AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.092

Kommande 5-serie G60

Sida 2 av 7
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
475 km EPA för i40 imponerar tyvärr inte jämfört med Mercedes och Audi. Det är faktiskt nästan exakt lika långt som min fem år gamla Model S som rullat 15000 mil. (Ny låg den på över 500 km)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fast Verdi, din är ju Teslas toppmodell medan i40 är instegsmodellen. För min del så räcker 35-40 mil, det är viktigare om skillnaden mellan vinter/hög fart inte gör att det blir 25-30% lägre, än att totalen blir högre.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Är dåligt påläst. Antog att 40:an hade samma batteri och längre räckvidd än den mer motorstarka. Precis som på i4:an? Eller är det mer som på iX att 40:an även har ett mindre batteri?

Håller dock med om att räckvidden räcker till. Även effekten räcker till. Kan tänka mig en sån själv om den inte blir så dyr, vilket jag bara kan drömma om antagligen.

Däremot är det många som inte är vana vid elbilar som stirrar sig blinda på räckvidd. Har en kollega här som snackat skit om elbilar i flera år som nu har börjat provköra. Han ska ha över 50 mils räckvidd, helst 60 mil, säger han. Jag har försökt fråga varför men...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är inte heller bra påläst om nya i5, men i40 är ju billigare än de andra modellerna så insteg ur den synvinkeln, medan 100 hos Tesla är ju högre i hierarkin.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej

Skulle inte nya 5an visas idag? Någon som vet mer
Länk

/Anders

Buspelle
Försiktig traditionell formgivning som ser helt okay ut. Man har filat vidare på det koncept man har. Viss återhållsamhet även beträffande njurarna även om de enligt min uppfattning är för stora. För stor är också hela bilen som vuxit till 506 cm. Varför ska bilar som oftast används till att transportera 1-5 personer behöva vara över 5 meter långa. Obegripligt även om trenden sedan lång tid är kristallklar. Större och större ska det vara. Storleken till trots är det inget fel på den exteriöra formgivningen. Interiört klarar man dock inte av att göra en snygg instrumentbräda där skärmarna integreras utan man häktar på en stor lös skärm. Andra klarar av detta som tydligen är jättesvårt men inte BMW. Förstör hela den interiöra upplevelsen. Men man har ju förstört 3-serien också på samma sätt i LCIn.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Instämmer, sen känner jag att innermåtten inte ökar på samma sätt. Utan står still. Såg promovideon som länkades, de var mycket fokus på alla datafunktioner, jag hade gått igång mer på om de sladda lite och framhävde sportighet och körglädje.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Mer info på BMWs hemsida Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Info på Teknikens Världs hemsida, inkl från-priser Länk
Går även att konfigurera på BMW.se nu.
den avslutande delen på hoffmeisterkink förstör designen väldigt mycket enligt mig. dessutom undrar jag varför de måste skriva siffran 5 där? ser verkligen itne elegant ut. i övrigt en mycket fin bil

Länk
Besviken, bara 20d och ingen 30d.

Frågan är om man någonsin kommer köpa sig en ny bil i framtiden.

Tycker lyktorna fram är tråkiga. M paketet är inte heller så tilltalande.

Nej, nästa bil blir nog w214 eller en beg e63s
Läcker bil tycker jag! Ni får nog vara glada för att det iaf var/är en dieselmodell. Diesel är ju inte direkt framtiden.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag tycker den ser ut för mycket som en E-klass med den sluttande aktern.

Länk

G30 ser spänstigare ut.
Länk

Dock är det väl väntat för G30 har också den där vikande bakdelen.

För mig är bara i5 aktuell och den känns för dyr och begränsad. Vill man ha xDrive så blir det fruktansvärt dyrt.
mzn, det kommer en ny I6 dieselmotor till G6x under 2024 enligt BMWs pressmaterial. Låt oss gissa att priset startar på 745 tkr utan M-sport för G60 530d.

En 2023 520dM xD G60 för 642 tkr (inkl metallic men med syntetisk klädsel) är knappast ett fynd, då framstår i5M eD 40 för 850 tkr kanske som mer prisvärd?

Det (eventuellt) positiva är att beg G3x inte faller i värde så fort utifrån aktuell prissättningen av G6x.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ni som har följt tidigare lanseringar av nya generationer...
Hur snabbt burkar det komma utrustning till den nya generationen, utrustning som inte fanns att välja när den nya bilen lanserades men som gick att välja till till tidigare generationer?
Utrustningslistan till G30 är inte överdrivet lång, och jag hittar bla inte stolar med massagefunktion, soft close, laser lights, Bowers & Wilkins ljud... När tror vi att denna utrustning kommer finna tillgänglig för G60?
Tveksam till designen. BMW verkar även något ambivalent i sitt designspråk. De större modellerna som 7 serien, X7 mm kör man med en enorm grill och den uppdelade frontlinjen med strålkastarljuset. På de mindre modellerna som 3-serien, i4 och IX kör man med den enorma bävergrillen. Verkar som att de har lite svårt att bestämma sig. Svårt att hitta en röd tråd här.
Förövrigt baseras G60 på CLAR plattformen dvs samma som G30. Vill man ha en dedikerad elbilsplattform så får man vänta till Neue klasse som sägs ha 800v teknik mm.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Svårt att säga något gällande designen tills man sett den i verkligheten, IX är ett bra exempel, där bilen såg hemsk ut på bild/video tills man såg att rätt stylad så är den faktiskt riktigt fin.

Interiört däremot, riktigt läckert, även om jag inte är ett touchscreen fan.

G61 (touring) blir spännande att se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.