AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.097

Kommande 5-serie G60

Sida 4 av 7
Gillade också i5, men testade bara e40. Räcker långt och med tanke på hur dåligt andrahandsmarknaden är för elbilar med mycket prestanda bör man nog undvika toppversionen.

Ingen dålig kampanj på M-sport ihop med dragkrok - 9,900kr. Gör säkert att vissa väljer sedanen om nu arbetsgivaren betalar kalaset och vill få en bra slutkalkyl efter leasingen.

Synd bara att BMW lastat in allt i diverse paket….för egenföretagaren är det kanske skitsamma men inte för alla oss som har förmånsbil via jobbet där TCO spelar roll.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Håller med Verdi2 om att de lägger på orimligt mycket på M60 modellen. Däremot tycker jag 550e modellen är attraktivt prissatt för 892k. Dvs bara 42k mer än i5e40 och hela 365k mindre än i5M60 med liknande prestanda.

Har ännu inte provkört bilen utan bara provsuttit den vid en förhandsvisning i juni och kollat utrustningslistor. Mina reflektioner av det är att man gjort en bil närmare 3-serien än 7-serien medan det i tidigare modeller kändes tvärtom vilket antagligen beror på att 7-serien blivit en förklädd Rolls i ett helt annat format. Konsekvensen av detta är Bmw minskat på möjlig lyxutrustning att utrusta bilen med och istället sig hållit till den typen av utrustning som säljs mest av. Det jag där tänker på är B&W ljudanläggningen som är av enklare snitt och till lägre pris, ingen massagefunktion i stolarna, inget alcantara innertak samt att merinolädret inte i närheten verka innehålla lika mycket läder i interiören.

Nu har jag inga planer på att byta ut min G30 än på ett tag men om det skulle bli aktuellt hade 550e legat närmast tillhands. Men det hade tagit emot att byta mot en bil som är långsammare och mindre exklusiv i interiören oavsett hur många navigationspilar jag kan se i framrutan. Men jag är medveten om att jag lite hedenhös som föredrar knappar framför touchskärmar..
Bedrövligt att knappreduktionen även drabbar möjligheten att justera avståndet i avståndshållaren mha av rattknapparna ..
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Haha igelkotten, flest navigationspilar vinner! :)

Kom att tänka på en grej till som jag gillade, när jag backade in bilen efter provturen så kände den själv av att kameran var smutsig och föreslog rengöring vilket jag bekräftade med en gest. Sånt gillar en tekniknörd som jag.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Du är betydligt mer teknikframåt än jag Wiberg! Har själv stängt av gestkontrollen i min nuvarande bil då jag hellre trycker på knappar ;-) Men funktionen med rengöring av backkameran lät som en bra utveckling!

Var inne en snabb vända på Bmw i eftermiddag (för att fylla på kylarvätska) och passade på att titta lite närmare på en i5 M60 för 1,4 miljoner i hallen och upptäckte lite fler saker man tagit bort från tillvalslistan. Soft close på dörrarna finns inte som tillval längre, komfortstolarna saknar möjlighet att justera lutningen på ryggstödets övre del och inga förvaringsfack på baksidan av framstolarna.

Knappreduktionshysterin verkar även ha drabbat stolsinställningen där man reducerat antalet knappar till tre. Efter en stunds letande i menyer och appar lyckades till och med en bakåtsträvare som jag både justera lårstödet och sidostödet i stolarna via touchskärmen. Man har säkert sparat några slantar på att bara ha en typ av stolskontroller oavsett vilken stol som är monterad. Men just det där snålandet tyckte jag man såg på fler platser. Till exempel solskydd som kändes plastikt och tunt, högtalarkåpor på nedre förardörren som både såg och kändes billiga, mugghållare utan skjutbart lock där fram för att ta några exempel jag störde mig på.

Min besvikelse av att lyxkänslan minskat berör säkert få av köparna eftersom försäljningen tidigare av B&W stereon, massagefunktionen och alcantara innertaket säkert varit väldigt blygsamt. Jag hade hoppats att Bmw däremot i en tid när motorljudet och motorgången inte längre är en konkurrensfördel hade prioriterat mer lyx i interiören för att motivera köpare att välja en Bmw jämfört med Kia, Tesla och andra billigare elbilar med i övrigt likvärdig prestanda. Hade interiören gått att utrusta till den nivån som XM har hade jag varit nöjd. Lika mycket som jag avskyr XMs yttre tycker jag de lyckats riktigt bra i interiören.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tror du inte det kan va på så vis att de håller lite på vissa funktioner / detaljer / tillval när det är en helt ny generation. Det kommer säkert större ljudpaket mm framöver. Känns som nån slags strategi från många företag.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Henrik335i: Så kan det säkert vara. En del utrustning kommer kanske tillsammans med lanseringen av M5an där andelen bilar med exempelvis alcantara innertak är mycket stor och ett fulläderalternativ skulle vara populärt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ja, jag tänker så, att det inte är omöjligt iaf. Sen kan man reflektera kring varför bilar får mer datafunktioner, typ du kan spela tv spel. Vet inte hur mycket som läggs på att göra inredning bättre...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Biltillverkarna lägger såklart pengar på det som efterfrågas. Det är ingen komplott.
B&W lär finnas med i ett fördelaktigt paket, Innovation Edition tror jag att det benämns. Jämför man H/K i IX är det otroligt bra och B&W är totalt onödigt. Vad gäller "lyxkänslan" i övrigt så tycker jag att den iaf uppfyllde mina behov och önskemål. Varför jämföra med en 7-serie som kostar 50% mera och har en totalt annan kundkrets. Man måste ju jämföra med motsvarande bilmodeller och där ligger ju I5 otroligt bra till.

Rengöring av backkameran har jag även på min IX. Väldigt bra!

Varför lägga så mkt pengar på en I5 50e? För att komma cirka 10 mil på el och sedan behöva tanka/köra på soppa. Det lär bli 40 X-drive Touring som blir "storsäljaren" av I5, när den kommer så småningom.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Just i5 40 X-drive Touring är den jag kommer hålla på min kortlista när det är dags att byta bil om ca 1,5 år.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Igelkotten: Jag delar din uppfattning. Min personliga åsikt är att jag hellre sett resurser läggas på hårdvaran i produkten. När jag provkör en ny modell vill jag slås av att stolarna är bättre, styrningen är bättre, osv osv än modellen innan.

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Henrik335: Känns inte som det läggs så mycket resurser på att göra inredningen bättre alls hos Bmw i alla fall. I en värld där motorljudet försvinner och bilen kör sig allt mer själv hade jag uppskattat om man hade lagt mera krut på inredningen i form av ädla material, bra känsla i knappar och reglage (de få som finns kvar vill säga) och istället försökt närma sig Bentley/Rolls Royce än lägga sig på Tesla/Kia nivå. När fartresurserna inte blir bättre med nya modeller vilket tidigare alltid var välkommet så behöver andra saker kännas bättre. Att just TV-spel i bilen blivit en utveckling beror säkert på att det plötsligt finns ett behov att fördriva tiden sittandes stilla i bilen när den laddas vilket inte fanns tidigare. Apropå TV-spel i bilen så hade jag gärna haft den gigantiska skärmen i baksätet från 7-serien för att antagligen få en magisk spelupplevelse. Kanske kommer så småningom då den redan finns på den förlängda 5-serien i Kina.

Med Känsla: B&W i nya femserien är av betydligt enklare snitt vilket inte minst märks på prislappen som gått från 59 600 kronor (förstår att det inte var någon storsäljare) till runt 10 tusen. Jag jämförde med 7-serien då de tidigare legat mycket närmare varandra när det gäller möjligheterna till lyxutrustning. Skillnaderna i de mest omfattande läderutrustningen har bestått i att 5-serien inte gått att beställa med läder på nederdelen av innerdörrarna vilket gått att göra på 7-serien. Andra skillnader tidigare har varit att 7-serien haft fler färger på alcantara i innertaket och golvmattorna där 5-serien bara funnits i svart. Med nya fem-serien upplever jag som steget upp till 7-serien och XM som mycket större än tidigare.

i5 e40 xdrive blir säkert en storsäljare om inte priset springer iväg för mycket.
När valet står mellan att släpa runt på massa tunga batterier eller en 6-cylindrig radmotor för att få bättre räckvidd hade jag valt det senare. 10 mil i vardagen räcker väldigt långt för mina behov. Att 550e dessutom har betydligt bättre prestanda än e40 för samma pengar tilltalar mig.
Men på en ny bilmodell är inte det allra viktigaste hur den är att köra? Det tycker iaf jag. Där kan jag lova att I5 är betydligt bättre än G30 på alla vis. Den ligger verkligen top of the line i sin klass på alla sätt.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Med känsla: Ska ta och provköra bilen om en vecka när min G30 ska in på felsökning och jag har lite mera tid och se om jag då delar din upplevelse.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
550e har bättre prestanda enbart om du aktiverar bensinmotorn. Och då får du leva med alla nackdelar med den stenålderstekniken i form av växlingar, turbolag, vibrationer och buller...
Det blir spännande att höra vad du tycker @igelkotten. Sedan för att göra en jämförelse helt korrekt så skall det ju egentligen också vara motsvarande utrustning på bilarna, vilket är svårt eftersom det ständigt ändras med paket och i paketinnehåll mm. Det lär dock komma en väldigt bra utrustad Innovation Edition till ett riktigt bra pris. Dock lär det inte komma i nivå med era bilar som verkar vara Individiual? och Ultimate Edition. Det går ju dock säkert att lägga till mängder av utrustning om det nu är det som man vill ha. Jag är inbjuden till ett event idag där de kanske berättar mera.

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Verkar som att Bilia kör Innovation Edition redan, är inte det ovanligt att man kör rabatterade paket direkt från launch? Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
De gjorde det när G30 kom också.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Verdi2: Vissa kallar det för buller och vibrationer medan andra kallar det för skönsång och motorkaraktär och älskar det.. Tur att det än så länge finns produkter för oss båda inom Bmw:s modellprogram. Och det är ju klart att motorerna måste vara igång för att få ut max prestanda.

Med känsla: Alltid svårt att jämföra en ny modell med gammal när utrustningsnivå eller motor inte är jämförtbart. Hoppas de har en i5 M60 inne då det bättre borde motsvara M550i än en i40 i prestanda och chassisättning. Den bilen jag kände på igår som stod i hallen saknade förvisso merino lädret men verkade i övrigt vara väl utrustad. Gjorde en jämförelse av hur mycket extrautrustning som gick att lägga till och kom fram till drygt 300k kronor på M60 medan gamla G30 gick att utrusta för drygt 430k i 2020 års priser.
Kampanjer och paket är alltid bra och gör det mer prisvärt med utrustning. Hade det inte varit för en väldigt bra kampanj på Ultimate edition när jag beställde så hade min bil inte varit så maxad som den blev. Dock hade jag säkert ändå kostat på mig merino helläder, alcantara innertak samt mina unika individual manufaktur golvmattor, interiörlist, backspegelkåpor och lack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.