|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, undrar varför bmw är så snåla med valmöjligheten (valfriheten) över deras modellutbud?? till exempel det går inte att köpa en 550i touring (kombi med v8). Ska man köpa en m340i måste det vara x drive och automat osv... samtidigt finns det tusentals varianter på diverse teknisk utrustning som mest bara är en sidopryl. Bmw är bäst på mycket men i det här området är de iskalla mot vissa konkurenter. Är det någon här som vet säkert varför det är såhär? Mvh Henke | |
| Fler variabler i produktionen kostar pengar, fler modeller att registrera i alla länder kostar pengar, osv. Allt sådant i kombination med att vissa specifika kombinationer säljer dåligt gör att det inte är lönsamt att ha de modellerna. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Gällande M340i gissar jag även att det är svårt att få ner effekten i asfalten utan diffbroms som inte används på någon annan modell i utbudet och hade behövt mer specialkomponenter i just en modellversion. Gällande m550i touring så är den huvudsakliga marknaden för modellen Usa (där det säljs tre gånger fler än i Europa) och där tas inte touringen in överhuvudtaget. Volymerna av modellen i Europa är dessutom väldigt liten jämfört med övriga motoralternativ i 5-serien där M550i står för cirka 1,5% av försäljningen. Att då göra en touring bara för Europamarknaden för en modell som har liten volym anses inte tillräckligt lönsamt. För den som ändå vill ha en V8 försedd kombi från Bmw kan alltid köpa en Alpina B5 även om den är en bra bit dyrare. |
|
Jag förstår anledningarna ni beskriver men jag tycker inte det duger som godtagbar ursäkt/förklaring från bmws sida. De hade kunnat lägga kostnaden på kund. Det är ju en del av premiumkostymen att leva upp till att kunna leverera en del olika varianter av samma modell. Jag hade förstått om de inte hade en v8, men de har de och de har en sedan och en kombikaross. Underkänt i min bok. Känns som att tjäna deg trumfar varumärkets prestige. En teori är att de vill hålla klasserna lite unika genom att hålla ner antalet. Typ 6 serien kommer och går. M5 touring fanns några år sen borta. Det kanske dock inte är medvetet från deras sida. blev lite mycket gnäll från mig, sorry |
|
|
Men BMW ger användaren valfrihet att inte behöva peta på iDrive-7 skärmen (och istället använda snurrhjul och skrivplatta). Det är väl BMW ensamma om, tror jag. Det är bra valfrihet ;) |
|
Jag gissar att om du är intresserad av en M340i med bakhjulsdrift och manuell växellåda efterfrågar en riktigt sportig upplevelse och kan tilltalas av M3 och M4 med just den konfigurationen. Det är mer än konkurrenterna från Ingolstadt och Affalterbach har att erbjuda. Gällande manuell växellåda talar efterfrågan sitt tydliga språk om du till exempel ser på M6an där E63/64 tillverkades i 701 ex med manuell av de 7399 stycken som levererades till Usa/Kanada (trots Bmws sämsta växellåda alla tider). Efterföljaren tillverkades bara i 148 exemplar av de 4785 sålda bilar på samma marknad (GC inte medräknad). Har full förståelse för att man i det läget inte utvecklade en manuell låda till efterföljande M8. Tror det på förhand är svårt för Bmw att veta exakt hur många bilar som kommer säljas med de olika varianterna. Nu provar man med M3 kombi så blir intressant att se hur efterfrågan blir där. Ingen av M5 kombibilarna har blivit några försäljningsframgångar trots att Audi säljer mängder med RS6 kombi bilar men inga sedaner. Och som sagt, Alpina finns fortfarande och de ser i alla fall till att erdjuda vissa kombinationer som Bmw inte har i sitt modellutbud. |
Kanske är en liten tröst men inför nästa modellår så introduceras M440i med bakhjulsdrift och med M-sportdifferential. Dock ännu med automat men Bmw är kanske inte så snåla i alla fall med sitt modellutbud.. |
|
"De hade kunnat lägga kostnaden på kund."--så enkelt är det inte. Tror du någon vill betala +100' för att få en bakhjulsdriven 340i? Eller 70' för manuell? |
|
|
Bmw kanske kan kolla på hur konkurrenterna gör som ligger före. Jag medger att det inte en enkel lösning att bara lägga merkostnaden på just den bilen på den kunden. Finns nog andra sätt att trixa med intäkterna. Det sägs att de aldrig sålts så mycket M bilar som idag och man plockar marknadsandelar så jag tror skeptiskt att det är en fråga om snålhet, typ maximera vinst o dyl, istället för att det rör sig om ekonomisk "press" (att pengarna inte räcker och därför måste prioritera). Kul att det öppnar upp på 4 serien. Låter intressant. Om audis rs6 kombi säljer bra tänker jag att bmw logiskt borde tänka : "här kan vi plocka marknadsandekar". Då lansera en kombi m5 (vet nu är m3 kombi på g). Att man la ner m5 kombi efter E60 ser jag som att man gav upp lite lätt och inte pusha den tillräkligt lång tid med marknadsföring etc. Menar att det har ju tagit några år för audi att etablera sin prestandakombi som "benchmark". Jag vägrar ju nästan tro att det skulle kosta så mycket att bygga en m340i med manuell låda när man gör en m3 med manuell låda. De är ju så sjukt lika , samma motorupphängning, kaross, allting. Hallå? =p Jag tänker också att man som märke måste respektera faktorn : vilka köper våra produkter. De köparna vill ha måste man såklart sträva efter att tillhandahålla. Som det som ofta brukar göra så finns det nog många sidor av myntet. Som ni säkert märker har jag ingen direkt koll men det är trevligt att spekulera här istället för hemma vid matbordet. =D |
|
|
Jobbar i branschen och som tidigare nämnts är det väldigt kostsamt med varianter, speciellt motorer och dragkrok pga komplett certifiering. Alla motorer är olika och påverkar resten av bilen på olika sätt. Det kan vara små justeringar med andra delar i hjulupphängningen, vibrationsdämpare, ljud som uppstår och måste täckas upp för osv. Vi ska vara glada för att vi fortfarande kan speca många nya bilar med single options, det går mer och mer mot paketutrustningar för att hålla nere varianterna. |
|
|
Jag tycker nästan tvärtom att det alltså finns väldigt många olika versioner, varav en del som jag anser är totalt onödiga, som ex. vis 2-serie Gran Coupé! Även X2-modellen känns väldigt onödig. Man får i båda fall en sämre bil till högre kostnad än ex. vis en X1 eller vanlig 1-serie. /Anders |
|
|
För att inte tala om Mercedes. Varför finns A-klass Saloon när CLA finns? :) Jag tror det handlar om att få in nya kunder till bilmärket, att det ska finnas nån bilmodell inom varumärket som passar. Människan är vanedjur och vill ogärna byta bilmärke efter det, kanske. |
|
| Intressant att höra från personer i branchen. Håller verkligen med om att modellutbudet ökat. Ser man även på vw, med passat/artheon. Man får glädjas åt det som finns =p | |
|
Med känsla: Man får ju tycka vad man vill men utseendemässigt att jämföra en X1a och X2a blir svårt. Jag är ju själv part i målet men X2an är väl en bil som BMW har lyckats bra med designmässigt. Det är väl den enda suven som känns någorlunda sportig av hela flottan. Du menar att du får en sämre bil än en X1a. Det som är sämre är väl endast lastvolymen isf borde ju alla sedanmodeller plockas bort. Hälsningar Peter |
|
|
Om BMW M5 säljer bra borde det då inte finnas en RS6 sedan? Att bara sätta motorn i en annan kaross kan verka enkelt med M3 Touring kräver enligt BMW flera års utveckling. BMW gör så klart kalkyler på allt och optimerar utbudet ifrån det. "Andra sätt att mixtra med intäkterna" - lycka du med det får du Nobelpriset i ekonomi. |
|
Vilken konkurrent är det du tänker på som du upplever ligger före? Och vilka modeller saknar du i Bmw:s utbud? Är det bara manuell bakhjulsdriven M340i, M5 och M550i kombi du tycker Bmw borde ta fram eller andra modeller därutöver? Mercedes har förvisso en E63 amg i kombi utförande medan Audi inte har en RS6 sedan. Ingen av dem har någon motsvarighet till M5 CS med skalstolar i baksätet vilket jag tycker är friskt vågat och kul att Bmw tagit fram som säkerligen är en bil som kommer sälja i små volymer. Ser du på M3/M4 så är det väl ingen konkurrent som är i närheten av alternativ i både växellåda, karossvarianter och drivaxelalternativ i dagens läge? Ser man historiskt så fanns det visserligen en M5 kombi i början av 90-talet men valet av växellåda och drivaxelalternativ var lika begränsat då som nu. Det fanns då inte heller någon M8 i tre karossvarianter, någon M2a eller någon X3a eller X5a från M. Bortser du från M- och M-performance modellerna så finns till exempel 5-serien idag med hela 9 motoralternativ med både el, bensin och diesel. Jag tycker nog att valfriheten för tillfället är väldigt stor vad gäller såväl motorer och modellutbudet även om jag som lite bakåsträvare har svårt att uppskatta både framhjulsdrivna och högbyggda Bmw modeller. |
|
Det jag personligen saknar är att det på vissa modeller/motoralternativ inte går att välja bort fyrhjulsdrift. Att det inte går att välja manuell växelåda. Att en viss motor finns till sedan men inte i kombi. Man kan inte få allt man önskar |
|
| Jag har förståelse för att det ser ut som det gör, förändringar sker. Trender kommer och går osv. | |
|
Intressant frågeställning. I vissa fall har ju BMW tagit steg i rätt riktning när det valmöjligheter för växellåda, drivning och motoralternativ. T.ex. möjligheten att välja manuell låda på nya M3/M4 när de flesta konkurrenter endast erbjuder automat. Men jag håller med om att vissa kombinationer saknas. Det ideala vore ju att samtliga modeller/motoralternativ erbjöds med manuell/automat, bak-/fyrhjulsdrift och sedan/touring. Personligen tycker jag det är tråkigt att 550i inte finns som touring. Inte heller 545e som är det enda rimliga hybridalternativet finns som touring. Då får man istället köpa X5 45e tycker BMW. Men om man inte vill åka SUV och ändå ha lastutrymme och stark motor då? Håller även med kring manuell växellåda i 3-serien. För mig är det självklara valet manuell låda i en mindre bil. Anledningen att gå ner i storlek är för mig att få mer kördynamik och roligare körupplevelse och då gör ju en manuell låda mycket mer än andra komponenter. Fast 3-serien är ju i och för sig inte så liten längre, snarare som en 5-serie för 20 år sen. Mvh Johan |
|
|
545e Touring håller jag med om. Jag har själv en 545e Sedan som fungerar jättebra, har inte ens dragkrok, men visst, hade det funnits så hade jag nog tagit en Touring men jag köpte dessutom en demo. Har inte ens provat 530e Touring, så kan inte säga skillnaden samt kör nästan bara på batteridriften. Men hur många skulle välja en manuell 3-serie? Vi hade en manuell 118d för några år sedan och den var tämligen hemsk skulle jag säga. Den enda bilen jag gillade manuell var på M2. Har dock ännu inte provat nya M3, varken automat eller manuell. Jag ser dock att i framtiden kommer nästan alla bilar vara automat. Jag vet inte fördelningen idag men antar det totalt är en rätt kraftigt övertag för automat. Det är väl främst där marknaden valt. Fanns det större efterfrågan så skulle det ju finnas flera manuella alternativ tror jag. Vad gäller Audi och avsaknad av RS6 Sedan så finns ju RS7 där jag tror Audi lagt valet. Nu kommer ju även M3 Touring även om den verkar ytterligare försenad. Men märkligt det inte finns M5 Touring som en konkurrent till Audi och MB som ju båda har volymerna där. /Anders |
|
| Instämmer med Henrik. Marknaden har inte valt automat före manuell vxllåda utan får rätta sig efter EU, WLTP, "restvärdesmodeller" och vinstintressen hos ÅF och tillverkare. Betvivlar ännu att en automat (i en volymmodell) är snålare (givet utvxl) och har lägre TCO. Skall sägas att på andra marknader saluförs betydligt fler manuella (och auto) BMW-modeller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.