AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.518

650i GC 2016- Köpråd

Sida 1 av 2
Tjo!
Ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp angående köp av en 650i GC 2016-2017.
Tyckte denna bilen verkade helt fantastisk och passade mig som handsken, tills man började läsa runt lite om motorproblem.. Och försäkring! Jisses, 2-3k i månaden är ju lite väl saltat..!

Så jag kände först, angående motorproblemen, att jag backade lite, men har också läst om bilar som fungerar helt utan problem, så jag undrar om det är ägarna som är dåliga på att sköta bilarna eller att konstruktionerna inte är helt bra? Hittar inte mycket info om de nyare årsmodellerna.

De tidiga årsmodellerna verkade nerlusade med problem - hur är de från 2016-2017 och uppåt?
Går ju att köpa till garanti när man köper, speciellt i tyskland, så det är väl en bra säkerhetslina?

Himla tacksam för svar!
Jag hade en kort tid en 650i GC för några år sedan men tycker att motorn var trist och köpte senare upp mig på en M8 GC. Jag skulle hellre då gå på en 640d GC med Xdrive.

/Anders
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Här kommer råd från en lekman

Jag har själv varit lockad på att slå till på en bmw med den här motorn och läst på relativt mycket. Jag har kommit fram till att om man tänkt sig behålla bilen länge så välj bort den här motorn helt. Visst kan du köpa en 3-4 år gammal 650 om du inte tänkt behålla den, men... den här motorkonstruktionen känns inte nå vidare robust hur många uppdateringar de än gör då turbon ligger uppepå motorn och kylningen blir inte optimal. Jag trodde att de skulle fått till det med nya G generationen tills jag läste om att en kylarslang gått sönder uppepå motorn, gissar bara att det var värmen som var problemet. Det återstår att se hur säkra de senaste upplagorna är.

Har du gott om deg och inte har nått emot att betala ett gäng rediga verkstadsbesök så kör på annars ska man nöja sig med 640i som jag tror blir mycket billigare att underhålla över tid. Skillnaden i prestanda är marginell.
Anders:

Tackar för svar!
Jag måste nog säga att dieslar är mer för bönder och uteliggare.
Man ska bara hålla sig ifrån allt som luktar illa ;)

Henrik335i:

Tackar!
Otroligt ledsamt när man hittar en konfiguration som man verkligen gillar!
Blir nog att gå över till mörka sidan i form av en Audi S5 2018 - med samma konstruktion.. Hehe;)
Fan, GC:n är e riktigt, riktigt snygg bil. Synd!
Har ägt ett par Bmw för länge sedan, då 90 talare, men tyckte kvalitén började långsamt dala redan då. Men, de är helt underbara bilar, men önskar ju premium när man köper en premiumbil.
Men det gäller nog alla märken generellt - är mer plast på inredningsdetaljer överlag , vilket är trist.

Hursomhelst, stort tack för svar!
Mvh,
Chris
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jo. Man ska inte måla fan på väggen heller. I många aspekter håller man hög nivå. Tanken är ju god med den här v8an då man vill få så lite turbofördröjning som möjligt. Konstruktionen va väll lite ny för bmw när den kom ?

Gillar du modellen så provkör den med rak 6a bensin.
Henrik335i:
Hej igen,
Well, jag går bara på vad jag ser själv och hör. Men tycker kvalitén har sjunkit generellt på alla biltillverkare, och att Bmw höll bättre kvalitet förr. Men allt är ju inte sant det man hör.

Jag provade en 540i 2018 för några månader sedan och tyckte den va väldigt mysig, dock inte tillräckligt. En bil ska ju passa ens sinne/humör så att säga, på alla sätt.

En sak som Fredrik på importbil nämnde när jag rådfrågade honom var att "du har ju maskinförsäkring", vilket är sant. Dock vet jag inte hur försäkringsbolaget ställer sig till onormal oljeförbrukning eller byta tändspolar eller annat mer frekvent än vanligt. Är problemen upptagna i rättsliga domar, så klarar man sig nog eller/om Bmw tar på sig sådant fortfarande?

Sedan kommer det en garanti från märkeshandlare sa han, så jag borde klara mig ett år eller två. Han tyckte inte att jag behövde vara orolig. Han körde en 640d, vilket jag sa att det är bara bönder och..

Jag försöker nog bli/och övertyga(d) mig själv om att köpa en, då det inte är många bilar som direkt faller mig i smaken.. och denna är bara sanslöst fin!

Hej, hur är det med M6 GC, samma motorproblem där?

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hej alla, long time no see!

Lyfter denna tråden då jag just nu tittar på att komma tillbaka till BMW-världen, genom köpet av en 650i GC -13, alltså den faceliftade versionen med 450 hk.
Har de verkligen så mkt problem..? Att bara säga att en 640i (med 320 hk) eller en 640d (med 313) typ går lika bra; köper jag inte riktigt.. :) Vad ska man se upp med/kolla? Finns det några garantijobb som ska vara gjorda? Är det känsliga för optimering? (Ligger ju nära till hands att plocka ut M6-effekt, för halva priset).

650i är just nu riktigt prisvärda i inköpspris - men visst, av anledningen höga driftskostnader....men det kanske är värt det??
Jag hade en för många år sedan och jag måste säga att jag minns att jag var besviken på motorn som jag tycker var relativt "tråkig". För övrigt en läcker bil. 640d var väl dock modellen som sålde "mest"? Men trist med diesel i en sån kärra.

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Ja diesel känns inte kul alltså - tänkte detta skulle bli min första V8 jag..

Optimerar man den till runt 600 hk torde den ej kännas tråkig heller, tänker jag?
Låter spännande, vad kostar en sån kärra nuförtiden? Sen är det ju som alltid historiken som är viktig, kolla med tidigare ägare, provköra, lyssna, kanske ta den till en oberoende test osv.

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Tack, jo de ligger mellan 275-399' på Blocket - mkt bil för pengarna, men visst: De är typ 10 år gamla också, med potentiellt dyra latenta fel..

Åker och kollar på en 650 GCiX M-sport -13 på fredag, får väl se då :)
(Backup-planen är en X4 3.0D M-Sport..)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kul med återinträde till BMW-världen. :)

Jag tycker 6-serie GC fortfarande står sig som en riktig fin bil och en V8 med 450hk låter som ett trevligt koncept i grunden! Om jag fattar rätt så är det N63TU från 2013 som har fått viktiga uppdateringar som gör att den inte har samma problem som tidigare V8or. Antar att du surfat en del på bimmerpost.com om info, annars är det nog bästa källan eftersom USA har väldigt många fler sålda V8or än här, så man brukar kunna se på trådarna där om det är ett stort problem eller inte med motortypen.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag hade inte heller varit så orolig för den uppdaterade versionen med 450 hk, men som sagt är det 10 år gamla bilar nu och allt kan hända.Ett välservat och välskött exemplar med rimligt miltal tycker jag inte man skall behöva vara rädd för.
Mina erfarenhet sträcker sig förvisso till den ännu ett snäpp uppdaterade motorversionen som sitter i G11 750i då med samma effekt 450 hk respektive 462 hk i M550i och hur man kan då denna till att vara tråkig övergår mitt förstånd?
Tvärt om bland den trevligaste drivlina jag kört, både rapp och med härligt ljud och riktigt bra prestanda, dessutom överraskande snål

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag hade inte heller varit så orolig för den uppdaterade versionen med 450 hk, men som sagt är det 10 år gamla bilar nu och allt kan hända.Ett välservat och välskött exemplar med rimligt miltal tycker jag inte man skall behöva vara rädd för.
Mina erfarenhet sträcker sig förvisso till den ännu ett snäpp uppdaterade motorversionen som sitter i G11 750i då med samma effekt 450 hk respektive 462 hk i M550i och hur man kan då denna till att vara tråkig övergår mitt förstånd?
Tvärt om bland den trevligaste drivlina jag kört, både rapp och med härligt ljud och riktigt bra prestanda, dessutom överraskande snål

BMW CS #5139
Visa användare
3.753
Sani
Så - hemma igen, och det blev ett köp idag! Är så jädra nöjd med bilen, helt underbar kombo av limo och amg-liknande V8-best :) Denna är i sällsynt gott skick för en gammel bil, och den kommer vårdas ömt av undertecknad framöver.

Tack alla som bidragit med synpunkter, alltid bra att bolla sådant här.
Och jag kan konstatera att motorn inte är "tråkig"....men okej, jämfört med en M8GC är den säkert det hehe. 0-100 på 4.4 sek med en bil som väger 2015 kg, ganska schysst, tycker jag!?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Härligt, grattis till köpet! :)
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Grattis! Jag blir alltid köpsugen när jag ser en 6a i en bilhall, en av de finare modellerna på senaste 20 åren
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min 750Li med den hatade N63-motorn har gått 24K mil i dagsläget..... Visst har där funnit problem med spridare och vevhusventilation som bytts men inget av detta är specifikt för just denna motor utan generiska bitar.

Byta olja ofta är nog en viktig del.

Men skiten rasar väl och brinner upp ikväll på Essingeleden, det är ju trots allt bara en BMW :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.753
Sani
Tack alla! Det är verkligen kul med en udda fågel, och ett riktigt fynd prismässigt, då alla siktar på M6:an.. :)
Nu ska det på svarta njurar och en personlig namnskylt - sedan är den perfekt.
(Kanske kanske att jag målar sommarfälgarna svarta under vintern, fast den trenden borde väl börja dö ut snart..?)
Sorry, kollade lite gamla bilbilder och bilen jag refererade till ovan var förstås en 640i och inte 650i. Ursäkta. Antagligen därför den var lite "tråkig" :-)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.