det en M850 GC på samma tillställning som startade upp när vi gick ut och jisses vilket underbart ljud det är i den kärran, det måste jag erkänna, speciellt i cabben. Snygg är den också! M6-an tillhör väl inte direkt BMWs bästa byggen vad gäller hållbarheten, så ägandekostnaderna äter nog upp eventuella framtida förtjänster i värdet.

1M är det dock sjuka priser på! I8 såg jag en för någon månad sedan i Sigtuna. Väldigt läcker och DEN blir nog unik. En ung tjej som kom till parkeringen och körde iväg med den. På den tiden, alltså när de stod och samlade damm hos BMW åf, så var man tyvärr inte så intresserad av el eller hybrid.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Verdi: Tror det skiljer för mycket i prestanda mellan i40 (6s till 100) och 550e (4,3s till 100) för att de ska kännas lika snabba. Dessutom upplever jag accelerationen kraftigare med mera ljud än ljudlöst när jag provat andra elbilar. Senast i4 M50 som på pappret ska vara jämnsnabb med min M550i.

Kul med lejonljud. När högtalarna ska användas för att förstärka accelerationen så skulle valmöjligheterna egentligen vara enorma och allt från Hans Zimmer effekter samsas med olika djurläten eller varför inte någon superhjälte som barnen hade älskat nu när bilen allt mer blir dataspelsinfluerat. Aldrig gillat att högtalarna ska förstärka ljudet även om jag har det på min bil.

Framtida värde är lika svårt som roligt att sia om. Brukar vara en kombination av hur få som tillverkats kombinerat med om modellen har ett utseende som tilltalas av många och om den är körglad. Sedan kan man göra avdrag om bilen har många kända fel som är dyra att åtgärda. Hade exempelvis V10 motorn och dess växellåda varit tillförlitlig och billig i drift hade de bilarna haft ett mycket högre värde än vad de har idag. Särskilt touring modellen eftersom den tillverkades i så få exemplar. 6-serien med V8 är mindre populär än med rak sexa eftersom motorn är skör. Sen finns det kombinationer med utrustning som gör vissa modeller extra sällsynta. Exempelvis bilar med manuell låda oavsett M-modell bör göra dem mer värdestabila. i8 kan bli en framtida raket men tillverkad i lite för många exemplar för att bli lika stabil som Z8 och en design som inte tilltalar lika många. Med tanke på att individual exteriörer ökar i popularitet gissar jag att begagnade individual bilar får ett högre värde än jämförbara bilar om än inte lika dramatiskt som Porsche PTS bilar fått idag. De modellerna jag tror kommer ha en positiv värdetillväxt de kommande 10-15 åren som inte redan stuckit iväg tror jag M6 Gran Coupe är en kandidat, manuella F80/F82/F83 competition modeller då de sålts i väldigt litet antal, välvårdade V10 bilar oavsett kaross där cab och kombi är mest unika i Europa, M760i G11 som den sista tillverkade V12 modellen G30 M550i då den sålt väldigt dåligt i framförallt Europa och är den sista V8 5-serien utan hybrid. Sen är allting inte logiskt. Tycker det är konstigt varför exempelvis e39 M5an är mer värd än e34 M5 trots större antal tillverkade bilar och e34an ändå är den sista handbyggda bilen Bmw M själva skruvat ihop med en klassisk racingmotor under huven med fantastisk motorsång utan varken hjälp av högtalare eller klaffar i avgasrörssystemet.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Värt att tänka på är att Roadstern är betydligt ovanligare än vanliga i8:an. Tyvärr har jag inte 1,2 miljoner över att investera i en sån men... Eller ja iofs. Kanske roligare än aktier att ha en sån i garaget?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
igelkotten,
Fast när du inte kör full spett så kommer i40 _kännas_ lika snabb som 550e. Det är mycket mindre fördröjning också så om man ligger sida vid sida och trampar plattan i mattan samtidig så sticker ju elbilen iväg snabbare och jag tror inte 550e kommer ikapp förrän hastighetsgränsen är passerad. Den känns liksom mer på hugget, även om det är en vanesak också. Jag gillar det då man kan jobba med mycket mindre rörelser på gaspedalen och jag tycker det där direkta skapar en känsla av högre kontroll. Nu är 550e en hybrid och elmotorn fyller säkert i där vridmomentet från bensinmotorn är sämre vilket antagligen mildrar nackdelarna från bensindriften. Tyvärr tenderar ju BMW, Mercedes osv att ta udden av den där direktheten genom att programmera in en liten fördröjning så att bilen ska kännas mer som en fossilbil att köra. Jag tycker det skulle vara en inställning på samma sätt som man på vissa bilar kan ställa hur mycket ska regenerera ("motorbromsa").

En elbil förhåller sig till en dieselmotor som en dieselmotor förhåller sig till en sugbensinare. Mycket kraftigare botten och jämnare topp fast med ännu bättre respons än sugmotorn t o m. Kraften finns alltid där, utan den minsta förberedelse, planering eller nedväxling. Visst är det mindre engagerande att köra på el. Inte lika roligt helt enkelt. Därför tycker jag inte man ska lägga för mycket pengar på el-prestanda. Elbilar lämpar sig inte som sport- eller entusiastbilar men som bruksbil i vardagen är det oslagbart. Det är roligt i det lilla också att hela tiden känna att kraften finns där men som sagt, på ett annat sätt än i en bensinbil. Att man i en elbil har snabb och effektiv uppvärmning av kupén, inga problem med kallstarter, mycket högre precision vid krypkörning osv osv är också fördelar. Samt den "lilla" grejen att en V8 bensin kostar 20-30 spänn per mil i soppa. Även om man har råd så är det en känslomässig frihet att bränslet är "gratis".

Jag vet inte om mercan skulle låta specifikt som ett lejon men det var något ditåt iaf. Det är väl inte helt dumt att man får lite återkoppling ljudmässigt, tycker man får göra som man vill.

så @igelkotten du känner så markant skillnad på en bil som har 4,3 sek 0-100 jämfört med 6,0? Det tror jag inte att jag skulle göra. Jag kör inte så, vilket iofs märktes på fina sommardäck när jag bytte till vinterpjucks i måndags. Körkänsla ligger väl inte endast på acceleration och hur ofta kör man 0-100 med en bruksbil? Men visst låter en skön sexa eller åtta bra, en stund, för sen är det skönt för mig att det är tyst, som i en elbil. Inte vilken som helst förstås, men en som är bra isolerad, utan en massa däcks- väg- och vindbrus.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Verdi: Återstår att testa hur Bmw har konfigurerat 550e när den väl kommer. Jämfört med föregångaren 545e så har framförallt elmotorn fått mycket mer effekt men även bensinmotorn ger mera. Ska även bli skoj att prova på i5an om en vecka och se vad jag upplever där. Bara kört i4 M50, iX3 och Mini Cooper SE när det kommer till elbilar i Bmw gruppens utbud.

Vi är helt överens om fördelarna med elbil framför bränsledrivna motorer och även om vad som är roligast. Jag skulle dock kunna tänka mig att eldrift på en cabriolet skulle ge nya upplevelser att glida omkring nedcabbat helt tyst och höra fågelsång och andra ljud. Dock tunt utbud bland eldrivna cabrioletmodeller.

Med känsla: Mycket sällan jag maxar just 0-100 utan snarare full gas vid motorvägspåfart från 50 till 120 eller dylikt. Men märker absolut en skillnad mellan min 435d och M550i där det skiljer exakt en sekund till 100 (3,8 resp 4,8). Gissar därför att skillnaden när den är ytterliggare 0,7 sekunder bör märkas. Sen är känslan av acceleration starkt förknippat med vad det är för bil där 4,3 sekunder i en i7 känns mindre kraftig än i en Porsche Boxster osv.
En sexa eller åtta låter jättefint men i jämn motorvägsfart så är det mera njutningsfullt att ha det tyst.
En cab som ex vis M4 Cab eller M850i Cab är två av de väldigt få bensinbilar som jag uppskattar motorljudet i och inte minst avgasljudet. Men för det första är det för dyra "leksaker" för mig och för det andra så funkar de inte i vardagen, så det går tyvärr bort. Men underbara ljud är det helt klart, men framförallt vid start och när man gasar lite lätt, det behövs inte motorvägsfart eller liknande, tvärtom.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Det är fördelen med cab att man hör alla ljud bättre. Så om motorljudet är fint så framgår det extra bra. Saknas motorljud föreställer jag att man hör andra fina ljud i naturen. Med en täckt bil utan motorljud framträder inga njutningsfulla ljud utan bara däcksljud och vindljud och de syntetiska ljud man själv valt eller biltillverkaren valt åt en.
Där har du en av de största anledningen varför jag köpte en M550i med samma motor som i M850i. Njuter fortfarande varje gång jag startar bilen även efter 2,5 års brukande :-) Även om den kostar mellan 16-30 kronor milen i bara soppa..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.