AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.540

Bronsdelar i v-lådan till N43 motorn? Bromsassistans?

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det enda som är M Sport är chassit (det vill säga andra dämpare och fjädrar).

Du har inget M-sport, sportpaket eller liknande.

Det är helt enkelt en helt vanlig E92 med komfortpaketet (eventuellt ingick sportratten i komfortpaketet fast är ganska osäker här, men annars var det något beställaren också kryssade för).

Nej... Inget speciellt med fronten, ratten (förutom att det är en sportratt via options 255 och 249 som jag nämne innan), handbromsspaken, dörrsidorna, inredningen... Ingeting...

Eller nja, inredningen kommer ifrån option 4CG (Int.strip Satinsilver), vilket jag är lite osäker på om det ingick automatiskt i komfortpaketet eller inte.
Sen har du option 760 (Individual High-gloss Satin Chrome) som mig veterligen inte medföljer i komfortpaketet - men kan faktistk se ganska snyggt ut. Du har ju färgen A52 (Space-Grau Metallic) och inredningen Leather Dakota/Black, så till det så passar det fint.
Om koden betyder samma som det gjort förut, så betyder det att listerna runt fönsterrutorna är svarta (eller glanzschwarz Länk som BMW säger i reservdelskatalogen).

Men i slutänden är det ändåså en i princip helt vanlig E92 med komfortpaket.

Absolut inget fel med det. Jag blev glad när jag såg att den hade M-Sport chassit! Fast om jag hade valt till det, så hade jag samtidigt valt till M-Sport ratten då den är lite goare att hålla i.

Men det är inget ihopkok.
@Bmwbamze : Du har nämnt att detta är ett ihopkok ett par gånger nu, vad är det som får dig att tro detta?

Det är en E92 där någon lade till ett par stycken extra options vid beställningen - helt ordinärt - inget konstigt här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är hela utrustningslistan.

1CA Selection Cop Relevant Vehicles
1CB Co2 Content
1CC Automatic Start/stop Function
1CD Brake Energy Regeneration
249 Multi-function For Steering Wheel
255 Sports Leather Steering Wheel
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d
(Innenspiegel,automatisch Abblendend)
464 Skibag
493 Storage Compartment Package
494 Seat Heating F Driver/front Passenger
4AE Armrest Front Retractable
4CG Int.strip Satinsilver
502 Headlight Washer System
507 Park Distance Control (pdc), Rear
520 Foglights
521 Rain Sensor
522 Xenon Light
534 Automatic Air Conditioning
540 Cruise Control
548 Speedometer With Kilometer Reading
563 Lights Package
663 Radio Bmw Professional
698 Area-code 2
704 M Sport Suspension
760 Individual High-gloss Satin Chrome
7RS Comfort Package
801 Germany Version
851 Language Version German
863 Europe/dealer Directory
879 German / On-board Documentation
8SC Country Spec. Release Of Teleservice
8SP Cop Control
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Tack igen för all info om utrustningen och skönt att du inte tycker det är ett hopkok men det hade ju varit en stor fördel om det enbart hade varit M sportpaketet rakt igenom och därför tycker jag det är lite blandat hopkok när det inte är ett av paketen utan lite av varje både för vad jag själv hade velat och lättare vid försäljning för att undvika missförstånd huvudsaken man som ägare vet säkert vad det är för paket

Men min front med svart galler nertill och dimljusen är det ju inte på alla vanliga 320 Coupé så det måste vara en sportvariant på den???

Vad är cop control för nåt?
Och hur stänger man av bältesvarnaren?
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att du har foglights är inte så konstig då du har den option i din lista
520 Foglights

Dimljus ingick säkerligen i Comfort-paketet (det är därifrån läderklädsel kommer ifrån, skibag, storage compartment package, lights package och liknande).
Mindre sannolikt (men man vet aldrig) är att det var standard för de bilar som såldes i Tyskland, eller att beställaren helt enkelt insåg att det inte ingick i Comfort-paketet och lade till det (ganska vanligt man kryssar för enskilda utrustningsalternativ).

Exempelvis var dimljus endast standard på E87 130, men min E87 120i har den ändåså. Men det är för den hade Advantage-paketet (det är det enklaste av alla paket ).

Vilka galler tänker du på?
Är det #2 och #4 i skissen nedan?
Eller är det njurarna #15 du tänker på?
Länk

De galler nedan (#2 och #4) är väl svarta på alla, det är väl default?
Njurarna däremot har normalt sett en kromad kant,
men det är ganska vanligt man byter ut dessa mot en helsvart.

Jag kan göra det enkelt för dig :-)

Du har bara ett paket : Comfort.

Punkt slut :-)

För att se vilken övrig utrustning bilen har så finns ovan nämnda utrustningslista (det går även att få denna från BMW om en köpare är intresserad).

Du har helt kört fast på att din bil har någon form av sportpaket :-)
Det har den inte. Jag vet inte riktigt varför du letar så förtvivlat och desperat efter det? :-)

Jo, är ju enklare om man bara kan säga det är "M sport paket" och "Comfort paket"... Fast då får man lika snabbt bollen tillbakasparkad i nacken så fort man vänder runt på huvudet och frågan "Va ingaur i di dära paketen dåu?" kommer flygande....

Min E87 120i var enkelt med för mig absolut perfekt specificerad!
Det enda den hade var Advantage-paketet och M-Sport-paketet!
Klockrent!

8SP Cop Control är mig veterligen "Conformity of Production" som är en typ av kontroll/certifikat att bilen följer/efterlever olika krav som ställs på bilen eller där bilen produceras (avgasrening, säkerhet med mera).

Bältesvarnaren ska man (om jag minns rätt) kunna programmera bort.
Vet ej hur avancerad programmering som behöver göras (om det räcker med Carly, BimmerLink, BimmerCode mfl eller om man måste gå all-in med ncsExper/WinKFP/NFS).
Troligtvis inget område som passar dig, rekommenderar att lämna in bilen för att få det bortprogrammerat.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Jag tänkte på de små svarta gallren längst nertill på fronten som visas på länken och trodde det var en sportfront men det har den tydligen inte heller utan enbart komfortpaket och M sport chassi då är det utrett och klart äntligen! :)

Tack för all bra info och hjälp Bmw-slangen och kör med hjärna! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, de är mig veterligen alltid svarta.

Tog mig för säkerhets skull en snabb titt på alla 59 stycken E92/E93 2007-2009 som fanns på bytbil.se och varenda en hade svarta galler där.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Ok inte så kul att bli varse om att min kärra inte har nåt speciellt mer än M sport chassi men får se till att den blir i absolut toppskick och sedan har den ju bara rullat 9000 och motorn ännu mindre 3500 så man får några konkurrensfördelar vid framtida försäljning och jag är säker på att den här kommer bli en klassiker om 20 år tillsammans med nya grymma 850 :)
Du gnäller på att kvinnor inte kan speca en bil ”hopkok” medans du själv har totalt 0-koll. Kanske är du avundsjuk på att en kvinna kan köpa den helt ny medans du måste köpa den begagnad 10 år senare? Du påstår även att m-fjädringen kostade 50k nytt 😂. Årets trådstart.
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Byter du dämpare/fjädrar till något som mer passar dig (och som ändåså verkar behöva bytas då flera saker främst där bak verkar ändåså inte helt hela) och eventuellt lite leder/bussningar så tror jag du kommer trivas alldeles utmärkt med den här bilen!

Men man väljer ju inte vilken bil man ska köpa och äga köra baserat på hur eftertraktad den är på säljmarknaden när man ska sälja den (såvida man inte flippar men då äger/kör man den ändåså inte). Man ska välja en bil som man SJÄLV vill ha!

Och det spelar inte någon roll om den inte är speciell eller ovanlig - det är du som äger den och trivs med att ha den och köra den! Och ärligt talat - den är redan idag speciell! Den är en lite mindre 2-dörrars coupe, bensinmotor och manuell låda - sådana tillverkas i princip inte längre! :-)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nusnas: Instämmer helt och fullt att jag hade fel när jag trott det var M sportpaket mixat med komfortpaketet men menade absolut inget nedlåtande för kvinnors val av utrustning utan menade bara att jag tror de flesta män hade enbart köpt M sportpaketet

Bmw-slangen: Ja, jag tror det blir stor skillnad i dämpningarna om jag byter fjädrar och dämpare bara och sväljer då alla ojämnheter i tätorter riktigt bra däremot på landsväg och motorväg är det ju inga ojämnheter så där känns den ju kanonskön och köra och kommer antagligen inte märkas någon större skillnad efter byte av dämpare och fjädrar inväntar först svar från ARN om min anmälan om för låg kvalitet på spridarna, dämpare och fjädrar så får hoppas det blir jackpot både pengarna tillbaka för spridarna och nya fjädrar och dämpare utan kostnad men det är absolut inget jag förväntar mig och inget att förlora på att få detta prövat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.