AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.289

Hastighetskontroller vs mobilanvändning?

Sida 2 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Johan, Visst kan det störa rytmen om någon kör långsamt men är det viltrisk är den lika för alla och då borde alla köra långsammare. Men det farliga beteendent är inte den långsammares, det är den som väljer att göra en dum omkörning som gör fel.
Visst finns "raggarparagrafen" som säger att man inte får köa onödigtlågnsamt, men jag har ännu inte sett någon visa någon som blivit dömd för att ha kört långsamt av rimliga försiktigthetsskäl. Min tolkning är att paragrafen syftar på att inte köra 30 på motorväg eller i princip stillastående cruising på genomfartsleder i stan.

Att sänka till 60-70 på en viltväg skyltad med 80 eller 90 i gryning/skymning lär inte få dig dömd i tinget för att köra för långsamt, även om det säkert finns trafikanter som anser att det borde ske.

Fartkontroller har som sagt bonnuseffekter då polisen får napp på rattfylleri, olovlig körning mm.

Man hör ofta klagomål på att det fångas fortkörare men aldrig på att "jag har bara druckit lite för mycket". Jag förordar inte att köra bil påverkad men båda är ett ökat riskbeteeende där det ena är accpeterat av många men det andra inte. Samma sak i denna tråden, "jag pratade ju bara lite med mobilen i handen".

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
325cabrio, att man anpassar hastigheten efter rådande omständigheter är inget problem, men när en bil kör i t ex. 70 på en 100-väg när det är "perfekta" förhållanden bara för att föraren tycker att det är otäckt att köra fortare än 70 (vilket inte sällan är samma hastighet som används även när det är 50-väg av samma förare...) är en sådan sak som polisen faktiskt ska slå ner på - men det sker ytterst sällan!

Det jag vände mig mot var att jag personligen bedömer att det blivit ett rättfärdigande mantra från trafikverket att "bara vi sänker hastigheten så halverar vi antalet döda i trafiken" - jag tror att det är mycket mer komplext än så, där även väghållarnas bristande vägunderhåll/felaktigt utformade vägar mm. har en del i resultatet t ex!

Sedan tror jag att modernare och mer säkra bilar kraftigt har bidragit till att vi nu har rekordlåg trafikdöd.

Men det räcker att lyfta blicken lite i trafiken och då brukar det vara ganska enkelt att identifiera vissa bilförare som av olika anledningar beter sig helt horribelt på olika sätt, både genom allt för hög hastighet, vansinniga manövrar och troligen ofta under alkhohol/drogpåverkan. Bilar som i alla fall jag försöker hålla på behörigt avstånd för min och mina passagerares bästa.
Det är sådana förare som jag personligen skulle vilja se att polisen punktmarkerar i trafiken och inte nöjer sig med att fånga som en bieffekt av hastighetskontroller.

På vissa vägavsnitt är hastighetsöverträdelse helt klart ett problem av olika anledningar, men på fina motorvägar är 10km/h för fort inga säkerhetsproblem under bra förhållanden - dock kräver det förare som tänker lite och inte slentrianmässigt kör för fort, för är det dåligt väglag, dålig sikt, mycket trafik etc. kan situationen göra att man kör "för fort" även om man håller sig till skyltad hastighet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan inte gå runt och tro att du vet fördelningen på polisens trafikarbete. Det stoppas oerhört mycket bilar, jag ser dem dagligen, som inte är baserat på laserkontroller.
Det, i alla fall jag, vänder mig mot är inte polisens arbete utan åtgärdsplanen från dessa experter och att de tror att det minskar antalet trafikdöda med 50 st.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Löwet, om det var riktat mot mig, så självklart inte, MEN du missar hela poängen i mitt resonemang - hastigheten har blivit ett mantra på trafikverket, åtminstone det som förmedlas officiellt...

Faktum är att det är rekordlåga dödsfall i trafiken - om du backar bandet några år så var siffran runt 400/år, dvs. det dubbla.

Mvh
Johan B

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kanske den lite ökade hastigheten inte orsakar fler olyckor MEN konsekvensen blir allvarligare. Fysikens lagar kommer du inte undan: rörelseenergin ökar men kvadraten på hastigheten: E = mv^2 / 2 för den som inte minns sin skolfysik. Alltså blir det allvarligare olyckor i högre hastighet när de väl sker.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, visst är det så - fysikens lagar är svåra att bryta mot! ;)

Men jag menar att det är komplext och att det inte enbart är mantrat hastighet som är allenarådande. Trafikbeteendet är nog så viktigt (och där ingår givetvis ofta hög hastighet som ett riskbeteende) tillsammans med fysiska förutsättningar som säkra bilar, bra vägar, viltstängsel, vägkantsröjning, smarta trafiklösningar för att dela upp skyddade och oskyddade trafikanter etc. etc.

Iofs. finns det ett väldigt bra sätt att minska dödsolyckorna och det är att alla fordon står helt still - men inte ens då tror jag att fordonsrelaterade dödsolyckor blir noll... ;)

Mvh
Johan B

.. och nu när vi funderar över intrikata samband funderar jag över statistiska risken att bli påkörd när jag kör sträckan S från A till B.
Låter väl rimligt att risken ökar ju längre tid jag färdas längs vägen?
(Så repeterar vi också formeln t= S/V ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JA!!!

Så måste det ju vara - lösningen är att vi släpper hastigheten fri och bilar beskattas utifrån hur snabbt de kan köra, desto snabbare en bil kan köra desto lägre skatt! Kör man för långsamt så får man långsamhetsböter... :D

Nu kanske det låter som jag ligger och kör fort konstant, men faktum är att jag för det mesta kör enligt hastighetsskyltningen.

Mvh
Johan B

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@bmw21 Helt rätt ang kort exponeringstid för faran (medtrafikanter eller ska vi kalla dem mottrafikanter), givet att reaktionstiden och bromssträckan vore infinitesimal (=försumbart liten).
Men eftersom vi är lite tröga i reaktionerna (ungefär en sekund från upptäckt fara tills du börjar bromsa) och grepp mellan däck och väg inte är 100% (några sekunders bromsning, beroende på hastighet) och våra kroppar dessutom inte skulle gilla dessa häftiga G-krafter (100-0 km/h på ingen tid alls) så vore det farligt att på så vis undvika kollisioner.

Jag tycker också mobilsurfande borde beivras oftare och hårdare men hastighet är också en farlighet i trafiken, särskilt när det väl händer en olycka.

Man brukar säga att svenskar "åker" bil, de kör inte sina bilar och det kan man se på majoriteten förare, de bara åker, lydiga med sina 40km/h, helst 10km/h under detta så inte farbror polis tar dom, kanske bättre dom börjar cykla.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@lanab Eller så kanske alla de som till varje pris och i alla förhållande ska köra minst vad som står på skyltarna och helst över det också, kanske de ska börja cykla. Är polisen flitiga med sina fartkontroller blir det kanske så. Acceptera att folk kan välja att köra lite under högsta tillåtna, kör om när det går att göra säkert och sluta klaga på att somliga inte har lika bråttom som du har eller väljer att ha lite större marginal till skador och fortkörningsböter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.