AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.291

Hastighetskontroller vs mobilanvändning?

Sida 1 av 2
bl
2.294
blixten
325i -88
Denna vecka har man kunnat läsa i tidningar och text-tv att polisen skall ha ökade kontroller vad det gäller överträdelse av hastighetsbegränsningar. Man skall dessutom ha extra stort fokus på mindre överträdelser säger en representant, typ 1-10 km/h, och skulle bara folk följa hastighetsbegränsningarna skulle antalet trafikdöda minska med 50 stycken per år. Jag tittar nu och då på tysk tv, tyska trafikexperter och polisen säger att olycksorsaken nummer ett i Tyskland är användning av mobiltelefon samtidigt som man kör bil. De har därför mycket kontroller avseende detta. Personligen tror jag det förhåller sig på samma sätt här men det verkar som polis och myndigheter snöat in totalt på hastighetsbegränsningar. Silar mygg och sväljer kameler...

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tror precis som du, men det är väl svårare att spana på mobilanvändandet.

MVH
Robert
bl
2.294
blixten
325i -88
Precis! Man kontrollerar det som är enkelt att kontrollera, inte det som orsakar mest olyckor.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De gör betydligt mer i trafiken än bara stå och mäta med laser. Det går liksom inte att tro att man kan avgöra polisens arbete genom vad man ser själv eller vad "folk" säger.
Vet inte riktigt om jag håller med. Satt i bilkö i tunneln genom Hamburg och i princip ALLA tyskar satt med mobilen samtidigt som dom köade…
Förtydligande; det var inte så att dom pratade och höll telefonen vid örat utan regelrätt ”surfande”.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja att hålla på och kladda på telefonen när man kör är ett riktigt ofog.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hastigheten är en faktor: reaktiosntiden innan du hinner bromsa är fartoeberoende - men ju fortare du kör desta längre hinner du på den sträckan, sen adderar vi på att bromssträckan ökar med farten, så det är helt enkelt stärre risk att krocka med något uppdykande i hgre fart, allt annat lika.

En annan sak är att rörelsenergin, dvs det som tar sänder både bil, förare och passagerare, det ökar med kvadraten på hastigheten, dvs dubbel hastighet ger 4 gånger (inte bara dubbetl alltså) så risken att olyckan blir allvarligare ökar rejält med ökad hastighet.

Att förstöra uppmärksamhet med mobilprat eller surf är inte heller bra, din reaktionstid lär bli rejält längre och förmågan att hålla sig kvar i rätt fil minskar också rejält, det enda positiva (som dck inte uppväger något nämnvärt) är att många mobilpratare undermedvetet sänker farten under samtal.

Polisen lär beivra båda brotten och har fog för det. Syftet är i båda fallen att minska antalet och allvarlighetsgraden på olyckor i trafiken.

Alla har olika ideer om vilket brott som är allvarligast men det är ändå straffskalan som avgör vad som jurdiskt anse allvarligast.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
bl
2.294
blixten
325i -88
Nusnas, ja man har inte kommit tillrätta med att folk använder mobilen i Tyskland. Men man har insett/kartlagt problemets dignitet och har bl a civila poliser som filmar trafikanter längs vägarna för att sedan plocka in dem och bötfälla.

bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Tycker körkortet ska åka på plats vid mobil användning bakom ratten.
Vad kan vara så viktigt liksom?
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Med tanke på att hastigheterna på svenska vägar som inte är mötesseparerade sänkts de senaste året har jag svårt att tro att en hastighetsöverträdelse på 1-10 km/h påverkar olycksstatistiken. Men det är som så ofta en gissning i såna här frågor. Förtroendet bland forskarna på Trafikverket som alltid pratar hastigheter har jag inget förtroende för. Träffade för många år sen en person som arbetade som forskare på Trafikverket men när jag fick reda på att hen inte hade körkort minskade mitt förtroende.

Om man vänder på frågan, vem skulle jag minst gärna vilja möta i trafiken. En onykter förare, en förare som pillar på sin mobil eller en förare som kör 1-10 km/h för fort? Min prioritering är i den ordningen jag radade upp de.

En fundering jag har är huruvida alla moderna säkerhetssystem och självkörande funktioner påverkar människors lockelse att rattsurfa. Är ju betydligt lättare när bilen sköter körningen åt en.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
5-10 är väl relevant på en sträcka där vi har 30 km/h men om någon tror att man "räddar liv" när man plockar förare som kör 120 på 110-väg är lika trovärdig som Bagdad-Bob...
Det är väl skillnad på att mobilsurfa i en bilkö (stillastående) och att sitta med telefonen i 90 km/h bakom en lastbil som är standard praxis i Sverige? Visst finns det risker även vid kökörning men då handlar det ju om krypkörning och då blir konsekvenserna inte lika allvarliga.
Buspelle
Polisorganisationen består av ett visst antal poliser och annan personal och man har svårt att rekrytera. Det betyder att man måste prioritera vad man pysslar med. Svensk polis har en skrämmande låg andel uppklarade brott. T ex ligger uppklarade våldtäkter kring 17% och s k vardagsbrott som stölder o d kring 14%. Det är helt enkelt bedrövligt. Att polisen då ska prioritera mindre hastighetsöverträdelser med bara några få km/tim framstår som i det närmaste skandalöst.
Jag skulle också vilja veta lite mera om hur man kommer fram till att trafikdöda skulle minska med 50st om de små hastighetsöverträdelserna "inte fanns".
Ligger det någon avancerad beteende modell bakom?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
BMW21: Det bygger enbart på statistiska uppskattning som görs matematiskt. Och som alltid i matematiska formler gäller att "garbage in - garbage out".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag är ytterst tveksam till om deras kalkyler stämmer i verkligheten!

Jag tror det är en grov överskattning att säga att man får ner (redan rekordlåga) dödstalen i trafiken med hälften (100 st/år) om alla håller hastigheten.
Länk

Dels låter det orimligt högt och dels vet man sedan tidigare att det i stor utsträckning är samma "typ" av förare som orsakar en mycket stor del av alla olyckor - dvs. de med ett allmänt högt riskbeteende och som kör aggressivt och hänsynslöst (inklusive hög hastighet). En polis jag pratade med menade på att en fördel med "trålande hastighetskontroller" var att man då fångade in den typen av förare, men att man samtidigt fångade in mängder av "vanliga hederliga människor som kör lite för fort, men som i praktiken inte är något större trafiksäkerhetsproblem"...

Hade polisen i stället lagt fokus på att "plocka russinen ur kakan" genom att plocka in trafikanter med ett aggressivt och riskfyllt beteende i trafiken kunde man kanske kunnat få större förbättringar trafiksäkerhetsmässigt!?
MEN det skulle se sämre ut i statistiken att säga att man har tagit t ex. enbart 25% så många trafikanter i förhållande till tidigare, men att man då tagit "RÄTT" (de farligaste) trafikanterna...troligen skulle man samtidigt då även fånga in personer som är ett stort samhällsproblem i övrigt genom kriminalitet och missbruk etc.

Till detta kan man lägga att trafikverket bedömer att ca 10% av alla dödsfall i trafiken är självmord - kanske är detta en siffra i underkant...
Länk

Men det är många som har byggt sina karriärer kring detta på olika statliga myndigheter och börjar man skärskåda det lite mer noga är risken stor att myten om att enbart hastigheten har så stor påverkan på antalet trafikdöda faller...och hur ska man då försvara alla trafikkameror t ex.!? ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tillägg:

Alkohol och droger beräknas stå för drygt 50 dödsfall (20-25%) per år.
Anmärkningsvärt tycker jag personligen är att narkotikarelaterade olyckor är så vanliga i förhållande till alkoholen.
Länk

Till det kan man lägga viltolyckor som är ca 5 dödsolyckor per år.

Dessutom finns det ett antal olyckor som är rent medicinska där t ex. föraren drabbats av akut allvarligt symptom som i sin tur lett till en olycka...

I mina ögon går inte matematiken riktigt ihop, men jag är å andra sidan inte fackman på trafikverket. ;)

Mvh
Johan B

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tycker viltolyckor i flera fall faller under "kört för fort i förhållande till rådande förhållanden". Är det skymning/gryning och man kör i skogen där träden växer ut till vägrenskanten, då är det kanske inte läge att köra vad som står på skyltarna, utan lite långsammare för att öka chansen att hinna stanna innan älgen kliver ut.

Vissa viltolyckor är kanske svårare att undvika men en del skulle nog gå att undvika genom lägre hastighet. Det är ingen rättighet att alltid köra vad som står på skyltarna, det är "högsta tillåtna hastighet" och det får man köra då förhållandena medger. Vem kör 110 km/h på motorväg vid akut blixthalka?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Korrekt!

MEN ibland kan det vara lika illa att köra för långsamt som att köra lite för fort...det kan i sin tur skapa problem med flytet i trafiken som i sin tur kan skapa olyckor både direkt och indirekt då vissa "problemförare" då blir provocerade att göra idiotmanövrar i trafiken...

Problemet som jag ser det är att man fokuserar väldigt mycket på att enskilda bilister överskrider hastigheten med någon/några km/h i förhållande till vad det står på skyltarna, i stället för att slå ner på "farligt trafikbeteende" hårdare.
Det senare är givetvis svårare och en mer flytande gräns så det kräver mer finkänsla och professionalism hos de poliser som ska bedöma detta i förhållande till att plocka upp laserpistolen och konstatera; jaha, fem km/h för fort = böter...

Viltolyckor är svåra - jag har själv kört över benen på ett rådjur som kom som ett popcorn från "ingenstans" och då körde jag ändå under skyltad hastighet då jag precis innan konstaterat att slyet i vägrenen säkert kunde göra att det sprang ut vilt....det skedde på ett ögonblick och jag hann bara lyfta foten från gasen och flytta över den till bromsen innan rådjuret halkade och gled in under bilen med benen.

Frugan klippte ett stort vildsvin under ungefär samma förutsättningar (men på ett helt annat ställe)...även där var det ett helt oväntat och extremt snabbt händelseförlopp.

Inga av de två olyckorna jag nämnde ovan, var inte ens i närheten av att vara dödsolyckor men om vi hade haft möte (särskilt frugan som kom över på andra körfältet direkt efter smällen) kunde det slutat illa även om hastigheten var relativt låg!

Mvh
Johan B

bl
2.294
blixten
325i -88
Vid dödsolyckor är det en relativt stor andel som är påverkade av droger eller alkohol och kör utan säkerhetsbälte. En hel del av dem saknar dessutom körkort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.