|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Homeros, det är en medveten satsning från BMW att tydligare separera mellan 3, 5, X3 och X5 kontra X7, X6, 7, 4 osv som de bedömer uppskatta att sticka ut mer än den första kategorin. En 4-serie ska inte bara vara en 3-serie med färre dörrar, det är olika kundgrupper med olika behov fick jag höra på en presentation där BMW Sverige för några år sedan förmedlade trenden från moderbolaget och vad som skulle komma. |
|
| Lite mer om kommande M5 Touring Länk | |
|
Nu börjar det komma ut mer djuplodande recensioner av i5, här är ett exempel |
|
| Ska provköra på fredag, en e40. Ska bli kul att känna på den och se om man blir sugen. :) | |
| Har sett den live I somras när jag var på Welt , en gigantiskt bil | |
|
Jag har också sett ett antal M60 live i olika färger, här hemma. Snygg bil, på tok för dyr bara! /Anders |
|
|
Fler recensioner här: Länk Och lite patentbilder på touringen: Länk |
|
|
Jag lånade idag en I5 M60, fantastisk bil på många sätt. Otrolig kvalitetskänsla, körkänsla, väghållning, komfort mm. Touring presenteras i november, leverans från sommaren -24. /Anders |
|
|
Med känsla Känns det lika stor invändigt som den ser ut? Satt 20 tummare på? hur var känslan? |
|
| Jag prövade en 40 i lördags en kortare tur, grym bil som alltid med nya 5-serier. Bilen upplevs verkligen som ett steg upp från G31, inte minst storleksmässigt, grymt komfort och bra tryck i bilen trots "lilla" motorn/effekten. | |
|
@catch_me jag ser att du har en G30 545e - för övrigt senaste femma som jag hade, våren 2021. Jag tror att du som är van vid G30 inte kommer att känna någon märkbar skillnad invändigt. Det är nog relativt lika där. Både fram och bak samt bagageutrymmet. Den stora skillnaden ligger ju i körupplevelsen, otroligt stabil och bra chassi. Väldigt hög kvalitetskänsla. Totalupplevelsen är väldigt positiv. Tyst, inte minsta känsla av vindbrus eller liknande. Acceleration för den som gillar det. Den är väldigt mycket BMW. Mellan ex vis IX och X5 skiljer det mycket medan här är det inte så enligt min känsla. Väldigt skön ratt, senaste skärmen med dess innehåll, lite annorlunda än i IX som jag har. I den centrala skärmen så fanns i testbilen hela tiden en kamera som filmar vägen framför dig (som tydligen går att knäppa bort). I5 M60 är som en M5 i elversion. Därför förstår jag inte alls varför det skall komma en M5 Touring nu efter så många år, när det strax kommer I5 M60 Touring. Det finns tydligen en del paketlösningar som inte finns i konfiguratorn, som gör att priset kan bli hyggligt överkomligt, typ Innovation Edition. Bilen hade 20". Spårar inte, inga däckljud. Däremot så fanns ett ljud inlagt som hörs vid acceleration. Lite störande tycker jag som är van vid tyst el. Men går säkert att plocka bort. Provbilen hade bruttopris på 1.469 tkr så den var helt fullbombad. För övrigt i väldigt snygg färg, Oxid grey. Säljkåren har ju nu utbildning på I5 i Malmö och har där fått se Touringen men inte fått ha med telefon och inga bilder men hörde från en att den såg magisk ut :-). Det är ju lite av en käftsmäll mot Audi att I5 lanseras även i Touringversion (november 2023) innan Audi lanserat A6 Avant E-tron, som det snackats om i ett par år nu. /Anders |
|
| Tack för återkopplingen Med känsla | |
|
Var och körde e40 och M60 en sväng och var förvånad över hur stort steg det ändå kändes från nuvarande G30 när jag satte mig i den igen efter provkörningarna. Nya skärmarna gör en hel del för hur modern bilen känns, jag gillar verkligen att AR äntligen hamnat i BMW där väl Merca haft det ett tag. Tyckte det fungerade riktigt bra för vägvisning med navin. En annan positiv överraskning var hur bra Veganza kändes, riktigt mjukt och fint. Allmänt kändes det som en bra utveckling av 5-serien med en bra drivlina, e40 kändes tillräcklig men x40 med 400 hk blir nog alldeles lagom. :) Jag är inte helt såld på utseendet på utsidan fortfarande, men insidan är riktigt trevlig, om än lite plojig (men det går väl att stänga av det mesta). Fick oväntat stort habegär, en i5 40 xDrive touring kommer vara svår att motstå! M-ratten känns som den blivit ännu ett steg tjockare? |
|
|
Instämmer. Ratten var skön på M60, bra form, tjock och greppvänlig. Det enda som jag störde mig lite på var det röda "strecket" över ratten kl. 12, men kanske en vanesak. Navin verkade lika som i min IX. 40 med X-drive lär bli "volym" modellen, lite beroende på vilket pris den hamnar i. Innerutrymmena är dock ingen höjdare, iaf inte om man jämför med IX. Fortfarande samma "fossilkänsla" som i I4, E-tron, EQE, Polestar 2 m. fl. om man ex vis jämför med utrymmet och luften som finns både fram och bak i IX. Den stora mittkonsolen har man ju numera vant sig av vid, samt ett mer eller mindre slätt golv i bak. /Anders |
|
| Lyssnade på senaste avsnittet av Vi bilägares podcast där de pratar om nya BMW i5 M60. Tror sällan jag hört två motorjournalister vara så begeistrade över en ny bilmodell. Mycket klassisk BMW-känsla, gedigen kvalitet på "europeiskt" vis, fina utrymmen, krispig körkänsla. Tror knappt de hade ett ont ord att säga, inte ens priset var de speciellt kritiska till, det var nästan så de tyckte bilen var prisvärd(!), eller i vart fall inte överprisad. | |
|
Med känsla>> Har IX också Augmented reality i klustret? Trodde det kom med iDrive 8.5 men det kanske funnits längre? Eller så har IX haft 8.5 länge, bara jag som inte hänger med. Just "fossilkänslan" var en av sakerna jag gillade, att det känns som en "vanlig bil" men med bra och mjuk drivlina. Sen blir det ju lite dumt att man inte får alla potentiella fördelar med en elbil, men det är också lite tilltalande med att det känns som en vanlig 5-serie men med dom flesta av fördelarna från eldrivning. Vi hade en 520d F11 och där fanns typ två dm tomrum under motorhuven för allt är anpassat för att få plats med en V8 så en liten fyra utnyttjar också utrymmena rätt dåligt. ;) Joofa>> M60 med lite utrustning på kanske är prisvärd, men det blir ändå stora siffror! :) Tycker fortfarande prissteget mellan e40 och M60 i pris är oväntat stort. |
|
|
@Wiberg, en sån "icke-datanörd" som mig frågar du en sån sak? :-) Menar du den här kameran framåt som ligger i instrumentklustret på nya I5? I så fall svar nej, finns ej till IX om det inte är så att 2024 års modell fått en uppgradering? Jag tyckte den var rätt störande, kanske ovana, men förstår främst inte varför den ska finnas där, när man ser bättre genom vindrutan. Däremot kameran som dyker upp när man har en adress inne i navin är excellent. Såg den första gången på Merca EQS men finns också på IX. Instämmer med att G60 kändes väldigt mkt traditionell "femma" och mkt BMW. Däremot var jag inte imponerad av innerutrymmena om man som jag lätt jämför med just IX men det är ju en annan biltyp, men den kändes klart bättre än I4. Jag väljer nog lätt I5 framför I4. Någon sade mig idag att I5 40 till och med var "bättre". Smaksak förstås men kul om den billigare känns bättre. Jag tror nog I5 40 X-drive Touring blir riktigt lyckad, beroende på prissättningen. /Anders |
|
|
Jag tycker de lägger på orimligt mycket påslag på de starkare versionerna. På en ICE så är det ju jätteskillnad på en surrig fyra, en silkeslen sexa och en mullrande åtta. Det är ljud, gångkultur, bottendrag, register... Allt. På en elbil så är det inte alls så. Då går alla silkeslent, låter likadant och har samma register/karaktär. En 40 upplevs nog som mer än tillräckligt stark och snabb i vanlig trafik som en klart starkare bensinmotor. Dvs en 40 räcker till riktigt bra. Det här är för mig en av alla rester från det gamla fossiltänket som lever kvar. Jag har drygt 400 hästar i min Tesla och använder sällan fullgas vid omkörningar. Särskilt inte om jag har passagerare. Det där rycket som blir kan upplevas som lite obehagligt om man inte är van vid elbilsacceleration. Ironiskt nog så tycker jag att elbilar inte behöver samma toppeffekt för att prestera ok. En elbil på 200 hästar upplevs väldigt mycket snabbare än en bensinare på 200 hästar eftersom du behöver träffa rätt med varvtal, turbotryck osv för att verkligen få ut maxeffekt. På en elbil får du maxeffekt hela tiden oavsett hur dålig du är på att köra. |
|
|
Ja, det är typ den jag menar, Med känsla. :) Jag hade rätt kort tid att hinna ta in allt under provkörningarna, det blev lite "technology overload" för mig som kommer från en stenålders G30 ;) , men att kunna ha kameran framåt i klustret där man får in navigationspilarna "i verkligheten" trodde jag var nytt för i5. Men samma funktion kanske finns i IX? Sen såg jag att den även markerade vilket mål den använde för adaptiva farthållaren i kamerabilden men det känns mer som en gimmick än något jag vill sitta och titta på. Håller med dig, Verdi, det är förhållandevis lite mervärde för pengarna. i4 har väl en mer rimlig prissättning mellan e40 och M50. Jag hoppas att BMW inte prisar ut sig på i5 e40 med fyrhjulsdrift, lite mer effekt och drivning på alla fyra hade varit trevligt. Men e40 räcker ju bra till i 99% av all körning, vet inte vad snitteffekten är på nya sålda bilar men det känns som den exploderat på slutet. 3-400hk är standard, typ.. Redan det är svårt att utnyttja lagligt i Sverige mer än väldigt korta sprintar. |
|
| För mig så är däremot fyrhjulsdrift väldigt viktigt på en elbil eftersom det är så mycket vridmoment i låga hastigheter som man gärna vill ha ner i backen. Plus att däcken slits jämnare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.